Gå til innhold

150GB raptor eller 2x74GB raptor i raid?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2stk 74GB i Raid0 f.eks jobber nesten dobbelt så fort som raptor på 150GB. Og med 2stk 74GB i raid0 vil du få (74+74) 148GB disk som maskinen ser.

Men om du har Sata2 på hovedkortet så tror jeg det er bedre å bruke dem. Kjør 2stk sata2 disker i Raid0. Det gjrør jeg. Hastigheten er på 115MB/s... :)

Det at disken går på 10000 RPM har ikke så mye å si lengre, den er like bra, om ikke litt dårligere enn SATA2 diskene. Så om du kjøper sata2 disker, 72000RPM med 16MB Cache vil du få veldig raske disker :)

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar

Ytelsesøkningen man får av S-ata to er i praksis i beste fall bitteliten, oftest så liten at den ikke kan måles. Eneste er overføringshastigheten for bufferen, men det spillet liten rolle.

Ingen Disker er i dag i nærheten av å klare 150mbps, som er det vanlis s-ata klarer. Faktisk vil 100mbps P-ATA også være mer enn nok. Men S-ata disker er billigere i dag, har mye mindre kabel, og ett par ekstra funksjoner. Den eneste forskjellen på S-ata 150mbps og 300mbps er bettopp att den nye versjonen har mer båndbredde. Likevel, den Hastigheten thoka skryter av i sitt raid oppsett er god den, men den kan lett overføres gjennom en vanlig s-ata kabel.

RAID 0 gir dobbel fare for diskkrasj, og ikke på langt nær dobbel hastighet. Likevel tror jeg de to 74gb diskene vil bli raskest i de fleste tilfeller. Men da bør du ha mye backup, ikke være redd for en diskkrasj.

Dessuten er det vel en del dyrere? Edit: ca. 500kr ser det ut til

Er det ikke for dyrt, og risiko betyr lite, tar du 2 disker, ellers bør du nok ta en 150gb modell. (det gir jo også en langsiktig mulighet til oppgradering.)

Det med 16mb cache er jo ett poeng. En slik disk vil være bedre enn raptor disker på noen områder, men bli slått gjevnt over. Likevel er de jo utrolig mye billigere pr. gb. To slike i Raid vil nok kunne konkurere med en 150mb disk.

Ingen av løsningene er så overlegne at jeg kan konkludere.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Må si meg enig med watercool på alle punkter.

ytelsesmessig så vil nok 2x74gig raptorer slå alle de andre alternativene, men ikek med så stor margin at du ikke bør vurdere 2 "vanlige" disker i raid i stedet f.eks.

Du kan enten sette opp mirroring raid eller stripe raid. Mirror raid gir deg 100% beskyttelse for diskcrash. Hendig, men du får bare halvparten av plassen tilgjengelig. I tilelgg får du bare "dobbel" hastighet på lesing, og normal på skriving. Jeg skriver "dobbel" fordi du aldri får faktisk dobling i hastighet, det får du kun i teorien =P

Striping gir deg dobbel hastighet på skriv og les, all plassen tilgjengelig, men dobbelt så stor sjanse for at du mister alle dataene til en diskcrash.

-Stigma

Lenke til kommentar

Så det rimeligste alternativet for meg vil vell bli 2x250gb hitachi s-ata300 i raid 0? Da gjenstår det bare å finne en s-ata300 kontroller som har raid 0 da :p

EDIT:

Noen som har erfaringer med? FastTrax2300

Med denna over natta og disker hos netshop oslo så er det vell hos meg på tirsdag :dribble:

Endret av Heatseeker
Lenke til kommentar

Og der kom problemet jeg ikke tenkte over i den ville ekstasen :tease:

Kanskje jeg bare skal gjøre det enkelt og kjøpe meg den kontrolleren jeg tenkte på og bare kjøpe 150gb raptor for så å ha muligheten for å kjøre raid der i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Så det rimeligste alternativet for meg vil vell bli 2x250gb hitachi s-ata300 i raid 0? Da gjenstår det bare å finne en s-ata300 kontroller som har raid 0 da  :p

EDIT:

Noen som har erfaringer med? FastTrax2300

Med denna over natta og disker hos netshop oslo så er det vell hos meg på tirsdag   :dribble:

6098381[/snapback]

Tror du bør lese en gang til hva de "store gutta" anbefalte i sine poster... ;)

Hva med en Raptor for OS og en disk for lagring ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Joda skulle egentlig bare ha disk til os, men om ytelsen ikke blir ekstrem så er det veldig mye greiere med 2 store disker om man tenker litt på pris/gb.

6098506[/snapback]

Jada er enig i det. Men det som jeg synes er vanskelig å bedøme er når det kommer hvor man skal velge stripe og selfølgelig cluster size. For det blir ikke lett å måle egentlig ut fra et oppsett. Man må prøve seg fram , mange ganger , og derfor tenkte da , at du får et altfor stor volume å herske med,

Men jeg synes at du må prøve deg fram , fordi det er morsomt uansett.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Og der kom problemet jeg ikke tenkte over i den ville ekstasen  :tease:

Kanskje jeg bare skal gjøre det enkelt og kjøpe meg den kontrolleren jeg tenkte på og bare kjøpe 150gb raptor for så å ha muligheten for å kjøre raid der i løpet av sommeren.

6098527[/snapback]

Hehe ! ja..

Du kan gjerne forsove deg en halve time og miste skolebussen men å få OS og WOW oppe å gå et sekund raskere, det er viktig det.... :whistle:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg sette mine harddisker i raid 0?

Forresten er det en 250-samsung og en 120-seagate, snart kommer vel en samsung 250 til.

HK mitt er Asus A8N SLI:)Støtter det raid?

En liten guid?

6098657[/snapback]

Du vil ta vel samme skulebussen som HeatSeeker du agså ? :)

Lenke til kommentar
2stk 74GB i Raid0 f.eks jobber nesten dobbelt så fort som raptor på 150GB. Og med 2stk 74GB i raid0 vil du få (74+74) 148GB disk som maskinen ser.

6097794[/snapback]

Merk at det du mener med "jobber raskere" ikke er det samme som ytelse. Transfer rate er ikke det samme som ytelse.

Ellers så har Eugine hos storagereview laget en test av Raptorer: 2x74GB i Raid0 vs. 4x74GB i Raid0 vs. 150GB:

WD1500VsWD740RAID.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg sette mine harddisker i raid 0?

Forresten er det en 250-samsung og en 120-seagate, snart kommer vel en samsung 250 til.

HK mitt er Asus A8N SLI:)Støtter det raid?

En liten guid?

6098657[/snapback]

Du vil ta vel samme skulebussen som HeatSeeker du agså ? :)

6098694[/snapback]

Nei ikke akkurat tror jeg. Jeg skal ikke ha ny systemdisk, men hvor mye økning i hastighet gir Raid0?

Gir 2 samsung 250gig i raid0 et godt spark?

Lenke til kommentar
på noenh punkter så økes hastigheten, men på andre så blir den lik eller dårligere. jeg mener at raid 0 er unødvendig på vanlige maskiner. for høy risiko.

6101449[/snapback]

OK. Da dropper jeg det da:)

Er raid 1 en god løsning på backup? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...