oddis89 Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 det jeg lurer på står vel egentlig i tittelen. det jeg lurer på er om jeg kan bytte en skjerm hvis jeg er uheldig og får en lcd skjerm med pixelfeil. handler på komplett og skal kjøpe DENNE skjermen. er sikkert 100 slike poster men med mine søkekunskaper så fant jeg ikke en eneste en. Lenke til kommentar
Ulf Isaksen Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Send den tilbake på angreretten Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Kommer vel litt an på hvor ille pixelfeil det er snakk om for å finne ut hvilke valgmuligheter du har. Men angreretten har du selvfølgelig. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 tror ikke det går om det er et par stykker og de er på kanten.. men er det midt på skjermen og det er mer enn et par tror jeg det går.. Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Som nevnt kan du som forbruker alltid benytte deg av angrefristen innen 14 dager ved kjøp over nett. Nettbutikken kan på sin side velge å ha deg som kunde, tror det har vært saker hvor nettbutikkene har valgt å ikke tilby sine tjenester til personer de mener misbruker angrefristen. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 ok thx. blir litt rart at jeg angrer på et kjøp da. også kjøper samme skjermen en gang til ... går vel sikkert en gang. synes egentlig alle som selger lcd skjermer(nye) skulle ta tilbake skjermer hvis det er pixelfeil på dem. de fleste vil vel ha noe som er i orden og uten feil når det er nytt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Hvis du først skal handle en LCD bør du ta på spanderbuksene og legge noen få, små lapper ekstra i en skjerm med DVI, som 930BF eller tilsvarende. Du kan knipe inn et par hundringser ved å handle fra en mindre webshop, men selv holder jeg meg til komplett, ps, netshop osv. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Mange skjermer må ha mer enn X antall pixler (i følge ISO-stadnarden) før det blir regnet som en feil på skjermen. Handler du over nettet, så er det dog ingen som egentlgi kan stoppe deg fra å sende sn kjerm i retur dersom den har en død eller låst pixel... men det er egentlig misbruk av angreretten. Samme mulighet har du uansett ikke om du kjøper over disk. -Stigma Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Du kan jo også handle på elkjøp, og benytte deg av de 30 dagene de gir deg på å angre deg. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Mener også at Samsung og Viewsonic sin Pro serie har 100% pixelfeil garanti. Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Mener også at Samsung og Viewsonic sin Pro serie har 100% pixelfeil garanti. 6104890[/snapback] Jeg har en viewsonic 19" (1280x1024). Den har en pixelfeil litt til høyre for midten. Jeg fikk ikke garanti på min. 4 døde pixler må jeg ha før jeg får igjen noe på garantien. Jeg har sett en oversikt over hvor mange pixelfeil du kan ha i forhold til max oppløsning på skjermen. Men hvor jeg så denne er et mysterium Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Rikkely, da har du høyst sannsynlig ikke en Pro-serie fra Viewsonic da, som Ezo nevner som et kriterie. Det er som regel bare de aller dyreste skjermene, og de aller dyreste laptopene som kommer med nulltoleranse mot lyse piksler. oddi89, butikkene hadde selvfølgelig tatt tilbake alle skjermene hvis de fikk erstattet det fra produsentene. Men det får de ikke, og det er som sagt innarbeidet en ISO-standard som definerer hvor mange feilaktige piksler en LCD-skjerm må ha før det kan vurderes som en mangel. Dette er forbrukerrådet, FTU og gud vet hvem andre inneforstått med, men man vil jo selvfølgelig som kunde ikke helt være enig i dette. Hadde LCD-produksjonen holdt en høyere standard kunne man sikkert ha hatt nulltoleranse ovenfor feilaktige piksler. Dette hadde nok derimot resultert i høyere priser også, og er det noe som er førsteprioritet blant størsteparten av kundemassen, så er det nettop pris. Kvalitet og andre ting kommer i andre rekke. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Mener også at Samsung og Viewsonic sin Pro serie har 100% pixelfeil garanti. 6104890[/snapback] Jeg har en viewsonic 19" (1280x1024). Den har en pixelfeil litt til høyre for midten. Jeg fikk ikke garanti på min. 4 døde pixler må jeg ha før jeg får igjen noe på garantien. 6104971[/snapback] Rikkely, da har du høyst sannsynlig ikke en Pro-serie fra Viewsonic da, som Ezo nevner som et kriterie. Det er som regel bare de aller dyreste skjermene, og de aller dyreste laptopene som kommer med nulltoleranse mot lyse piksler. 6105081[/snapback] En annen ting er at den garantien dukket opp for noen få måneder siden... Så hvis du kjøpte den før det, så gjelder den ikke... Og ja... bare pro-serie... Her er kravene for pixelfeil før det er garanti sak Lenke til kommentar
