IceDale Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Dette er sikkert tatt opp før, men denne gangen i en litt annen vending. Viser til artikkel i Dagbladet om at religiøse ledere i flere land oppforder til boikott av filmatiseringen av da Vinci koden. Hvorfor de reagere så sterkt på en roman, får være en anne sak. Men det virker som man overreagere en smule. Filmimportøren på Færøyene har allerede sagt at filmen er blasfemisk, og at den ikke vil bli vist. Som ateist reagerer jeg ikke på at mennesker har en gudstro, men reagerer på at disse ikke vil at jeg har min. Jeg synes ikke filmen er blasfemisk, og vil gjerne se den. Men hadde jeg bodd på Færøyene ville dette ikke vært mulig. Det som bekymrer meg er ikke nødvendigvis at en filmatiserin av en roman skaper debatt, men at enkeltgrupper og instutisjoner hindrer en saklig debatt gjennom å hindere at man kan gjøre seg opp sin egen mening. Hvordan skal vi sikre et åpent og opplyst samfunn, når religiøse grupper ikke skyr noen midler for å hindre et annet syn enn sitt eget? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hvis de ikke liker filmen, saa kan de la vaere aa se den. Men jeg har lyst til aa se den, og det har jeg rett til. Idioti Naar er premieren i Norge? Verdenspremieren er jo som kjent den 17. mai, men det er kanskje litt dumt i gamlelandet? Paastanden "- Vi vil fortelle sannheten og introdusere folk til den virkelige historien om Jesus, Maria Magdalena og hendelsene omkring historiens kanskje mest innflytelsesrike person" fra Jeff Bonsor er jo helt paa trynet da. Det er skjoennlitteratur, ikke fakta... Virker som en viss Bonsor har et forvridd syn paa ting. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Min teori: Siden tilhengerne til religion er svake mennesker (no offense), så er kirken redd for at noen av disse svake, lettpåvirkelige menneskene vil ta filmen på alvor og at dette vil svekke deres tro og forhold til kirken. Altså mange likhetstrekk til kapitalismen som søker kontroll og makt over sine kapital. Her søker kirken kontroll og makt over mennesker, men det er ingenting nytt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Forstår ikke problemet, ingen har hindret deg. Det er ikke så veldig forunderlig at Færøyene har forbudt denne filmen, når man vet at når Nordmennene på ferden over til Amerika satte av alle sjøsyke og homser på færøyene. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Gleder meg til å se den - noen som kan fortelle om den var bra? Boka var i allefall dritspennende... Men om de noensinne filmatiserer "Angels and Demons" da blir det boykott. Alt for mye bullshit i den boka... hmm.. Logisk sett burde en kunsthistoriker antagelig ha samme oppfattning av "DaVinci-koden" som jeg har av "Angels and Demons". Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Klart; Fordi den kommer med masse latterlige teorier om Bibelen, som enkelte mener er en blasfemi for kirken. Uansett, som andre sier her, så trenger man ikke se den heldigvis. Personlig ville jeg anbefalt alle å holde seg unna boken også. S, Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Fordi den kommer med masse latterlige teorier om Bibelen (...) Med tanke på at det er en skjønnlitterær bok/film, burde vel ikke det være noe problem? Blir som å boikotte Terminator-filmene fordi "roboter fra fremtiden er jo helt urealistisk!!" Lenke til kommentar
smetho Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Synes ærlig talt ikke noen som tror på en så fantasifull bok skal nekte en filmatisering av en annen fantasifull bok. Det faller på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Synes ærlig talt ikke noen som tror på en så fantasifull bok skal nekte en filmatisering av en annen fantasifull bok. Det faller på sin egen urimelighet. 6099333[/snapback] Hehe. Godt poeng. Men er det ingen som la merke til paastanden fra Jeff Bonsor? Den irriterte meg nesten enda mer enn forsoekene paa aa ulovliggjoere boken. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Av samme grunn som at enkelte kristne sekter boikottet filmen Life of Brian av Monty Python. Dengang hadde de ikke selv sett filmen, men de gikk ut ifra at ettersom filmen er om at alle tror at Brian er Messias var dette blasfemi. Religion er et følsomt tema, og mange tar alt som kan virke som et slag mot deres tro svært alvorlig. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Det er en kjent sak at kristenfundamentalister ikke klarer å skille mellom fiksjon og virkelighet, og ikke eier snev av humor eller selvironi. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 De overreagerer veldig. Jeg driter i at filmen sårer følelsene til muslimer. Vi andre må få lov til å se den, film skaperne må få lov til å lage filmen som de vil ha den. Syns bare de kristene kan slutte å syte og gnåle over småting som det her. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Det er dessverre en del folk som tror historien er sann. Til tross for hva magicus sier er dette ikke-religiøse mennesker stort sett. Trist at folk faller for slik konspirasjonsvada, men enkelte trenger vel desperat å tro på konspirasjoner. *kremt* venstresiden *kremt* Hva? jeg sa ingenting. Endret 14. mai 2006 av invictus Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Problemet var vel at ganske mange rundt om i verden tror at det denne boka forteller faktisk er sant. Jeg har debattert med mange på min alder, og en stor andel av de jeg pratet med var ganske sikker på at dette faktisk var sant. Dette var ikke dumme folk heller! Men i den siste tiden er det kommet så mange motbevisninger at de fleste har fått med seg at boka ikke akkurat gjenspeiler korrekt informasjon. Synes det er litt drastisk å ikke vise filmen, og at de kunne spart seg for det, men så bryr jeg meg og lite om hvilke filmer de ser på Færøyene. hmm.. Logisk sett burde en kunsthistoriker antagelig ha samme oppfattning av "DaVinci-koden" som jeg har av "Angels and Demons". En kunsthistoriker har den samme oppfatning av DaVinci-koden som du har av Engler og Demoner. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 såvidt jeg husker så var det jo mange religiøse ledere som reagerte på The passion of the Christ da den kom ut også.. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 (endret) Det er dessverre en del folk som tror historien er sann. Til tross for hva magicus sier er dette ikke-religiøse mennesker stort sett. Trist at folk faller for slik konspirasjonsvada, men enkelte trenger vel desperat å tro på konspirasjoner. *kremt* venstresiden *kremt* Hva? jeg sa ingenting. 6100689[/snapback] Usaklig svada og meningsløs generalisering. Hverken jeg eller noen andre jeg kjenner på venstresiden tar Da Vinci-koden for god fisk. De som tror på sånt er som oftest lett påvirkelige folk med alt for lite fritid og et skrudd verdenssyn, uansett politisk agenda. Selv om slike filmer som oftest er vesntrevridde, betyr ikke det at venstrefolk flest tror på slike konspirasjonsteorier. Endret 14. mai 2006 av Goz Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Min teori: Siden tilhengerne til religion er svake mennesker (no offense), så er kirken redd for at noen av disse svake, lettpåvirkelige menneskene vil ta filmen på alvor og at dette vil svekke deres tro og forhold til kirken. Mulig du har et poeng der. Når man først er kollektivist (religiøs, kommunist, sosialist, fascist eller andre kollektivistiske ideologier), så kan det være at man er mer lettpåvirkelig. Altså mange likhetstrekk til kapitalismen som søker kontroll og makt over sine kapital. Her søker kirken kontroll og makt over mennesker, men det er ingenting nytt. 6095950[/snapback] Nå tror jeg du er litt forvirret. Det er sosialismen (kollektivisme) som søker kontroll og makt over individet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Blasfemisk? Tja. Muligens. Har dette noe å si? Muligens. Er det opp til importøren å bestemme hva en skal få se? Nei. Minner om Monty Pythons Life of Brian. En film som mesterlig parodierte kristendommen. Skal man stoppe alle fiksjonelle filmer nå? Tsk tsk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Det er vel strengt tatt opp til importoeren aa bestemme hva en skal faa se. Det er jo hauger av utenlandske filmer de ikke importerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå