Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp et enkelt trådløst hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Ta ipconfig på NGT routeren en gang til.

Sjekk att netverksmaske er 255.255.255.0.

Hvilken ipadresse blir PC'en tildelt ?

La oss si PC'en får 10.0.0.100

I "lokal ip address" i Linksysen fyller du inn denne +10 -> 10.0.0.110

6186477[/snapback]

Får akkurat samme feilmelding som jeg fikk da jeg brukte 10.0.0.200. PC'en blir tildelt 10.0.0.2. Satte derfor den lokale ip adressen i Linksysen til 10.0.0.12.

 

Får da dette skjermbildet etter at jeg får beskjed om at forandringene blir gjennomført:

 

Edit: La til et skjermbilde av innstillingene jeg brukte.

post-13175-1148744531_thumb.jpg

post-13175-1148745033_thumb.jpg

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan jeg gjøre nå da? Finnes det noen uoffisiell firmware som er bedre og som gjør at jeg kan få det til å fungere? :shrug:

 

Edit: Fant ut at jeg faktisk får til å disable dhcp-server, men det er når jeg forandrer den lokale IP'en at det blir krøll (altså at jeg ikke får fram konfigurasjons-siden etterpå). Er det 100% nødvendig å forandre den lokale IP'en fra 192.168.1.1 til 10.0.0.1x?

Endret av Pug
Lenke til kommentar
-Koble deg til NGT routeren. (slik du hadde det før)

-Start -> kjør -> CMD -> skriv "ipconfig" i ledeteksten og trykk enter

-Noter deg ipadressen som står bak "standard gateway", dette er ipadressen til NGT routen din.  (Eksempel 10.0.0.1)

 

-Ta kabelen ut av NGT routeren og koble til i en av LAN portene på Linksysen

-Skriv 192.168.1.1 i nettleseren din

-Brukernavn "blank" ,passord "admin"

-Da kommer du inn Basic -> basic setup (den siden du postet bilde av)

-Bytt ut "lokal ip address" med  ipadressen til NGT routeren din, MEN bytt ut siste tallet.(Velg ett høyt tall f.eks 200, da blir det i mitt eksempel 10.0.0.200 (tallet kan ikke vere høyere enn 255))

-Huk av "disable"  på "DHCP server"

-Koble til slutt en kablel fra NGT routeren i en av Lan portene på Linksysen

 

Da burde det virke, kryptering og slikt tar du når du har fått dette til å fungere.

6185905[/snapback]

 

 

Okei.

 

Sjekket litt på et annet forum og spurte der. Fikk da beskjed om at en del rutere rett og slett ikke funker i noen ip-ranges, som f.eks. 10.0.0.1xx osv, men at det skulle gå helt bra å kjøre 192.168.1.1 på Linksysen og 10.0.0.1 på Netopianen likevel.

 

Hva skal jeg gjøre videre nå? Regner med at jeg nå har disablet ruter-funksjonaliteten på Linksysen ved å disable DHCP? :)

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Hvis du har disablet DHCP server i Linksysen skal det bare vere å koble sammen routerene.

 

Internett -> NGT router -> LAN port linksys

Pc'en kobler du selvfølgelig i en av de 3 ledige LAN portene i Linksysen.

 

Prøv å ta ut strømmen på alt sammen og start på nytt.

 

Det går fint ann å la Linksysen få beholde IP adressen sin (192.168.1.1), men hvis du da skal konfiguere denne senere må du sette IP aderessen på PC'en manuelt.

Lenke til kommentar
Hvis du har disablet DHCP server i Linksysen skal det bare vere å koble sammen routerene.

 

Internett -> NGT router -> LAN port linksys

Pc'en kobler du selvfølgelig i en av de 3 ledige LAN portene i Linksysen.

 

Prøv å ta ut strømmen på alt sammen og start på nytt.

 

Det går fint ann å la Linksysen få beholde IP adressen sin (192.168.1.1), men hvis du da skal konfiguere denne senere må du sette IP aderessen på PC'en manuelt.