discostu Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Du kan jo også handle på elkjøp, og benytte deg av de 30 dagene de gir deg på å angre deg. 6104478[/snapback] eventuelt kjøpe forsikring der. Betalte 300 spenn for å forsikre flatskjermen min der, det dekker alt fra døde pixler til ulykker, som feks om jeg skulle miste skjermen ned trappa. 3 års forsikring. Tenkte det var like greit, da jeg laner ofte! Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 15. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2006 Hvis du først skal handle en LCD bør du ta på spanderbuksene og legge noen få, små lapper ekstra i en skjerm med DVI, som 930BF eller tilsvarende. Du kan knipe inn et par hundringser ved å handle fra en mindre webshop, men selv holder jeg meg til komplett, ps, netshop osv. 6102209[/snapback] har egentlig ikke tenkt å sapndere på meg noe mer en det jeg har gjort men har sett på 930bf. hvis jeg kjøper den må jeg kjøpe DVI kabel også da? skjerm kabel Lenke til kommentar
magnus Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Kjøp deg en skjerm med pixel garanti, istedenfor å utnytte angreretten til noe den ikke er laget for !! Husk: En hver butikk kan når de vil og uten grunn nekte deg å handle hos dem. Lenke til kommentar
Phalanx Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Det følger med både dvi og vga kabel så det trenger du ikke kjøpe ekstra. Lenke til kommentar
vorlonz Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Mange skjermer må ha mer enn X antall pixler (i følge ISO-stadnarden) før det blir regnet som en feil på skjermen. Handler du over nettet, så er det dog ingen som egentlgi kan stoppe deg fra å sende sn kjerm i retur dersom den har en død eller låst pixel... men det er egentlig misbruk av angreretten. Samme mulighet har du uansett ikke om du kjøper over disk. -Stigma 6102214[/snapback] Misbruk av angreretten? Angrer du så angrer du Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 ok thx. blir litt rart at jeg angrer på et kjøp da. også kjøper samme skjermen en gang til ... går vel sikkert en gang. synes egentlig alle som selger lcd skjermer(nye) skulle ta tilbake skjermer hvis det er pixelfeil på dem. de fleste vil vel ha noe som er i orden og uten feil når det er nytt. 6102048[/snapback] Pixelfeil er noe du må regne med. Det regnes egentlig ikke som en feil en gang, så lenge de ikke sitter i en klynge midt på skjermen. Anbefaler deg IKKE å sende skjermen tilbake på angrefristen. Har to lcd skjermer selv, begge med pixelfeil, har ikke sendt noen av de tilbake. Hvis de skulle tatt inn alle skjermer med pixelfeil hadde det ikke kostet 3000, men 10000 for samme skjermen. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Jeg betaler med glede litt ekstra for min neste skjerm hvis jeg får en garanti for at skjermen har eksakt NULL døde piksler, men det avhenger selvsagt av hvor mye ekstra det vil koste. Tviler forøvrig på at prisen øker SÅ mye av en slik ordning. Skal den totale prisen på en skjerm som i dag koster 3000 havne på 10000, må trolig rundt 80-85% av panelene som i dag er godkjente ha en eller flere døde piksler i praksis, noe som høres mye ut (husk at paneler som har for store defekter trolig kasseres allerede hos produsenten av selve panelet, samt at panelet ikke utgjør på langt nær 100% av skjermens totale produksjonskostnader). Men denne prisøkningen avhenger rett og slett av hvor mange prosent av skjermene som i dag har en eller flere døde piksler, men som fortsatt er godkjente i følge kravene. Noen her som vet hvor mange prosent det helt konkret er snakk om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå