Gå til innhold

Slik fungerer Wii (Wii)


Anbefalte innlegg

det måtte vel en siv.ing-student til for at artikkelskribenten skulle høre om noe som kalles treghetsnavigasjon. Mariux snakket om ubåter som navigerer under isen. For å benytte et enda mer relevant eksempel kan man nevne romferjer.

Problem: hvordan kan man finne ut hvor man er i rommet uten å konstant måle mot en referanse. (f.eks. avstanden til tv'en)?

løsning: man måler i henhold til referansen èn gang(eller så kan man sette alle referanser til 0 i tiden 0 (f.eks. når spillet starter)), og måler hvor mye enheten endrer hastighet.

 

Med enkel matte kan man integrere akselerasjonen to ganger. Og vóila; så har man hvor mange meter kontrolleren har flyttet seg i forhold til referansepunktet. Gjør man dette langs alle aksene vil man få ut posisjonen til kontrolleren i rommet. eller i 3d da..

 

(videre kan det jo sies at å måle avstander vha integrasjon av aksereasjon byr på visse problemer iom at integrasjon har en tendens til å forsterke eventueller forstyrrelser, men det er det fullt ut mulig å overkomme med listig matte)

6103550[/snapback]

 

Tja, jeg vet vel ikke helt hva slags listig matte du sikter til her. Hvis man utelukkende måler akselerasjonen og lager en tilstandsestimator som skal gi deg hastighet og posisjon blir det nødvendigvis større og større feil over tid. Selv med gode statistiske approksimasjoner av støyen og hesiktsmessige filtre vil du så vidt jeg kan se få en feil som øker med roten av tiden det har gått fra du startet på et kjent sted.

 

Nå skal det sies at dette antakelig er helt irrelevant for hvor bra kontrollen fungerer. Tipper den åpner for mange spennende måter å spille på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne artikkelen var ganske på jordet spør du meg. Dersom det skulle være et en til en forhold mellom bevegelser i rommet og bevegelser i spillet, ville det jo bli alt for slitsomt i lengden med alle de store bevegelsene man måtte gjøre. Det er ihvertfall ikke noe jeg ville være interessert i. Eye toy hopping og veiving er f.eks. artig å prøve på en fest, men ikke noe man ønsker at skal være malen for alle spill.

6105920[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvordan du leser dette standpunktet ut av teksten, og det virker ikke som du har lest min tidligere kommentar om akkurat dette.

 

og det å spille skytespill på wii blir noe mye nærmerre wasd+mus komboen en dagens to analogstikker er. eneste forskjellen er at mens med mus er siktet alltid i senter av skjermen, så beveger siktet seg rundt på skjermen i wii.

6105920[/snapback]

Av det vi har sett hittil, ja. Men det er ikke sikkert dette er nødt til å være tilfelle i fremtidige spill.

 

jeg la forresten merke til at det ser ut til at red steel bruker "roll" (rotasjon på lengdeakse) sensoren slik at om du legger kontrollen over på siden så vil våpenet på skjermen gå i "gangsta" modus. kan dette bekreftes?

6105920[/snapback]

Dette stemmer.

 

(Et lite poeng jeg skulle gjort i innlegget mitt fra i går, men som jeg glemte: Selv om kontrolleren hadde hatt sensorer som forteller den hvor den befinner seg i rommet, betyr ikke det at spillene hadde trengt å bruke denne informasjonen. For noen bruksområder ser jeg for meg at slike sensorer ville være en fordel, men det betyr jo ikke alle spill på maskinen ville kreve at du hoppet og spratt rundt rommet hele tiden.)

Lenke til kommentar

Siktekornet er rimelig umiddelbart. Om det er _umerkelig_ kort tid mellom bevegelse hånd-skjerm skal jeg ikke si helt sikkert (et par dager siden jeg prøvde maskinen nå) ... men jeg tror ikke manglende hastighet på oppdateringen vil bli noe problem.

 

Jeg oppfattet det omtrent som en laserpeker, egentlig. Noe som vel må kalles 'kjapt'. Men som sagt, om det er noen millisekunder der skal jeg ikke garantere for før vi har fått prøvd maskinen mer inngående.

 

Jeg mener, dere skulle sett de køene, det presset.. Uff. Ikke ideelt for å studere detaljer :)

Lenke til kommentar
og det å spille skytespill på wii blir noe mye nærmerre wasd+mus komboen en dagens to analogstikker er. eneste forskjellen er at mens med mus er siktet alltid i senter av skjermen, så beveger siktet seg rundt på skjermen i wii.