6195136[/snapback]

Ok, jeg fikk det til å virke på én av PC'ene som skal være koblet til, bare ved å disable DHCP, og deretter koble opp slik du sier. (Internett->NGT router->LAN port linksys).

 

Men ingen av de andre PC'ene får koblet til internett når jeg kobler de til Linksysen av en eller annen grunn. Regner med at jeg må sette IP adressen på de pc'ene manuelt, som du nevner? Det vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre.

 

Jeg ser at du nevner at jeg bare skal ha 3 porter til overs... Jeg har 5 innganger på Linksysen, en som det står "Internet" på, og fire andre porter som er merket med tallene 1 til 4. Kan det være dette jeg har gjort feil hele tiden? Jeg koblet kabelen fra NGT-ruteren inn i porten merket med "Internet", og ikke inn i en av de fire portene som er merket 1 til 4. Er det det jeg har gjort feil?

Endret av Pug
Lenke til kommentar

NGT routeren skal kobles i en av de 4 LAN portene ,IKKE i porten merket med internett over.

Sett opp alle PC'ene til å motta IP adresse automatisk.

 

Nettverkstilkoblinger -> Høyreklikk på nettverkskortet, velg egenskaper -> merk av "internett-protokoll(TCP/IP)" -> trykk egeneskaper -> huk av "motta IP-adresse automatisk ->OK

post-54477-1148829470_thumb.jpg

Lenke til kommentar

YES.

 

Endelig litt framgang :)

 

Koblet kablen fra Netopia-ruteren i LAN port #1, og de tre andre PC'ene i de andre tre lan-portene. Disablet DHCP inne på ruteren, og da fungerte det. Alle 3 pc'ene kan koble seg til internett uten problemer nå.

 

Men jeg får fortsatt ikke til å forandre den lokale IP'en på Linksysen. Se skjermbildene for hva som skjer når jeg prøver:

1) Denne meldingen får jeg når jeg skifter den lokale IP'en fra 192.168.1.1 til 10.0.0.12.

2) Denne feilmeldingen får jeg en stund etter meldingen på bilde #1 (Og ja, alle PC'ene er satt til å motta IP automatisk).

3) Dette er en annen type melding som jeg får når jeg bare disabler DHCP, og ikke skifter den lokale IP'en.

4) Da kommer jeg meg inn på konfigurasjonsmenyen uten problemer (Når jeg bare disabler DHCP, ikke skifter den lokale IP'en).

 

Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke får skiftet den lokale IP'en, men forhåpentligvis spiller det ikke så stor rolle?

 

Hva skal jeg gjøre videre nå? Prøver nå å koble den bærbare maskina til det trådløse nettverket, og det ser ut til å fungere. Får inn signal, og har opprettet profil for tilkobling (regner med at jeg må ha en ny profil når jeg får igang kryptering av nettverket osv da).

 

Hva må jeg nå gjøre for å sikre nettverket? :w00t:

post-13175-1148831687_thumb.jpg

post-13175-1148831717_thumb.jpg

post-13175-1148831827_thumb.jpg

post-13175-1148831838_thumb.jpg

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Bah.

 

Nå fungerer vel nettverket til dels. Alle 3 PC'ene er koblet til uten problemer, og jeg får koblet til den bærbare uten problemer også.

 

Så tenkte jeg at jeg skulle se på sikkerhetsinnstillingene, men nå kommer jeg meg ikke innpå konfigurasjonsmenyen lenger av en eller annen grunn (192.168.1.1).

 

Derfor resatte jeg ruteren og prøvde på nytt (tenkte at noen kanskje hadde vært inne og rotet til i innstillingene siden nettet hadde vært usikret fram til da), og da kom jeg meg innpå konfigurasjonsmenyen uten problemer. Disablet DHCP igjen, skiftet navn på nettverket, og skiftet passord fra admin til noe annet. I tillegg satte jeg på en WEP-kryptering med 128-bits sikring, og skrev inn et passord for det.

