Gå til innhold

Klokke Pentium D 830 (3.0ghz)

Anbefalte innlegg

Hei! Er en uerfaren klokker, men vil gjerne prøve... og trenger hjelp...

Dette er innstillingene i BIOS, alt orginalt:

CPU External Clock: 200 mhz

Multiplier factor: x15 (låst)

PCIE Clock: 100 mhz

CPU Core Voltage: 1.4000 v

DDR2 Volt: 2.1

minne frekvens: 800 mhz

Memory Timings: (auto): 4-4-4-18-24 (2T)

LDT frequency: 4x

Hvor mye kan jeg klokke med boxedkjøleren/bedre kjøler (luft)?

Hvis jeg skrur opp CPU clocken, må jeg da justere på andre ting og?

Hva kan jeg klokke her? Klokker skjermkortet litt og... (med catalyst)

Takk for svar!

Abit ni8 sli

p d 3.0 ghz

2x1gb crusial ballistix 6400 (800 mhz)

x1800xt 512mb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skru opp CPU External Clock til 210, 220, 230 osv helt til PCen blir ustabil eller CPUen blir for varm (Helst ikke over 70 C)

Etter hver gang du øker CPU External Clock kan du kjøre OCCT (Søk på Google og last det ned) Det er et program som tester om PCen er stabil. Kjør det i Tortur test i noen timer og, hvis PCen skrur seg av eller OCCT feiler da må du øke volten til CPU (Begynn med 1,45v, 1,50v osv).

Det følger et program med jovedkortet som heter OCguru som er et veldig bra klokkeprogram som gjør at du kan klokke fra Windows. Bare velg Configure preset så velger du User 1. Etter det gjør du det samme som jeg skrev over.

Når du skal klokke Skjermkortet anbefaler jeg deg å laste ned ATI tool (Søk på Google)

Der gjør du det samme. Klokker 10 og 10 mhz på Minne og Gpu, og mellom hver gang du skrur opp mhz så kjører du 3Dmark06 eller et spill.

Hvis GPU-temperaturen går over 80C eller du får Artifacts (rare prikker eller streker på

skjermen) må du klokke ned igjen.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar!

1. Må jeg gjøre noe med minnehastigheten eller timings? Hva med PCIE clock? Skal disse stå uendret?

2. Hvis jeg overklokker med uGURU, må da dette programmet kjøre hele tiden i windows?

3. Hvis jeg skal overkolcke med ati-tools, Må jeg da "slå av" overklokkingen i catalyst? Så det ikke blir to forskjellige overklokkinger? Hvordan deaktiverer jeg overklokkingen i catalyst?

Takk for alle svar!

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar
Hei! Takk for svar!

1. Må jeg gjøre noe med minnehastigheten eller timings? Hva med PCIE clock? Skal disse stå uendret?

2. Hvis jeg overklokker med uGURU, må da dette programmet kjøre hele tiden i windows?

3. Hvis jeg skal overkolcke med ati-tools, Må jeg da "slå av" overklokkingen i catalyst? Så det ikke blir to forskjellige overklokkinger? Hvordan deaktiverer jeg overklokkingen i catalyst?

Takk for alle svar!

6101949[/snapback]

1 Så lenge PCen er stabil trenger du ikke gjøre noe med den.

2 Tror det programmet kjører i Windows hele tiden (Det ligger der nede med klokken).

3 Du må gå inn i driveren og slå av Overdrive og VPU recover. Så kan du bruke ATI Tool til å klokke med.

Lenke til kommentar
Hei, kanskje i feil forum her men: Ser at jeg kan stille på volt på skjermkortet mitt i ati tools. Står på følgende no:

vgpu: 1.275 v

mvddc: 2.097 v

mvddq: 2.097 v

Bør disse økes når man skal overklokke?

6102318[/snapback]

Hvis du får artifacts eller skjermkortet blir ustabilt kan du øke de ja. Men Husk at hvis du øker volten så kan temperaturen øke en god del, så husk å pass på at load temperaturen på GPU ikke overstiger 80C og CPU ikke over 70C.

Lenke til kommentar

Hei, Har klokket cpu til 3,5 ghz og økt volt fra 1,4 - 1,45 Det fungerer bra, bortsett fra at jeg har litt problemer i oppstarten... Må trykke reset knappen et par ganger før den i det hele tatt slår seg på... Og da kommer det opp ein liter melding: "Warning! Now system is in safe mode. Please re-setting CPU or memory frequency in the CMOS setup. Press F1 to continue....."

?

Lenke til kommentar
Hei, Har  klokket cpu til 3,5 ghz og økt volt fra 1,4 - 1,45 Det fungerer bra, bortsett fra at jeg har litt problemer i oppstarten... Må trykke reset knappen et par ganger før den i det hele tatt slår seg på... Og da kommer det opp ein liter melding: "Warning! Now system is in safe mode. Please re-setting CPU or memory frequency in the CMOS setup. Press F1 to continue....."

?

6103586[/snapback]

Har hørt om lingende før. Prøv å bruk OCGuru isteden for Bios, og set bios tilbake til standar verdier.

Fordelen med OCguru er at du kan lage enge profiler som du kan legge til forskjellige program.

F.eks:

Profil 1 (User 1) CPU klokker opp til 3,7Ghz når du spiller og rendrer video.

Profil 2 (User 2) Skrur ned vifte hastighetene (Og kjører CPU 3,0ghz) når du skriver i word.

osv.

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve det, men har hatt litt problemer med at maskinen fryser når jeg gjør endringer i uguru...

Men uansett: Testa 3dmark05 før og etter jeg overklokka cpu og skjermkort:

Før:

Pentium d 830 3.0 ghz 1.4v, x1800xt 621/1494 (orginal volt ?) Score: 7900

Etter:

Pentium d 830 3.5 ghz 1.45v, x1800xt 711/1600 1.45v Score: 8200

Var ikke dette utrolig lite poengøkning, med så mye klokking? Økte bare 300 poeng...

Lenke til kommentar

Prøv heller 3Dmark06. Det støtter DualCore og da vil skjermkortet også få litt mer å jobbe med (Lettere å ytelses økning.)

Du kan prøve å klokke litt ned igjen. Av og til synker ytelsen hvis du klokker for mye eller det er for liten spinning på komponentene.

Har du husket å skru av Vpu-recover?? Hvis du ikke har gjort det, kommer driveren til skjermkortet til å klokke kortet ned på orginal hastigheter med en gang du starter noen 3D- "Greier".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...