Gå til innhold

Kjøleproblemer

matsbyfl

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD XP 2100, som jeg kjøpte i boxed utgave. Jeg monterte cpu og vifte i et chieftech big tower sammen med en vift som suger inn i front og en vifte som suger inn fra siden. Da jeg installerte asus pc probe som fulgte med hovedkortet ( ASUS A7V333 ), lå temperaturen på ca 59 grader. Dette syntes jeg var litt mye, så jeg bestemte meg for å kjøpe silent twin. Da monterte denne samt hadde på artic alumina på cpu, hadde ikke temperaturen sunket med mer enn en grad.

Hva er det som er galt her... Det skal vel ikke være så varmt på cpu'en ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-05 16:26, skrev matsbyfl:

Jeg har en AMD XP 2100, som jeg kjøpte i boxed utgave. Jeg monterte cpu og vifte i et chieftech big tower sammen med en vift som suger inn i front og en vifte som suger inn fra siden. Da jeg installerte asus pc probe som fulgte med hovedkortet ( ASUS A7V333 ), lå temperaturen på ca 59 grader. Dette syntes jeg var litt mye, så jeg bestemte meg for å kjøpe silent twin. Da monterte denne samt hadde på artic alumina på cpu, hadde ikke temperaturen sunket med mer enn en grad.

Hva er det som er galt her... Det skal vel ikke være så varmt på cpu'en ?

Vasket du cpu-core skikkelig før du hadde på ny kjøepasta? Ville anbefale deg artic silver 3.

Lenke til kommentar

Quote:

... lå temperaturen på ca 59 grader. Dette syntes jeg var litt mye, så jeg bestemte meg for å kjøpe silent twin

Hehe. Så siden det var litt varmt bestemte du deg for å kjøpe en vifte som er stille, men ikke kjøler spesielt godt?

Uansett, 59 grader er ikke spesielt kjølig da. Hva ligger kabinett-tempen på? Du skulle kanskje hatt en vifte bak som blåste ut litt varm luft. Blir ikke så bra luftgjennomstrømning når begge de du har blåser inn.

Har selv Chieftec med to 19 db Papst vifter (inn nede i front, ut øverst bak) har jeg kab-temp på romtemp + 3-4 grader. Hvis du har noe av det samme er det store sjanser for at kontakten er dårlig mellom cpu & kjøler

Lenke til kommentar

Quote:

Uansett, 59 grader er ikke spesielt kjølig da. Hva ligger kabinett-tempen på? Du skulle kanskje hatt en vifte bak som blåste ut litt varm luft. Blir ikke så bra luftgjennomstrømning når begge de du har blåser inn.

Har selv Chieftec med to 19 db Papst vifter (inn nede i front, ut øverst bak) har jeg kab-temp på romtemp + 3-4 grader. Hvis du har noe av det samme er det store sjanser for at kontakten er dårlig mellom cpu & kjøler

Kabtemp på ca 31 grader ( 6-7 grader over romtemp)

Hvordan får jeg sjekket om det er god kontakt mellom kjøler og cpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...