Spirre Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 ja, men da mister du 50% lagring. raid 1 med to disker (vet ikke om raid 1 funker med mere enn 2 disker) gir bare 1 disk lagring, da det samme blir lagret på begge diskene. men det er mye tryggere da dersom du skal ha 4 eller flere disker i raid så er vel raid 5 bedre, da går det kun en disk til backup, uansett hvor mange disker du setter opp i raid. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Raid er IKKE backup. Du bør ha backup uansett. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg ville gått for 1 raptor 150GB, eller evetnuelt 1 raptor 74GB, mitt største argument for å velge raptor er levetiden, ingen de jeg kjenner har opplevd at en raptor har tatt kvelden enda, mens andre harddisker stort sett dør med ujevne mellomrom. To raptorer i raid yter såpass lite mer i forhold til en single raptor at jeg synes det er bortkastet, men skal du førstes ha raid ville jeg i hvertfall valgt to raptorer nettopp pga driftsikkerheten til de diskene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Er raid 1 en god løsning på backup? 6101541[/snapback] Det er i hvertfall bedre enn ingen backup. Men det mangler sikkerhet mot brukerfeil og virus. Raid5 er etter min mening nesten like sikkert, litt billigere per GB (ved størrelser på ca 0,5-1TB), men det mangler også sikkerhet mot virus og brukerfeil. Det optimale for hjemmebruk med litt store datamengder mener jeg er to sett med Raid5, der man ikke har automatisk backup eller Raid0 mellom de to, men der man har det ene Raid5-arrayet i et annet bygg enn det første og man setter i gang manuell backup fra det ene til det andre når det passer og man er sikker på at orginalen er uten feil. Gigabit ethernet er nok en fordel for å få det til å gå unna litt kjapt. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Hvordan kan jeg sette mine harddisker i raid 0? Forresten er det en 250-samsung og en 120-seagate, snart kommer vel en samsung 250 til. HK mitt er Asus A8N SLI:)Støtter det raid? En liten guid? 6098657[/snapback] Du vil ta vel samme skulebussen som HeatSeeker du agså ? 6098694[/snapback] Nei ikke akkurat tror jeg. Jeg skal ikke ha ny systemdisk, men hvor mye økning i hastighet gir Raid0? Gir 2 samsung 250gig i raid0 et godt spark? 6101181[/snapback] Det er vel veldig viktig å avklare før du kaster i det følgende: -Hva er det du har i dag , hardware configuration osv. -Hva er det som halter i systemet hvor du tror at det er forbedrings potensial -Hva skal du bruke det til (er det media er det redigering eller hva for noe) -Vurdering av risk for å miste data og hvor viktig det er -kanskje det er gleden av bare performans ønske og ut fra det , etter at det okonomisk kostnad er tatt med , så kan du kaste deg i det, å prøve deg fram. Det er ikke verdens ende at man setter opp et oppsett i dag for å rive det neste dag.Prøve raid0, prøve 1 prøve 0+1 and you name it. Og det du lærer på egen hånd er ingen google side som kan lære deg. Det er mange argumenter for og imot. Men har du diskene og kontroller, det er bare å prøve. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 ja. Men jeg tror heller jeg bare lar det være som det er.. Heller bedre og brenne bilder og slikt på dvd en gang i blant. En ting of topic. Jeg kjøpte vanlig dvd -, skrev med VANLIG sprittusj opp der hvor det er linjer. Noen sier det tar skade, gjør det det? Må jeg brenne dem på nytt?= 50 nye kopier. Dem fungerte når jeg prøvde dem ihvertfall Lenke til kommentar
eXa Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 2stk 74GB i Raid0 f.eks jobber nesten dobbelt så fort som raptor på 150GB. Og med 2stk 74GB i raid0 vil du få (74+74) 148GB disk som maskinen ser.6097794[/snapback] Merk at det du mener med "jobber raskere" ikke er det samme som ytelse. Transfer rate er ikke det samme som ytelse. Ellers så har Eugine hos storagereview laget en test av Raptorer: 2x74GB i Raid0 vs. 4x74GB i Raid0 vs. 150GB: 6098709[/snapback] jøss også jeg som trodde 2x74GB i raid 0 var bedre enn 1 150GB... jaja da trenger jeg ikke å bry meg noe om raid mer ihvertfall(2x150 blir for dyrt) regner med det er samme opplegget med scsi! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 jøss også jeg som trodde 2x74GB i raid 0 var bedre enn 1 150GB...6109532[/snapback] Det er en veldig vanlig missoppfattelse Folk ser seg som regel blinde på transferrate og tror det er en direkte sammenheng mellom det og ytelse. Det de glemmer er at aksesstiden er langt viktigere for ytelsen. Ytelsen som er målt på de grafene er ytelsetester av ganske reelle bruksmønstere og som vi ser så taper altså både 2 og 4 Raptor 74GB i Raid 0 til tross for at transferrate er nesten dobbel og kvadruppel av det en Raptor 150GB leverer. Det viser at transferrate er svært lite viktig for ytelsen. Derimot er betyr den høyere datatettheten, lavere aksesstiden og økningen i cache en stor betydning for reelle bruksmønstere og dermed reell ytelse. Oppsummering: Doble transferrate ved hjelp av Raid0 gir en liten ytelseøkning En litt forbedret aksesstid og dobling av cache gir en større ytelseøkning enn 4-dobling av transfer rate. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 siden jeg ikke trenger 150gb. vil en scsi disk pluss kontroller være bedre? tenker på begrensingen i pci porten(har 1 ledig pci-e 16x port ledig, og pci 1x da) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 SCSI-disker har som regel firmware som er optimalisert for mange brukere på en gang. Dette er i motsetning til Raptor som har firmware som er optimalisert for èn bruker. Dette gjør at man trolig vil få bedre ytelse på en personlig datamaskin av en Raptor 150GB enn av en rask SCSI-disk. (Unntaket er nok siste versjon av Seagates 15k-disk som kan utstyres med en firmware som er optimalisert for èn bruker. Men denne koster til gjengjeld flesk) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) Ut av ren nysgjerrighet, er det antatt lenge til 15K RPM SATA-disker blir tilgjengelig? Husker da Raptor 36.6 GB på 10K RPM kom rundt sommeren 2004. Jeg måtte jo bare ha en slik systemdisk! Trådstarter: Drev du med musikk/trackers før? Endret 15. mai 2006 av skag1 Lenke til kommentar
eXa Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 så en 150GB raptor disk vil være best uansett med mindre man vil legge sinnsykt mye peng i det? har det kommet 1plate versjon av 74GB? den skal vel være like rask som 150GB bare med mindre plass og litt billigere!(jeg vil ha en sånn) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hadde tatt 1x150gb Raptor. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Har to 74- raptor i en maskin jeg har, og det fungerer meget bra. Har lagt inn OS på en vanlig sata- disk, også, bare for å sammenligne, og det er faktisk merkbar forskjell i hastigheten mellom diskene. Da tenker jeg på svartiden før man starter programmer osv. Men har ikke tatt tiden, snakker bare om hva jeg synes. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 (endret) sikker på at ikke en scsi er kjappere? bare ta DENNE for ett eksempel. den har jo mer enn halvert random acces! må jo være bedre det? edit:nei blandet litt random acces tider. men fra 4.5ms til 3.5ms må jo hjelpe? Endret 15. mai 2006 av eXa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Raid er IKKE backup. 6101576[/snapback] Nådda, dette var vel å ta i litt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Ut av ren nysgjerrighet, er det antatt lenge til 15K RPM SATA-disker blir tilgjengelig?6109858[/snapback] Jeg husker jeg kjøpte en av de første 7200rpm-diskene som kom til desktop: Seagate Medalist Pro. Dette var sent i 1998. Raptor med 10.000rpm kom vel våren 2003 så vidt jeg husker. Altså rundt 5 år senere. Hvis vi antar det like lang tid før det kommer en 15krpm desktop-disk så betyr det rundt 2008. Men da 7200rpm var nytt tok det relativt kort tid før det dukket opp flere konkurrenter med like høy hastighet. Det har jo latt vente på seg denne gangen så det kan tyde på at neste hopp tar lengre tid. En annen ting er at flashdisker kan vise seg å ta helt over for høytytende disker på grunn av overlegen aksesstid. så en 150GB raptor disk vil være best uansett med mindre man vil legge sinnsykt mye peng i det? har det kommet 1plate versjon av 74GB? den skal vel være like rask som 150GB bare med mindre plass og litt billigere!(jeg vil ha en sånn) 6109931[/snapback] Ja, fra "dårligst" til best: Raptor 74GB 1300kr 2xRaptor 74GB Raid0 2600kr 4xRaptor 74GB Raid0 5200kr Raptor 150GB 2200kr 2xRaptor 150GB Raid0 4400kr 4xRaptor 150GB Raid0 8800kr Det kommer en ny revisjon av 74GB-modellen med 1 plate og samme ytelse som 150GB-modellen og 16MiB cache. Etter et lite søk i prisguiden ble jeg overrasket med hele 8 treff på denne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå