Gå til innhold

Herregud!

Anbefalte innlegg

Skulle i dag installere Linux. Trodde det skulle gå greit. Jadda... Prøvde først med Mandrake 9.0. Krasj, krasj og atter krasj under installering. Jeg fikk aldri installert det ettersom det krasja hele tiden! Prøvde så med 8.2 versjonen. Fikk da lagt det inn greit og jeg gleda meg til å prøve det ut. Men under boting av Linux får jeg opp denne menyen (i det grafiske vinduet før alle OK beskjedene): findacm not found, press I for interactive startup (eller no slikt). Jeg trøkker I som besatt men ingenting skjer. Så kommer den første grønne OK meldinga opp og da er det stopp. Nekter å gå videre. Hva er det som er galt? Blir mektig frustrert. Og nei - det er ikke maskina mi det er noe galt med. Har aldri krasja i Windows og da burde den jo også kjøre Linux stabilt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bruker emnefeltet bedre?

Blir så jævli forbanna når folk bare skriver "Herregud" og "pc'en min begynte å brenne - huset brant ned! Hjelp!" i emnefeltet bare for å få mest mulig oppmerksomhet! Så visst du ønsker seriøs hjelp - bruk emnefeltet fornuftig!

Lenke til kommentar

Hva med å bruker emnefeltet bedre?

Blir så jævli forbanna når folk bare skriver "Herregud" og "pc'en min begynte å brenne - huset brant ned! Hjelp!" i emnefeltet bare for å få mest mulig oppmerksomhet! Så visst du ønsker seriøs hjelp - bruk emnefeltet fornuftig!

Lenke til kommentar

Jeg har et råd.

Bruk hodet.

"I" funker fett. bare du som er inkompetent. (eller impotent).

Bruk en annen distro er også et godt råd.

Og skaff deg en SERIØS TONE j*vla newbie. Newbies som klager blindt over ting dem overhodet ikke har snøring på er provoserende.

Om du fortsatt sliter, prøv og post igjen uten "herregud" som emne og med en SERIØST beskrivelse av problemet. ... fjott.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 01:44, skrev nesquik:

Jeg har et råd.

Bruk hodet.

"I" funker fett. bare du som er inkompetent. (eller impotent).

Bruk en annen distro er også et godt råd.

Og skaff deg en SERIØS TONE j*vla newbie. Newbies som klager blindt over ting dem overhodet ikke har snøring på er provoserende.

Om du fortsatt sliter, prøv og post igjen uten "herregud" som emne og med en SERIØST beskrivelse av problemet. ... fjott.

For det første, "I" funker ikke fett. Og uansett, Linux skal boote greit uten at denne irriterende greia kommer opp. Men jeg skal prøve med RedHat i stedet. Oh jeg er verken imkompetent eller impotent din lille moroklump...

Og hvis dere plages med "Herregud" topicen så må jeg til mitt forsvar si at jeg var rimelig irritert og lei da jeg skrev denne posten. Beklager på det sterkest hvis noen av dere sarte sjeler ble støtt av dette.

JA, jeg er faktisk newbie på Linux. Og tør jeg spørre: når ble dette kriminelt? Og du snakker om seriøs tone? Grunnen til at jeg var litt dryg ovenfor her, er at ingen kommer med noen innspill på hva jeg skal gjøre for å løse dette problemet, men heller slenger dritt. Må si at tonen din ovenfor her var _litt_ verre enn min.

Og du sier også at det er irriterende at newbies spør om råd om ting de ikke veit noenting om... Har du, min gode herremann, lært alt i livet selv!!!!??? Hva har man egentlig et forum for? ****!!!!!

Skal poste en ny post, og da håper jeg jaggu at du holder deg unna den...

Ha en ellers fin dag.

Lenke til kommentar

1. Du blander Linux og distroen din.

2. Du må trykke I før det kommer opp. Hva som er feil kan være så mye, og nei, det er ikke Linux.

Det kan derimot være oppstarts rutinene dine. Jeg skal undskylde meg for den litt dumme tonen i forige post, men er litt lei av usaklig klaging på "Linux".

Og jeg sier ikke at newbies som stiller spørsmål er teit. Jeg sier at folk som setter "herregud" som emne og slenger ut en hel haugh med usaklige påstander om hva Linux bør og ikke bør er teit. Fakta er at Linux sansynligvis aldri har kræsjet for deg. Uansett hvordan du vrir å vender på det. Ved mindre du da har sett "kernel panic", hvilket jeg tviler sterkt på.

Det finnes et utall av distrobusjoner. At din distrobusjon har en bug under oppstarten er noe du ikke kan skylde på Linux for.

I stedet for å debugge installasjonen din vil jeg rett og slett foreslå at du prøver en annen distrobusjon. Sansynligvis kan du fikse problemet ditt helt uten reinstall, men det kan lett bli komplisert.

Hvis du likevell vil det kan du skrive "linux init=/bin/bash" når lilo: kommer opp. Deretter mounter du root disken din (og ev. /etc disken). Du kan så gå inn i /etc/rc*.d katalogene og følge oppstartsrutinene dine og se hva som skal starte etter det du ser [OK] på. Dette LAR seg gjøre helt fint, men som du ser er det kanskje litt overkill for en som gjerne ikke er så erfaren (no offence). Derfor anbefaller jeg å først prøve med en annen distrobusjon ved mindre du har lyst til å hoppe fra novice til sysadmin med en gang.

Til slutt beklager jeg igjenn tonen i forige post... Jeg pleier vanligvis ikke svare slik...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...