Gå til innhold

Knitring fra nybygd PC

Gjest Slettet-TWeNNiv

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-TWeNNiv

Jeg har kjøpt ny PC og satt alle delene sammen, og alt ser ut til å fungere fint når jeg startet opp maskinen. Jeg har ikke installert noe OS ennå, og heller ikke latt maskinen kjøre mer enn 3-4 minutter om gangen.

Grunnen til at jeg ikke har gjort noe mer, er at når jeg starter opp maskinen med sidepanelet åpent, så hører jeg en svak knitre-lyd fra området rundt skjermkortet. Rett bak skjermkortet så er det en liten vifte på hovedkortet, og det kan også være derifra lyden kommer. Den er såpass svak at det er vanskelig å identifisere helt nøyaktig hvor den kommer fra.

Jeg ser ingen ting som jeg kan identifisere som kilden til lyden, men jeg har vært i nærheten av mange nok maskiner til å vite at denne lyden ikke hører hjemme inne i en datamaskin.

Maskinen består av disse delene:

* Arctic Cooling Silentium T3 Miditower Kabinett Sølv/Sort m/350W Stømforsyning

* AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

* MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

* Asus GeForce 6600 256MB Silencer, EN6600,PCI-Express, Tv-Out/DVI-I, Retail

* NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

* TwinMOS DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

* Western Digital Caviar SE 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Er det noen her som har noen tips om hva lyden kan være eller hva jeg evt. kan gjøre for å identifisere kilden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-TWeNNiv

Det kan stemme, siden harddisken også befinner seg i det området av kabinettet. Det som gjorde at jeg ikke så det som sannsynlig er at jeg har opptil flere WD disker fra før i andre maskiner, og har aldri hørt slik knitring fra dem. Samtidig så er det i dette kabinettet en egen "HD-muffler" som du putter harddisken i som skal dempe lyden fra disken. Dermed virker det snodig om denne knitringen skal komme derfra.

Jeg kan teste ved å koble fra strømmen på harddisken og se om lyden fortsatt er der... Skal prøve senere i kveld.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-TWeNNiv

Jeg har nå startet maskinen uten harddisken koblet til, og knitringen er der fortsatt, så vi kan se bort ifra den som kilde.

Noen andre forslag? :)

Lenke til kommentar

Ja eller kansje det er chipsett vifta. Det er en dårlig vifte, nesten alle ryker etter en stund, men siden din er helt ny er dette merkelig.

Prøv og ta ut strømmen fra harddisk.Hvis det fortsatt knitrer prøv og stopp chipsett vifta(den ved siden av skjermkortet) på hovedkortet i noen sekunder. Knitrer det fortsatt er det vel PSU(strømforsyning).

Lenke til kommentar

Jeg har samme skjermkort. Det kortet bråker utrolig mye. Av og til når jeg scroller kommer det en "knitrelyd" fra den. Jeg prøvde å stoppe vifta med hendene, og da ble mye av susingen borte.

Jeg vil tro GPU'en din er kilden...

Endret av Enzo1590
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-TWeNNiv

Dette skjermkortet er vifteløst...

Dessuten prøvde jeg i dag uten skjermkortet i maskinen og harddisken koblet ut. Knitrer fortsatt.

Jeg begynner også å helle mot tanken på at det er chipset-vifta, så skal gjøre et forsøk på å stoppe den, slik som foreslått her, for å se om det gjør susen.

Uansett er det vel på høy tid jeg kontakter kompletts support avdeling for å høre deres mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-TWeNNiv

Når jeg skulle til å sjekke chipset-vifta nå, så er plutselig knitringen borte.

Aner ikke hva som kan være grunnen, men problemet ser ut til å være løst for denne gang.

Takk til alle som bidro med forslag til løsning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...