6105920[/snapback]

Av det vi har sett hittil, ja. Men det er ikke sikkert dette er nødt til å være tilfelle i fremtidige spill.

6106442[/snapback]

 

jeg stiller meg tvilende siden en mus kan du pr def nullstille ved å løfte den opp å flytte den til senter av matten. hvordan nullstiller du kontrollern i wii? ved å trykke inn en knapp for å fortelle spillet at en ikke skal lese bevegelser mens du flytter den tilbake til null?

Lenke til kommentar

Enig med de som sier at en-til-en bevegelser vil bli slitsomt i lengden... Og hva med de som er skikkelig klønete, spillverdenen har jo vært et sted hvor de bare kan trykke på en knapp og så utføre heftige triks. Tror spillutviklerne vil ta hensyn til disse, så man slipper å ha gått tre år på fekteskole for å spille f.eks. Red Steel...:)

Et annet problem er jo at det ikke er samme treghet i et sverd som i en bitteliten fjernkontroll, så det ville sett totalt urealistisk ut å ha en-til-en bevegelser.

Så har man problemet når f.eks. sverdet møter en annen gjenstand. Kontrolleren har ingen mulighet til da å stoppe bevegelsen(Det eksisterer denne type 3D-mus, men de koster fleks og er ganske klumpete). Skal da sverdet kunne gå tvers igjennom alle hindringer? Det mest naturlige er jo om det stopper, men siden hånden din ikke stopper vil det ikke "følge din minste vink"...

 

Nei, de som forventer seg en VR-konsoll blir nok mektig skuffa! De som forventer seg nyskapende og morsomme spillopplevelser derimot! :cool:

Endret av knutert
Lenke til kommentar
..kuttet bort..

Nei, de som forventer seg en VR-konsoll blir nok mektig skuffa! De som forventer seg nyskapende og morsomme spillopplevelser derimot! :cool:

6107125[/snapback]

Helt enig. Nintendo er en underholdningsmaskin og kommer til å bli knallbra. Er man ute etter simuleringsmaskin i stua må man nok ut med noen flere kroner ;)

 

Har tenkt litt over saken og En-til-en tror jeg faktisk ikke hadde vært noe moro. Tregheten som knutert nevnte, kollisjon med hindringer osv vil uansett ikke kunne gjenskapes korrekt. Da hjelper det lite om alt annet er riktig, det bli halveis uansett. Nå gjenstår det bare å se hvor godt de har trimmet følelsen av å utrette noe ekstra ved å veive med armer og bein hjemme i stua. Jeg gleder meg i alle fall, Wii seiler opp til å bli min første konsoll. Selv dama syntes den ser litt spennende ut. (etter ganske målrettet propaganda fra meg..)

Lenke til kommentar

heh, bare henvis til rette spilla så blir dama intressert hun også. er en ting som er greit med nintendo, er mer den bare bil, skyte og slossespill på den ;) (ja jeg veit det finnes damer som er intressert i dem typene spill, men jeg har en oppfattelse av at det er en mindre prosent)

Lenke til kommentar
http://planetgamecube.com/newsArt.cfm?artid=11557

 

PixArt's Multi-Object Tracking™ engine (MOT sensor™) technology can track multiple objects in an unbelievably quick and responsive way. As a result, Nintendo can enable its new gaming controller to interact with people by tracking the movement of the Wii Remote.

6109325[/snapback]

 

Sier dette så mye nytt? En mus kan også "track movement in an unbelivably quick and responsible way".

 

AtW

Lenke til kommentar

http://groups.google.com/group/alt.games.v...a4ec6e44b7033a3

 

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=99587

 

The ADXL330 is a small, low power (200µA at 2V) 3-axis iMEMS®

accelerometer complete with signal conditioned voltage outputs on a

single monolithic IC. The product measures acceleration with a minimum

full-scale range of ±3g. For tilt sensing applications it measures the

static acceleration of gravity. It also measures dynamic acceleration

resulting from motion, shock, or vibration. The ADXL330 is available in

a small 4 mm × 4 mm × 1.45 mm, 16-lead, plastic LFCSP.

