ericandre Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 la til hdden min med komando mount -t ntfs /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda har satt mappa til 0777 men får beskjed om at jeg ikke har de nødvendige bruker rettighete for og se filene. hv skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 la til hdden min med komando mount -t ntfs /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda har satt mappa til 0777 men får beskjed om at jeg ikke har de nødvendige bruker rettighete for og se filene. Prøv å monter disken med mount -t ntfs -o umask=0 /dev/sda5 /home/eric/Desktop/sda Lenke til kommentar
salah Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Eller prøv med: chown -R <brukernavn> /home/eric/Desktop/sda Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 27. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2006 hvordan kan jeg få hdd ene til og dukke opp når maskinen starter? så kjedelig og bruke komandoen hver gang maskinen starter Lenke til kommentar
Palme Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Ta en titt i /etc/fstab /dev/ntfsdiskendin /media/dinplass ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0 Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2006 finned det noen måte og skrive til ntfs disken fra linux? samt slette filer på disken? hvordan kan jeg legge til et program ved oppstart via komando? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 (endret) ericandre: MS gir ikke ut noe særlig informasjon om NTFS, så skrivestøtten er svært begrenset. Som nybegynner ville jeg holdt meg unna slik fikling. Per i dag er det vel trygt å skrive til filer på en NTFS-disk så sant filstørrelsen ikke endres(ie. du kan gjøre småendringer i en fil), men dette hjelper jo svært få. I tillegg finnes det Captive-drivere som visstnok fikser skriving rimelig greit. Denne driveren bruker MS' egen dll, og er relativt tregt i bruk(og fortsatt på eget ansvar). Edit: Og hva mener du med "under oppstart"? Ønsker du at et program skal starte i det du logger inn i KDE/GNOME, eller under selve oppstarten? Endret 30. mai 2006 av comicz Lenke til kommentar
ericandre Skrevet 30. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2006 under selve oppstarten. f.eks amsn som ikke starter automatisk, men kan startes via "amsn" i terminalen. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 30. mai 2006 Del Skrevet 30. mai 2006 Altså i det du logger inn. Det hadde vært fint å få vite hvorvidt du kjører f.eks. KDE eller GNOME. Under GNOME kan du legge til programmer som skal starte automatisk under "Sessions"(du finner det i menyen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå