Gå til innhold

scriptspråk i webprogrammering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Trenger" man å lære/bruke scriptspråk som Javascript/VBscript eller Asp/Php i webprogrammering, eller vil f.eks. Pearl, Python eller C++ gjøre samme nytten?

6096334[/snapback]

Først et spark på leggen: Det heter PERL!

Når du sier Javascript/VBscript _eller_ Asp/Php, så er det noe som sier meg at du ikke helt har fått med deg forskjellen mellom klient og server. Men jeg kan gjerne ødsle av min tid på å prøve å komme med en forklaring.

Javascript er logikk på klientsiden, dvs i web-browseren. Dette er kode som enten skrives rett i HTML-dokumentet, eller i egne filer som du da linker til fra HTML-dokumentet. Javascript brukes i ganske mange forskjellige sammenhenger, alt fra validering av tekstfelter i former, til mer kompliserte oppgaver som f.eks. asynkron kommunikasjon med webserveren i forbindelse med "rich client"/Ajax/Web2.0 funksjonalitet.

Asp/Php er noe som kjører på webserveren. Når en klient (browser) spør etter en bestemt URL på serveren, genereres HTML dynamisk som så sendes tilbake til klienten. Det finnes et utall av andre teknologier i tillegg til Asp og Php, f.eks. JSP, Servlets, Ruby on Rails, etc etc.

Werner

Lenke til kommentar

OK, jeg skjønner hintene.

Først: skal man begynne å korrigere alle skrivefeil her inne, får man vel ikke gjort stort annet. SORRY at jeg skrev perl feil, men kan ikke se at det var så alvorlig.

For det andre: ja, jeg har veldig tungt for å lære, men jeg jobber, jobber og atter jobber for å greie det, og har hatt nytte og glede av mange av de svarene jeg har fått her inne i forumet. Ofte skjønner jeg ikke svarene helt, og prøver derfor å spørre på en litt annen måte, for om mulig noen som kanskje også snakker "nybegynnerspråk" og husker hvordan det var å ikke forstå noe i begynnelsen, kan forklare på mitt mentale nivå. Ofte har dette hjulpet, og jeg har fått gode og utfyllende svar. Det jeg lurte på her, var om f.eks. perl eller python kan erstatte BÅDE php/asp OG Javascript/VBScript. Jeg har altså forstått forskjellen mellom disse.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere trenger å være så nedlatende. Dette er vanskelig, men gøy, og jeg har ikke lyst til å gi opp, så jeg skal fortsette. Men jeg skal ikke trenge meg på mer. Men en annen ting; topic forteller jo hva spørsmålet handler om. Dere som irriterer dere hadde ikke behøvd å gå inn og lese videre.

Lenke til kommentar
OK, jeg skjønner hintene.

Først: skal man begynne å korrigere alle skrivefeil her inne, får man vel ikke gjort stort annet. SORRY at jeg skrev perl feil, men kan ikke se at det var så alvorlig.

For det andre: ja, jeg har veldig tungt for å lære, men jeg jobber, jobber og atter jobber for å greie det, og har hatt nytte og glede av mange av de svarene jeg har fått her inne i forumet. Ofte skjønner jeg ikke svarene helt, og prøver derfor å spørre på en litt annen måte, for om mulig noen som kanskje også snakker "nybegynnerspråk" og husker hvordan det var å ikke forstå noe i begynnelsen, kan forklare på mitt mentale nivå. Ofte har dette hjulpet, og jeg har fått gode og utfyllende svar. Det jeg lurte på her, var om f.eks. perl eller python kan erstatte BÅDE php/asp OG Javascript/VBScript. Jeg har altså forstått forskjellen mellom disse.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere trenger å være så nedlatende. Dette er vanskelig, men gøy, og jeg har ikke lyst til å gi opp, så jeg skal fortsette. Men jeg skal ikke trenge meg på mer. Men en annen ting; topic forteller jo hva spørsmålet handler om. Dere som irriterer dere hadde ikke behøvd å gå inn og lese videre.

6099847[/snapback]

Først: Jeg synes det er på sin plass å korrigere enkelte ting. Når du konsekvent skriver perl feil så kan jeg ikke dy meg. Men kanskje er jeg for pirkete...

Dessuten påpekte dayslepr at du hadde stilt spørsmålet før, og fått svar på dine spørsmål. Så når vi virker nedlatende så har det kanskje noe med dette å gjøre.

Jeg regner med at de fleste som frekventerer dette forum mer enn gjerne hjelper nybegynnere. Men det er noe som heter etikette. Dette er gjerne (u)skrevne regler som ofte gir seg selv, f.eks. å ikke gjenta spørsmål som allerede er besvart. Brudd på etikette er ikke noe vi setter å veldig stor pris på.

Skulle jeg svare på alle de innleggene som bryter mot god etikette i dette forumet, så hadde jeg ikke gjort annet. Da jeg svarte på ditt innlegg var det faktisk for å hjelpe deg, og ikke kverulere.

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...