 

Expected to dramatically change the way people play games, the Wii controller includes ST's high-performance acceleration sensors that can detect the motion and tilt of a player's hand in all 3 dimensions and convert it into immediate game action.
Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Sier dette så mye nytt? En mus kan også "track movement in an unbelivably quick and responsible way".

 

AtW

6109594[/snapback]

Men ikke i et 3D-rom noe som er en god del vanskligere ;)

6109779[/snapback]

 

Jojo, men poenget mitt er at dette sitatet sier jo ingenting vi ikke vet fra før om denne kontrolleren. Den kan bevege seg i tre dimenensjoner, det er essensen.

 

AtW

Lenke til kommentar
To ting er viktige å få med seg om Nintendos nye kontroller. For det første: Den vet ikke nøyaktig hvor den befinner seg i rommet. For det andre: Den er fortsatt spennende.

 

Sak nummer to har dere jo rett i, den er fortsatt spennende.

Når det gjelder selve artikkelen er det noe informasjon dere kanskje har gått glipp av.

 

Og dette er altså alt, med mindre det er flere hemmeligheter Nintendo skjuler for oss.

Når det gjelder fler hemmeligheter var Nintendo ganske klare på at de hadde flere ang kontrollen, ble vel nevnt et par ganger på konferansen ihvertfall.

 

Det kanskje viktigste er vel dette med at kontrollen ikke vet nøyaktig hvor den er i rommet.

Det er jo for så vidt stemmer jo dette da kontrollen bare sender data til Wii, og det stemmer jo egentlig at Wii heller ikke vet det, men det betyr ikke at spillet ikke vet hvor kontrollen er.

Kontrollen har jo som dere sier innebygde aksellerometere, disse registrerer alle bevegelser. I tillegg registrerer det hvor fort kontrollen blir flyttet (selvfølgelig også retningen og tiden)

Hvis man da "kalibrerer" kontrollen ved at man for eksempel i spillet får bedskjed om å legge kontrollen vannrett 1m fra tv'n.

Man kan da hele tiden regne ut hvor kontrollen flytter seg.

Lenke til kommentar
Kontrollen har jo som dere sier innebygde aksellerometere, disse registrerer alle bevegelser. I tillegg registrerer det hvor fort kontrollen blir flyttet (selvfølgelig også retningen og tiden)

Hvis man da "kalibrerer" kontrollen ved at man for eksempel i spillet får bedskjed om å legge kontrollen vannrett 1m fra tv'n.

Man kan da hele tiden regne ut hvor kontrollen flytter seg.

6112521[/snapback]

 

Som det har blitt påpekt tidligere i tråden er ikke dette en veldig robust måte å måle posisjon på, og feilen vil øke med tid siden kalibrering.

Lenke til kommentar
Kontrollen har jo som dere sier innebygde aksellerometere, disse registrerer alle bevegelser. I tillegg registrerer det hvor fort kontrollen blir flyttet (selvfølgelig også retningen og tiden)

Hvis man da "kalibrerer" kontrollen ved at man for eksempel i spillet får bedskjed om å legge kontrollen vannrett 1m fra tv'n.

Man kan da hele tiden regne ut hvor kontrollen flytter seg.

6112521[/snapback]

 

Som det har blitt påpekt tidligere i tråden er ikke dette en veldig robust måte å måle posisjon på, og feilen vil øke med tid siden kalibrering.

6113168[/snapback]

 

Ja, unnskyld, men har lest gjennom alle svarene nå.

Er jo akuratt nå opp til utviklerne, men det er uansett ikke noe problem for de å kunn nullstille posisjonen et annet sted i rommet. og feilen blir større ja, men flytter man bare en vei kommer man uansett ikke så langt i spillet vil jeg tro.

Feilen blir uansett ikke så stor som de skal ha det til her.

 

Det er jo lett å merke hvordan Nintendo har gjort dette i sine egne spill, men da må vi jo vente på at den kommer i butikken så...

Lenke til kommentar
Hvis noen er bekymret for hvor "responsive" kontrolleren er, ta en titt på denne:

 

http://www.kotaku.com/gaming/wii/wiis-bang...demo-174868.php

 

:D

6137120[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan den skal hjelpe oss med det, det er jo nesten umulig å se på den demoen når tromme-slaget er ment å skulle regstreres (etter armen har godt 10 cm ned? Når den begynner å bremse? Når den snur?), det er jo også en oppgave der man lett kan kompansere mye for en evt forsinkelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...