Gå til innhold

Nye førerkort krav (igjen)


Anbefalte innlegg

Nye krav for å ta førerkort

 

«En gang lappen - alltid lappen» er historie. Snart må du fornye førerkortet hvert tiende år

 

Det krever reglene for det nye felles europeiske førerkortet. Fordi Norge er EØS-medlem gjelder reglene også i Norge fra senest 2012.

 

Sammen med rådgiver Dagfinn Mo i Vegdirektoratet, loser VG deg gjennom de viktigste endringene.

 

GYLDIGHET:

Dagens norske ordning med førerkort som er gyldige til 100-årsdagen, forsvinner.

 

De nye reglene krever at du fornyer bil- og motorsykkelførerkort hvert tiende år. Har du førerkort på buss, lastebil, minibuss eller lett lastebil, krever de nye EU-regler at du fornyer førerkortet hvert femte år. Du må også gjennomgå en medisinsk sjekk. Øvrige bilister og motorsyklister skal ikke gjennomgå en tilsvarende medisinsk undersøkelse etter direktivet. Det er ennå ikke avklart hvordan fornyelsen skal skje i praksis.

 

STØRRELSE

De 110 forskjellige typene førerkort som finnes i EU i dag, skal erstattes av en felles type. Senest i 2012 skal alle landene utstede disse førerkortene.

 

De nye kortene er på størrelse med et kredittkort. I Norge har vi hatt dem siden 1998, men fortsatt finnes svært mange av de store gamle førerkortene i omløp. Disse må byttes ut, men EU anslår at det skal skje i en tidsperiode på inntil 26 år... FELLES REGISTER

 

Førerkortregistrene i Europa samordnes via et elektronisk nettverk for å stanse såkalt førerkortturisme - at de som mister førerkortet i hjemlandet ikke lenger skal kunne reise til et annet land og få utstedt førerkort på nytt. MINNEBRIKKE

 

Det er opp til hvert enkelt EØS-land å avgjøre om de vil utstyre de nye førerkortene med en minnebrikke. Dette kan blant annet brukes til å lagre visuell informasjon. Norske myndigheter har ennå ikke tatt stilling til om de vil ta i bruk en slik brikke.

 

MOTORSYKKEL

Aldersgrensen for å ta førerkortet på tung motorsykkel heves fra 21 til 24 år for dem som ikke tidligere har tatt sertifikatet på lett eller mellomtung motorsykkel. EU vektlegger dermed enda sterkere prinsippet om såkalt «gradvis tilgang». Det innføres også en egen internasjonal mopedførerkort-klasse (AM). STØRRE CAMPINGVOGN

 

For bilister med førerkort klasse B blir det i fremtiden mulig å kjøre med tyngre tilhenger. I dagens system finnes et unntak som gjør at bilister med klasse B-førerkort får kjøre tilhengere og campingvogner med en vekt på over 750 kilo (som ellers krever klasse BE-førerkort) dersom den samlede totalvekten av tilhenger og bil ikke overskrider 3500 kilo. Denne grensen økes nå til 4250 kilo.

 

Skal du kjøre med klasse B-førerkort og totalvekten er mellom 3500 og 4250 kilo, må du gjennomføre et kurs og/eller en test med denne bilen og tilhengeren.

 

SENSOR-KRAV

Reglene for hva som kreves av sensorene av førerkortprøver, skjerpes og gjøres mer detaljerte. Med visse mellomrom må sensorene avlegge praktiske kjøreprøver for å vise at de holder kunnskapen ved like.

 

Kilde

 

Hva mener dere om dette? Jeg vil anta at dette vil gjelde oss som allerede har førerkort også, mener dere dette er rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tåpelig. Jeg måtte le når jeg måtte betale madammens regning når hun nå tok mørkekjøring. 1300 kroner for et par timers kjøring i mørke. Jaja, tenkte jeg, hun får nå øvd seg. Men neida, mørkekjøring nå består i at eleven sitter på mens kjørelæreren kjører rundt i mørke.

 

Kunne like greit brukt pengene på en taxi i mørke...

 

Får mer og mer inntrykk av at EU er et sinnsykt byråkrati med regler for hver minste ting.

Lenke til kommentar
Tåpelig. Jeg måtte le når jeg måtte betale madammens regning når hun nå tok mørkekjøring. 1300 kroner for et par timers kjøring i mørke. Jaja, tenkte jeg, hun får nå øvd seg. Men neida, mørkekjøring nå består i at eleven sitter på mens kjørelæreren kjører rundt i mørke.

 

Kunne like greit brukt pengene på en taxi i mørke...

 

Får mer og mer inntrykk av at EU er et sinnsykt byråkrati med regler for hver minste ting.

6097903[/snapback]

 

Mørkekjøring slik den er nå er en vits. Samme med EU. Frihet begynner virkelig å bli en mangelvare, vi må passe oss, for det begynner å likne en politistat dette.

Jeg leste i tillegg at FBI vil ha tilgang til alle telefonsamtaler osv til alle mennesker som kan oppdrives på denne kloden. Skjer med verden?!

Lenke til kommentar

Det er ikke verden det skjer noe med, det er EU og USA, og slik har det alltid vært, og slik kommer det alltid til å være. Jeg mener, sammen med alle jeg har snakket med og kjenner, at EU er noe stort tøys, og jeg mener da også at de fleste reglene de skiller seg ut på er tøysete.

 

Men slik går det når Norge ikke tør å si nei.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Utviklingen skremmer meg. Førerkort hvert 10. år, Fbi vil ha tilgang på en masse privat info, men må være 24år for å kjøre tungsykkel og alle biler vil meget sannsynlig bli utstyrt med gps så folk kan vite hvor du er til enhver tid.

Lenke til kommentar

Syns litt byråkrati og regelverk er bra. Det sikrer likebehandling, rettferdighet og ett tryggere samfunn. Men viktigst av alt, det skaper arbeidsplasser, spesielt for folk som utdanner seg til det jeg gjør. Altså byråkrati = arb plass for meg = ja til byråkrati.

Skal du handle med eu får du bare finne deg i byråkratiet. Vil du prøve å forandre eu's byråkrati? Ja da får du stemme ja til eu og vi kan endelig få stemme rett i eu.

 

Er enig i Doffen at det er sykt at mørkekjøring koster 1300kr for å sitte på en som kjører rundt i mørket med en haug andre elever. Men slikt skjer når vi lar de private aktørene utdanne fremtidige bilister. Vi burd istedet tilbudt offentlig kjøreskole opplæring til en langt mer billigere penge som ett alternativ til privat. Da skal du se at konkurransen styrkes og at prisen går ned.

Men frp og høyre tilhengerne er vel imot en slik effektivisering ja... typisk

Lenke til kommentar
Men slik går det når Norge ikke tør å si nei.

Problemet er vel heller at de ikke kan si nei.

 

EØS, anyone? :hrm:

6098625[/snapback]

 

 

 

 

Pffft, EØS ja. Hadde bare norge brukt de forhandlingsbrikkene vi har, olje og gass, så kunne vi nok fått velge å vrake hva vi vil og ikke vil gjøre og sluppet å betale miliarder på miliarder til EU hvert år.

 

Mene tror nok det blir en del som kommer til å slite når det er på tide med fornyelese. For jeg vet at jeg ikke kjører helt som en skal iallefall.

Lenke til kommentar

Det må vel sies at dette ikke er vedtatt, og at vg krisemaksimerer. Tviler egentlig sterkt på at dette blir vedtatt, EU landene sliter jo med å holde følge selv med regelendringene. Uansett om det blir gjennomført i EU så er ikke dette gjennomførbart i dag, som nevnt sliter jo trafikkstasjonene allerede med dagens regelverk, lang ventetid etc..

Lenke til kommentar

....Jeg hater EU!

 

Hvorfor skal det være slik at noen få mennesker skal bestemme over SÅ mange liv?

 

Vi lever sansynligvis bare 1 gang og da skjønner jeg ikke hva som er vitsen med å holde på slik. Regler og lover for absolutt ALT! Det er søren ikke morro å leve lengre hvis det fortsetter nå.

Lenke til kommentar
Jeg lurer fortsatt på hva "fornying" betyr. Betyr det at man skal betale dyrt for nytt førerkort? Eller må man betale enda dyrere for både ny oppkjøring, ny teoriprøve og nytt førerkort?

6101408[/snapback]

Tror ikke det er noen som helt vet hva det vil innebære, enda. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...