Gå til innhold

legge til ntfs hdd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
la til hdden min med komando

mount -t ntfs /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda

har satt mappa til 0777 men får beskjed om at jeg ikke har de nødvendige bruker rettighete for og se filene.

Prøv å monter disken med mount -t ntfs -o umask=0 /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ericandre: MS gir ikke ut noe særlig informasjon om NTFS, så skrivestøtten er svært begrenset. Som nybegynner ville jeg holdt meg unna slik fikling.

Per i dag er det vel trygt å skrive til filer på en NTFS-disk så sant filstørrelsen ikke endres(ie. du kan gjøre småendringer i en fil), men dette hjelper jo svært få. I tillegg finnes det Captive-drivere som visstnok fikser skriving rimelig greit. Denne driveren bruker MS' egen dll, og er relativt tregt i bruk(og fortsatt på eget ansvar).

Edit: Og hva mener du med "under oppstart"? Ønsker du at et program skal starte i det du logger inn i KDE/GNOME, eller under selve oppstarten?

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Altså i det du logger inn. Det hadde vært fint å få vite hvorvidt du kjører f.eks. KDE eller GNOME.

Under GNOME kan du legge til programmer som skal starte automatisk under "Sessions"(du finner det i menyen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...