Gå til innhold

Hitler (nazi-tyskland) laget fanta...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt OT men:

Hitler : sjølvmord og drap Eva Braun (Bunkeren under rikskanselliet)

Göring: Sjølvmord (cyanid??) Øverste leder for Luftwafffe

Goebbels: sjølvmord med gift, der kona tok seg av barna med ei spiseskjei gift.

Himmler : Øverste leder for SS (gift som dødsårsak her også)

Terboven: dynamitt (50KG) Rikskommiser for Norge (døde saman med øverste SS-sjef i Norge, som hadde skutt seg tidlegare på dagen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Nazi_leaders

 

Meir ontopic

Men at det tyske Coca-Cola fekk lov å produsere varene sine under krigen er ganske utruleg med tanke på korleis C-C dreiv si markedsføring og profil.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fremdeles Off-topic. Såklart folk ikke regner at barnetrygden ble innført før 1946. Nygaardsvold innførte den ikke i krigsårene, samtidig som Quislings regjering ikke teller som en offentlig regjering.

 

Personlig stiller jeg spørsmålstegn rundt landssvikeroppgjøret. Om Quisling handlet i rent forræderi, frykt eller landsforsvarelse er aldri blitt bevist.

 

Det ble ikke lagt vekt på at Norge, uten Quisling, sansynligvis hadde blitt bombet sønder og sammen iløpet av krigen. Dette er noe som burde blitt sett på som svært formildende, etter min mening.

 

Og bare for å ha sagt det. Jeg er ingen nazist, fascist eller noe i den retning.

 

 

At Fanta ble utviklet av Nazistene tviler jeg sterkt på. Om den ble utviklet i Tyskland i krigsårene, betyr ikke nødvendigvis at det er en Nazi-brus. Tyskland i samarbeid med Coca Cola CO. på noen som helst måte? Tror ikke det...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
At Fanta ble utviklet av Nazistene tviler jeg sterkt på. Om den ble utviklet i Tyskland i krigsårene, betyr ikke nødvendigvis at det er en Nazi-brus. Tyskland i samarbeid med Coca Cola CO. på noen som helst måte? Tror ikke det...

Coca-Cola Company har, og hadde, fabrikker over hele verden. Siden Coca-Cola ikke har patent på sin egen oppskrift, så holder de den hemmelig og produserer Cola-sirupen kun i noen få fabrikker i USA, og så eksporterer de sirupen til lisensierte Cola-fabrikker.

 

Da USA ble med i krigen kom det et eksportforbud mot Tyskland. Men siden alle de store korporasjonenes avdelinger i Tyskland var egne bedrifter, så kunne de likevel fortsette arbeidet sitt(Coca-Cola og IBM er de mest kjente eksemplene, men det var flere). Siden produksjonen av Coca-Cola er avhengig av eksport fra USA, så hadde de ikke noe annet valg. Dermed lagde de Fanta, et navn spunnet ut fra det tyske ordet for fantasi, og navnet skulle reflektere det tyske folks fantastiske fantasi.

 

Dette er ikke noen uvanlig historie fra andre verdenskrig. Mange store korporasjoner og bedrifter spillte på begge sider av konflikten, og var velkomne samarbeidspartnere for både nazistene i Tyskland og fascistene i Italia. Og fra et økonomisk perspektiv er jo dette en selvfølgelighet. Ingen vil satse på bare en hest.

 

I dag skjer det også, blant annet da Halliburton ble tatt for å ha et datteselskap registrert utenfor USA for å kunne ha forretninsforbindelser med Iran, som er under boikott.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja mange takk til Max Keith for Fanta da, det er en god brus det. Egner seg heller lite som blandevann da men, har noen sure opplevelser med det. Lærte jeg noe nytt idag også, så herlig.

 

Off-topic: Syns det faktisk er artig at Quisling ble skutt ... av norsk rettsvesen.

Why oh whyyyyyyyyyyy gjelder ikke det lenger!?

 

Enig at det er trist at landssvikere ikke blir skutt lengre. Da skulle politikerne som er og var ansvarlig for masseinnvandringen til Norge bli uskadeliggjort først.

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja mange takk til Max Keith for Fanta da, det er en god brus det. Egner seg heller lite som blandevann da men, har noen sure opplevelser med det. Lærte jeg noe nytt idag også, så herlig.

 

Off-topic: Syns det faktisk er artig at Quisling ble skutt ... av norsk rettsvesen.

Why oh whyyyyyyyyyyy gjelder ikke det lenger!?

 

Enig at det er trist at landssvikere ikke blir skutt lengre. Da skulle politikerne som er og var ansvarlig for masseinnvandringen til Norge bli uskadeliggjort først.

 

Da kan de som innførte amerikansk kultur stå som nummer to i rekken, eller hva? Og så de som svekket landbruket? Så de som nedruster forsvaret?

 

Kan vi ikke da like gjerne lage norges svar på Auschwitz?

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
tror ikke quisling levde lenge nok til å innføre barnetrygden om dette her stemmer:

http://no.wikipedia.org/wiki/Barnetrygd

Er nesten sikker på at det var i 1938 eller 1932, ikke 1946. Skal sjekke det opp mot en skolebok idag.

 

Når det gjelder Quisling så er det flere dagbøker og historier fra de som faktisk skjøt Quisling, så velger å gå med dette enn å slenge meg på en pop-konspirasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...