 

Alt ble lagret uten problemer, også begynte jeg å koble opp nettverket atter en gang (Hadde bare PC og den avslåtte ruteren fra NGT tilkoblet mens jeg var inne på konfigurasjonsmenyene), og fikk det til å fungere slik som før. Men nå kommer jeg meg heller ikke inn på konfigurasjonssidene :( Av en eller annen grunn får jeg bare en feilmelding som sier "Firefox klarte ikke å opprette en tilkobling til tjeneren på 192.168.1.1." :shrug:

 

Hvorfor nekter ruteren å la meg gå innpå konfigurasjonsmenyen etter at jeg har koblet opp nettverket? :(

Lenke til kommentar

Bilde nr 1 viser att routeren har godtatt forandring av IP til 10.0.0.12.

Grunnen til att du får feilmelding på bilde nr 2 er att du nå befinner deg i feil IP range. (tror jeg)

-Prøv å forandre ip'en på routeren en gang til. (+ disable DHCP)

-Når du har gjort dette ,høyreklikk på nettverksikonet (to skjermer) nede i høyre hjørne og velg "reparer".

-Har du ikke noe ikon - Nettverkstilkoblinger -> høyreklikk nettverkskort - velg "reparer"

 

Når det hjelder kryptering

Logg inn på Linksysen -> Wireless -> Wireless security.

Her har du flere alternativ. Ett godt valg er "WPA Personal - TKIP".

Her er dette med kryptering godt forklart.

Lenke til kommentar
Bilde nr 1 viser att routeren har godtatt forandring av IP til 10.0.0.12.

Grunnen til att du får feilmelding på bilde nr 2 er att du nå befinner deg i feil IP range. (tror jeg)

-Prøv å forandre ip'en på routeren en gang til. (+ disable DHCP)

-Når du har gjort dette ,høyreklikk på nettverksikonet (to skjermer) nede i høyre hjørne og velg "reparer".

-Har du ikke noe ikon - Nettverkstilkoblinger -> høyreklikk nettverkskort - velg "reparer"

 

Når det hjelder kryptering

Logg inn på Linksysen -> Wireless -> Wireless security.

Her har du flere alternativ. Ett godt valg er "WPA Personal - TKIP".

Her er dette med kryptering godt forklart.

6197352[/snapback]

Supert!

 

Nå fikk jeg forandra den lokale IP'en :D "Reparer" fungerte ikke først, imens Netopia-ruteren var avslått, men det funket når jeg slo den på.

 

Jeg valgte også WPA Personal - TKIP som kryptering. Skifter passord og navn på nettverket har jeg også. Og også channel.

 

Er nettet mitt sikret nå?

- Skiftet passord fra admin.

- Skitet til et annet navn.

- WPA - TKIP kryptering.

- Skiftet fra channel 11.

 

Virker det greit nok?

 

Akkurat nå får jeg til å gå innpå konfigurasjonsmenyen også, men jeg vet ikke om den kommer til å slutte å fungere etter en stund slik som skjedde sist gang...

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Hm, hva er SES? (Se skjermbilde)

 

Ser også at Nettverk FAQ'en nevnet MAC filtrering, er dette nødvendig?

 

Til slutt, hvordan kan jeg vite om nettet mitt er sikret eller ikke? :)

6201335[/snapback]

 

SES står for "Secure Easy Setup". HER er en mer detaljert forklaring.

Du trenger ikke MAC filtering.

For å teste om nettet ditt er sikret er det bare å prøve å koble til med en PC med trådløst nettverkskort.

Lenke til kommentar
Hm, hva er SES? (Se skjermbilde)

 

Ser også at Nettverk FAQ'en nevnet MAC filtrering, er dette nødvendig?

 

Til slutt, hvordan kan jeg vite om nettet mitt er sikret eller ikke? :)

6201335[/snapback]

 

SES står for "Secure Easy Setup". HER er en mer detaljert forklaring.

Du trenger ikke MAC filtering.

For å teste om nettet ditt er sikret er det bare å prøve å koble til med en PC med trådløst nettverkskort.

6201849[/snapback]

Ah, ok... Jeg fikk det ikke til å funke uansett, regned med at Laptopen også må ha SES for å få det til å fungere? Satser på at WPA-krypteringen jeg har holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...