Gå til innhold

Hva kan man lage i C++?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
åhh .. pleeaazzz ..  kan du kutte ut det generelle pisspreiket nå?

6261467[/snapback]

 

Óg det kommer fra hvem...

6261471[/snapback]

 

en som har et par lysår mer erfaring enn deg .. så showeit

6261511[/snapback]

 

Ta en titt i signaturen min du. :wee:

Endret av chills
Lenke til kommentar
åhh .. pleeaazzz ..  kan du kutte ut det generelle pisspreiket nå?

6261467[/snapback]

 

Óg det kommer fra hvem...

6261471[/snapback]

 

en som har et par lysår mer erfaring enn deg .. så showeit

6261511[/snapback]

 

Ta en titt i signaturen min du. :wee:

6261522[/snapback]

 

hadde man ikke rett igjen; kun et tomt troll

 

edit: mangel på forståelse fra din side betyr ikke at det ikke er noe innhold i det jeg sier .. det at du ikke en gang forstår _det_ gjør at alt du ikke kan kopiere og huske ved å generalisere virker dødt; og dermed er alt du sitter igjen med noe som tilsvarer "deet kan u være seelv!! :("

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Jeg kan mye VB, óg har nettopp startet på C++.

Fra mitt stå sted, virker C++ mye tyngre og bruke.

 

Men for all del, det kommer annpå hva du kan best.

Er du harbarka C++ mann, så er vel kanskje det lettere enn VB.

 

Det er en grunn til at VB går under "RAD"(Rapid Application Development), og IKKE C++.

Endret av chills
Lenke til kommentar

Nettopp. "Du har nettopp startet med C++"

Hvilke grunnlag har du da for å kaste masse uberettiget crap mot andre språk? Du kan forresten ta en titt i signaturen min også. (MERK: se _bare_ første punkt!)

 

Edit: Jeg regner med at det ikke er nødvendig å forklare hvilken ST* jeg mener. ;)

Endret av zirener
Lenke til kommentar
jeg vil si at c++ er stort og lett i forhold til vb jeg da... men men

6261923[/snapback]

 

Kanskje fordi du er erfaren innen C++? :hmm:

 

Slenger ikke dritt folkens, jeg er fasinert av C++.

Kanskje derfor jeg sitter her med bok å prøver å lære.

 

Jeg kan da si at det tar lengre tid å KODE et vindu i C++ enn i VB.

Da vinduet allerede er der (i vb) før du starter å kode. :D

Tenker da ikke på VC++.

 

Sitter og ser på Nehe sin OpenGL tut, med C++ bok i handa.

Koser meg. :blush: :!:

Endret av chills
Lenke til kommentar

Lay off the guy, will you. Chills har da gyldige poeng.

 

På hobbybasis skriver jeg ting i C++ fordi jeg liker språket. At det tilfeldigvis er et språk som (med hjelp av inline assembly) kan gjøre bortimot hva man måtte ønske er en bonus. I jobbsammenheng er jeg/vi nødt til å gjøre langt mer kritiske vurderinger før språk velges. Faktorer som tid, behov, ressurser og erfaring hos medarbeidere teller inn, i tillegg til krav til utviklingsmiljø og bruksplattform. Som oftest er det tid og ressurser som veier tyngst, og i såfall heller det umiddelbart mot C# eller Java.

 

Uansett er denne debatten tullete. Alle har sine egene varianter av hva som er det beste språket å ta utgangspunkt i, og alle har sine personlige favoritter til allround-språk.

Lenke til kommentar
Edit:

Noen som vet hvordan jeg kan kalle klasser skrevet i C++ via VB.NET?

Nei, du skal ikke si alt til meg... bare si hvilket ord jeg skal google.  :innocent:

6166676[/snapback]

Du skal kopiere klassen over i et Class Library (.dll) prosjekt, Legge inn klassen slik:

namespace KlasseneMine {

//klassen limes inn mellom her

}

Der etter legger du til prosjektet i samme "solution" som det prosjektet du ville bruke klassen i, i VB.net. Sørg for at det opprinnelige prosjektet er hovedprosjektet /default project/startup project eller hva det heter... Har iallefall fet tekst i solution vinduet.

 

Deretter kan du bruke klassen gjennom:

Dim km as KlasseneMine.KlassenMin

km.Funksjon()

 

Abrakadabra

Lenke til kommentar

*ADVARSEL* -- posten inneholder emner og meninger med høy rant-faktor -- *ADVARSEL*

bare legge til at man kan ikke "kalle klasser", for klasser er ting som ikke eksisterer ennå ..

 

altså, ta f.eks. klassen `Mat' .. det er umulig å spise `Mat', men man kan spise en eller flere instanser av mat - altså noe konkret som f.eks. `et_eple' ..

 

Mat* et_eple = new Mat(EPLE);
spis(et_eple);

 

tilbake til dette med bruk av C++ fra andre språk; man kan ikke lage instanser av klasser hvis man ikke legger til en wrapper på C++-siden som tar seg av dette .. man legger gjerne til en ting som destruerer instanser også .. grunnen til at dette ikke er mulig er fordi C++ mangler _grunnleggende_ (jeg vil uten å nøle påstå at C++ ikke er objektORIENTERT i det hele tatt, men ok) muligheter rundt dette med reflection/RTTI eller "kunnskap om seg selv"; man kan ikke fortelle C++ noe om typer, og derfor er det umulig å kommunisere at "jeg ønsker å lage en instans av den-og-den typen"

 

det oppstår dermed "interessante" problemer når C++-libbet krever at man må lage en subklasse av noe for å definere oppførsel .. ta f.eks. et GUI-lib .. om man der må lage en subklasse `MyButton' av klassen `Button' for å definere metoder for events som `onclick' og lignende - så sitter man stort sett fast, eller man må wrappe det hele i et C-API ..

 

det er dette jeg mente bak her et sted når jeg snakket om hvorfor man bør bruke C (event. en C-stil når man koder interface-delen v.h.a. C++) fremfor C++ når man _må_ bruke C eller C++ og vil bruke libbet fra andre språk noe man egentlig vil 99.9% av tiden, uansett om man vet det selv eller ikke.. i tillegg vil man også starte i "andre enden", altså man ønsker egentlig å bruke et høynivåspråk (edit: høyere enn c++, ja) i utgangspunktet, _og derfor gjør man dét_ og flytter helt til slutt ting som trengs å optimaliseres (sværtsvært få funksjoner) ned i C-libbet siden ...

 

EX: det er bare galt å kode en database i asm .. noen synes kanskje dette "sier seg selv" .. men jeg mener det er akkurat det samme forholdet mellom c++ og nesten alt .. asm er turing-complete, og dermed er vi tilbake til det originale spm. "hva kan c++ brukes til?" og svaret der er alt, siden c++ også er turing-complete .. (de som ikke skjønner hva jeg skal frem til helt på slutten her har forhåpentligvis fallt ut lenge før dette avsnittet .....)

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...