EpziloN Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 tror ikke quisling levde lenge nok til å innføre barnetrygden om dette her stemmer: http://no.wikipedia.org/wiki/Barnetrygd litt om quislingen. http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling Epz. Lenke til kommentar
Toxon Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 nå var det tyskerne (aka mr Quisling) som innførte barnetrygd i Norge også da... 6111955[/snapback] Det visste jeg ikke. Mange takk for et godt argument for at nasjonalsosialismen er en venstresideideologi (variant av sosialismen). Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Blir litt OT men: Hitler : sjølvmord og drap Eva Braun (Bunkeren under rikskanselliet) Göring: Sjølvmord (cyanid??) Øverste leder for Luftwafffe Goebbels: sjølvmord med gift, der kona tok seg av barna med ei spiseskjei gift. Himmler : Øverste leder for SS (gift som dødsårsak her også) Terboven: dynamitt (50KG) Rikskommiser for Norge (døde saman med øverste SS-sjef i Norge, som hadde skutt seg tidlegare på dagen) http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Nazi_leaders Meir ontopic Men at det tyske Coca-Cola fekk lov å produsere varene sine under krigen er ganske utruleg med tanke på korleis C-C dreiv si markedsføring og profil. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Oi, Jeg trodde ikke det hvar noen grunn til att jeg hatet fanta Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Nazistene laget det første fungerende jetflyet. Burde vi bannlyse jetfly på grunn av det? Urge er btw mye bedre enn fanta. Av "u-colamerker" så er jo Solo og ingefærøl en klar favoritt. Bare for å gå litt off-topic. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Fremdeles Off-topic. Såklart folk ikke regner at barnetrygden ble innført før 1946. Nygaardsvold innførte den ikke i krigsårene, samtidig som Quislings regjering ikke teller som en offentlig regjering. Personlig stiller jeg spørsmålstegn rundt landssvikeroppgjøret. Om Quisling handlet i rent forræderi, frykt eller landsforsvarelse er aldri blitt bevist. Det ble ikke lagt vekt på at Norge, uten Quisling, sansynligvis hadde blitt bombet sønder og sammen iløpet av krigen. Dette er noe som burde blitt sett på som svært formildende, etter min mening. Og bare for å ha sagt det. Jeg er ingen nazist, fascist eller noe i den retning. At Fanta ble utviklet av Nazistene tviler jeg sterkt på. Om den ble utviklet i Tyskland i krigsårene, betyr ikke nødvendigvis at det er en Nazi-brus. Tyskland i samarbeid med Coca Cola CO. på noen som helst måte? Tror ikke det... Endret 11. januar 2008 av Andreasfe Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) @ Jankee. Cyanid på Göring, ja. Red.: Lese dato før man poster, yesyes? Endret 21. januar 2008 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Forumarkeologer Endret 21. januar 2008 av Ryuk Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Nå ønsker jeg å påpeke at det ikke var jeg som var på leting. :> Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 At Fanta ble utviklet av Nazistene tviler jeg sterkt på. Om den ble utviklet i Tyskland i krigsårene, betyr ikke nødvendigvis at det er en Nazi-brus. Tyskland i samarbeid med Coca Cola CO. på noen som helst måte? Tror ikke det... Coca-Cola Company har, og hadde, fabrikker over hele verden. Siden Coca-Cola ikke har patent på sin egen oppskrift, så holder de den hemmelig og produserer Cola-sirupen kun i noen få fabrikker i USA, og så eksporterer de sirupen til lisensierte Cola-fabrikker. Da USA ble med i krigen kom det et eksportforbud mot Tyskland. Men siden alle de store korporasjonenes avdelinger i Tyskland var egne bedrifter, så kunne de likevel fortsette arbeidet sitt(Coca-Cola og IBM er de mest kjente eksemplene, men det var flere). Siden produksjonen av Coca-Cola er avhengig av eksport fra USA, så hadde de ikke noe annet valg. Dermed lagde de Fanta, et navn spunnet ut fra det tyske ordet for fantasi, og navnet skulle reflektere det tyske folks fantastiske fantasi. Dette er ikke noen uvanlig historie fra andre verdenskrig. Mange store korporasjoner og bedrifter spillte på begge sider av konflikten, og var velkomne samarbeidspartnere for både nazistene i Tyskland og fascistene i Italia. Og fra et økonomisk perspektiv er jo dette en selvfølgelighet. Ingen vil satse på bare en hest. I dag skjer det også, blant annet da Halliburton ble tatt for å ha et datteselskap registrert utenfor USA for å kunne ha forretninsforbindelser med Iran, som er under boikott. Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg synes Hitler gjorde noen gode ting jeg.. Ikke noe jeg ville gjort selv, menmen.. Barnetrygd og fanta (jeg har ikke giddet å lese hele tråden, så ikke slakt meg for noe feil..) skal legges til på den listen.. Fanta er godt, solo er ut! Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Dette fikk meg til å lure på om Coca-Cola i Tyskland hadde noen forbindelse med IG Farben. Soda Fabrik var vel en del av IG Farben, men det var vel kanskje ikke C-C Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Ja mange takk til Max Keith for Fanta da, det er en god brus det. Egner seg heller lite som blandevann da men, har noen sure opplevelser med det. Lærte jeg noe nytt idag også, så herlig. Off-topic: Syns det faktisk er artig at Quisling ble skutt ... av norsk rettsvesen. Why oh whyyyyyyyyyyy gjelder ikke det lenger!? Enig at det er trist at landssvikere ikke blir skutt lengre. Da skulle politikerne som er og var ansvarlig for masseinnvandringen til Norge bli uskadeliggjort først. Endret 6. februar 2008 av Thrillseeker Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Ja mange takk til Max Keith for Fanta da, det er en god brus det. Egner seg heller lite som blandevann da men, har noen sure opplevelser med det. Lærte jeg noe nytt idag også, så herlig. Off-topic: Syns det faktisk er artig at Quisling ble skutt ... av norsk rettsvesen. Why oh whyyyyyyyyyyy gjelder ikke det lenger!? Enig at det er trist at landssvikere ikke blir skutt lengre. Da skulle politikerne som er og var ansvarlig for masseinnvandringen til Norge bli uskadeliggjort først. Da kan de som innførte amerikansk kultur stå som nummer to i rekken, eller hva? Og så de som svekket landbruket? Så de som nedruster forsvaret? Kan vi ikke da like gjerne lage norges svar på Auschwitz? Endret 14. februar 2008 av Zaran Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 tror ikke quisling levde lenge nok til å innføre barnetrygden om dette her stemmer: http://no.wikipedia.org/wiki/Barnetrygd Er nesten sikker på at det var i 1938 eller 1932, ikke 1946. Skal sjekke det opp mot en skolebok idag. Når det gjelder Quisling så er det flere dagbøker og historier fra de som faktisk skjøt Quisling, så velger å gå med dette enn å slenge meg på en pop-konspirasjon. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Det hadde vært på den politiske dagsorden siden 1934, men ble først innført med lov av 5. 12. 1944 som trådte ikraft 1.1. 1945. Denne loven ble opphevet etter okkupasjonen og gjeninnført av AP i 1946. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Enda en godgrunn til å hate Hitler. Lenke til kommentar
operg Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 De oppfant Fanta, men ikke Fanta Free, mmm. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) De oppfant Fanta, men ikke Fanta Free, mmm. Ikke Fanta Mango heller Endret 25. februar 2008 av roberteh Lenke til kommentar
deleder Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Var vel heller Hitler selv som skøyt seg vel? Tok han ikke med seg familyen og? Mange som skøyt seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå