Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp et enkelt trådløst hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Du trenger vel strengt tatt ikke å åpne noen porter i NGT-ruteren så lenge du ikke skal sette opp en web- eller ftp-server.

 

Det som gjør en switch bedre enn en ren hub er at mens en hub fordeler båndbredden likt på alle maskinene, fordeler en switch ut båndbredden etter behov. Den rett og slett dirigerer trafikken.

 

Når du kobler en trådløs ruter til NGT-ruteren så vil de to mest sannsynlig jobbe med to forskjellige ip-ranges.

NGT-ruteren gir mest sannsynlig ut ip-adresser i 10.0.0.x-serien, mens det er vanlig for feks min D-Link å dele ut i 192.168.x.x-serien. Begge er "åpne" ip-serier som kun er til internt bruk og ikke ute på internettet.

 

Det betyr i praksis veldig lite så lenge alle maskiner kommer seg på nett.

 

Sannsynligvis vil du få det til med standard innstillinger på begge ruterne.

 

WEP/WPA er kryptering som du selv nevner. Jeg vet vel ike om noen trådløs ruter som ikke støtter kryptering.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å kryptere det trådløse nettet når du setter det opp. Velg en krypteringsnøkkel som vanskelig å knekke (store og små bokstaver og tall). Hvis det feks. er en WEP-krypteringmed hexadesimaler, kan du bruke bokstavene A til F og tallene 0 til 9.

Det er også en fordel å gi nettverket ett navn og bytt navn på arbeidsgruppen fra Workgroup/Arbeidsgruppe til noe annet og mer personlig. Da begynner dte å bli litt tryggere.

Har også hørt at noen har brukt MAC-adressen på nettverkskortet som kryptering, men det har ikke jeg peil på og heller ikke hvordan man gjør det eller hvorfor det er bra. Har bare hørt det av noen som sagt.

6100003[/snapback]

Jeg trenger også å åpne porter på NGT-ruteren om jeg f.eks. vil hoste spill i WC3, eller ha bra hastigheter med BitTorrent.

 

Du anbefaler altså også at jeg kjøper en trådløs ruter da, bare uenig i valg av merke? :)

 

Håper det skal gå greit å konfigurere den trådløse ruteren... Slik jeg har forstått det må jeg konfigurere den slik at den bare fungerer som en switch og et accesspunkt, og ikke som en ruter (pga. at da må jeg åpne porter på begge ruterne). Også må jeg kryptere det trådløse nettet, som forhåpentligvis går greit vha. menyene på ruteren. Og i tillegg skifte navn på det trådløse nettet? Og forandre passordet fra default til noe annet. Noe viktig jeg har glemt? :)

6100601[/snapback]

 

Etter hva jeg kan se så har du fått med deg det meste. Når det gjelder valg av merke på ruter så har jo my skjedd siden jeg styra med det. Sjekk med forhandleren hva de anbefaler. Du finner vel også tester av hardware feks her på hardware.no dinside.no blant flere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal til å bestille Linksys-ruteren nå, men jeg fant ut at vi skal koble en av de stasjonære PC'ene til vha. trådløs tilkobling også (Skal bestille IP-telefon etter hvert, da trenger vi vel en av de fire slotene på ruteren til det, ikke sant? (Så slipper vi å legge opp en ny kabel også om vi bare tar kabelen fra en av de stasjonære PC'ene)).

 

Så jeg lurer på hva som er et greit trådløst nettverkskort for en stasjonær PC? :)

 

Går ut fra at Linksys er et greit merke til dette også, så jeg fant disse modellene på nettbutikken jeg har tenkt å bestille fra:

http://www.pc-express.no/PartDetail.aspx?q...78;c:36171;r:pg

http://www.pc-express.no/PartDetail.aspx?q...42;c:36171;r:pg

http://www.pc-express.no/PartDetail.aspx?q...27;c:36171;r:pg

http://www.pc-express.no/PartDetail.aspx?q...15;c:36171;r:pg

 

Funker noen av disse greit for å koble opp den stasjonære PC'en til det trådløse nettverket?

 

(Forresten, vet noen om det kanskje følger med et slikt trådløst nettverkskort sammen med Linksys ruteren?)

Lenke til kommentar

Det første du linker til der er en Bluetooth dongle.

 

Den andre er et helt vanlig trådløst kort som vil fungere bra.

 

Det tredje er et som støtter A-standaren, noe du ikke trenger.

 

Det siste har såkalt booster, men da må du ha WRT54GS for å få utnyttet det.

 

Gå for dette du :)

 

Følger ikke med kort med routeren med mindre det er en slik pakkeløsning...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har mottatt både PC og ruter nå, og har fått satt opp det trådløse nettverket.

 

Det eneste problemet er at jeg ikke har fått konfigurert ruteren til bare å fungere som switch og trådløst accesspunkt, og ikke som ruter. Noen som vet hvordan jeg kan disable ruterfunksjonaliteten på en Linksys WRT54GL, slik at den bare fungerer som accesspunkt og switch?

 

Legger ved et screenshot av hvordan konfigurasjonsmenyen ser ut.

post-13175-1148668673_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

jepps, set disabled på dhcp server, og bytt local ip til noe annet,f.eks 192.168.3.1. og så benytter du bare lan portene.

vil også anbefale deg å skifte ssid navn. og skifte av kanal kan også være greit. og kanskje en liten wep kryptering ;)

og når du først er i gang,så kan du oppdatere firmware først.

Endret av Sletet+adslkfjv
Lenke til kommentar
jepps, set disabled på dhcp server, og bytt local ip til noe annet,f.eks 192.168.3.1. og så benytter du bare lan portene.

vil også anbefale deg å skifte ssid navn. og skifte av kanal kan også være greit. og kanskje en liten wep kryptering ;)

og når du først er i gang,så kan du oppdatere firmware først.

6185467[/snapback]

Hm, jeg finner ikke "Disable" på drop-down menyen på hovedsiden til reuter-konfigurasjonen. (Der det står "Automatic Configuration - DHCP"). Bare en rekke andre alternativer.

 

Har skitftet ssid navn. Kanal? Har 11 (2.462GHZ) der tror jeg, kan godt skifte den. wep kryptering? Hvordan ordner jeg det? Ruteren har en slags krypteringsknapp, men når jeg følger instruksjonene som wizarden kommer med begynner den å blinke, slik som den skal gjøre, men så går den tilbake til oransje, og ikke hvit, som den visstnok skal gjøre om jeg har fått til å kryptere nettet. Noen innspill til hvordan jeg kan få det til å fungere?

 

Lastet ned ny firmware herfra, og det er en .bin-fil. Hvordan får jeg brukt den til å oppgradere firmwaren? Av en eller annen grunn åpner den seg i VLC.... :ermm:

 

Står litt fast egentlig... Får et slags nettverk igang, men når jeg skal få det til å koble seg til den bærbare maskina begynner en eller annen intel proset/wireless wizard, og skal ha meg til å taste inn ownership/device id osv, og når jeg gjør det står den fast på "confirming id" eller noe sånt :shrug: Også faller nettverket ut etter en stund av en eller annen grunn.

 

Edit: Fant ut at jeg har nyeste firmware. denne siden er den internasjonale, og den har ikke noen nyere firmware. Den amerikanske ville oppgradere til den versjonen jeg allere har, så jeg slipper å oppgradere firmware.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

hmm grunnen til at du kjøpte gl var vel å bruke uorginal firmware?

og hvis du ser litt lenger ned på siden så ser du at du kan velge enable eller disable, hvis det er en bedre forklaring. der velger du disable.

men hvorfor slår du ikke av dhcp i modem istedet for router?

går du på wireless og wireless security så finner du det du trenger. står sikkert noe om det i manualen også om det skulle være vanskelig.. ;)

Lenke til kommentar

-Koble deg til NGT routeren. (slik du hadde det før)

-Start -> kjør -> CMD -> skriv "ipconfig" i ledeteksten og trykk enter

-Noter deg ipadressen som står bak "standard gateway", dette er ipadressen til NGT routen din. (Eksempel 10.0.0.1)

 

-Ta kabelen ut av NGT routeren og koble til i en av LAN portene på Linksysen

-Skriv 192.168.1.1 i nettleseren din

-Brukernavn "blank" ,passord "admin"

-Da kommer du inn Basic -> basic setup (den siden du postet bilde av)

-Bytt ut "lokal ip address" med ipadressen til NGT routeren din, MEN bytt ut siste tallet.(Velg ett høyt tall f.eks 200, da blir det i mitt eksempel 10.0.0.200 (tallet kan ikke vere høyere enn 255))

-Huk av "disable" på "DHCP server"

-Koble til slutt en kablel fra NGT routeren i en av Lan portene på Linksysen

 

Da burde det virke, kryptering og slikt tar du når du har fått dette til å fungere.

Lenke til kommentar
hmm grunnen til at du kjøpte gl var vel å bruke uorginal firmware?

og hvis du ser litt lenger ned på siden så ser du at du kan velge enable eller disable, hvis det er en bedre forklaring. der velger du disable.

men hvorfor slår du ikke av dhcp i modem istedet for router?

går du på wireless og wireless security så finner du det du trenger. står sikkert noe om det i manualen også om det skulle være vanskelig.. ;)

6185793[/snapback]

Hm, jeg kjøpte den fordi jeg fikk den anbefalt :) Om uorginal firmware er bedre vil jeg selvfølgelig bruke den.

 

Ah, så ikke det istad. Disablet det nå, og skiftet til 192.168.3.1. Men da fikk jeg problemer. Nettet på den stasjonære datt ut, og jeg kommer ikke lenger inn på konfigurasjonssiden til ruteren. Måtte koble fra ruteren og koble til huben istedet for å få koblet til internett igjen :( Hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg forandre det tilbake når jeg ikke engang kommer inn på konfigurasjonssiden til ruteren? Finnes det noen metode for å resette ruteren?

 

Jeg har en Netopia ruter fra nextgentel. Er det enklere å disable dhcp i denne istedet for i Linksys-ruteren? Vil jeg fortsatt kunne bruke tilkoblingen min uten problemer?

Lenke til kommentar
-Koble deg til NGT routeren. (slik du hadde det før)

-Start -> kjør -> CMD -> skriv "ipconfig" i ledeteksten og trykk enter

-Noter deg ipadressen som står bak "standard gateway", dette er ipadressen til NGT routen din.  (Eksempel 10.0.0.1)

 

-Ta kabelen ut av NGT routeren og koble til i en av LAN portene på Linksysen

-Skriv 192.168.1.1 i nettleseren din

-Brukernavn "blank" ,passord "admin"

-Da kommer du inn Basic -> basic setup (den siden du postet bilde av)

-Bytt ut "lokal ip address" med  ipadressen til NGT routeren din, MEN bytt ut siste tallet.(Velg ett høyt tall f.eks 200, da blir det i mitt eksempel 10.0.0.200 (tallet kan ikke vere høyere enn 255))

-Huk av "disable"  på "DHCP server"

-Koble til slutt en kablel fra NGT routeren i en av Lan portene på Linksysen

 

Da burde det virke, kryptering og slikt tar du når du har fått dette til å fungere.

6185905[/snapback]

Standard gateway er 10.0.0.1.

 

Jeg kommer ikke lenger inn på konfigurasjonssiden 192.168.1.1 etter at jeg disabla dhcp og skiftet fra 192.168.1.1 til 192.168.3.1 (prøvd å gå innpå begge adressene, men ingen av dem fører meg til konfigurasjonssiden, får bare opp "Problem med lasting av side").

 

:shrug: Står helt fast jeg nå.

Lenke til kommentar
Det er ett hull merket "reset" bruk en binders eller liknende og hold knappen inne i 10 sek.

6185986[/snapback]

Ok, fant den.

 

-Ta kabelen ut av NGT routeren og koble til i en av LAN portene på Linksysen

Hvilken kabel? Jeg har en kabel som kommer fra telefonlinjen og inn i NGT-ruteren, også har jeg en kabel som opprinnelig gikk fra ruter til hub, men som jeg nå har tenkt å ha fra NGT-ruteren til Linksysen. Også har jeg en kabel som går fra PC til huben, og som nå skal gå fra PC til linksysen istedet. Hvilken kabel må jeg koble til Linksysen? Både den fra NGT-ruteren og den fra PC'en?

Lenke til kommentar

Hvilken kabel? Jeg har en kabel som kommer fra telefonlinjen og inn i NGT-ruteren, også har jeg en kabel som opprinnelig gikk fra ruter til hub, men som jeg nå har tenkt å ha fra NGT-ruteren til Linksysen. Også har jeg en kabel som går fra PC til huben, og som nå skal gå fra PC til linksysen istedet.

6186040[/snapback]

 

Du har tenkt riktig.

Lenke til kommentar

Hvilken kabel? Jeg har en kabel som kommer fra telefonlinjen og inn i NGT-ruteren, også har jeg en kabel som opprinnelig gikk fra ruter til hub, men som jeg nå har tenkt å ha fra NGT-ruteren til Linksysen. Også har jeg en kabel som går fra PC til huben, og som nå skal gå fra PC til linksysen istedet.

6186040[/snapback]

 

Du har tenkt riktig.

6186076[/snapback]

Ok, jeg gjorde slik som du sa, og skiftet fra 192.168.1.1 til 10.0.0.200. Men hva skal jeg gjøre etter at jeg har gjort det? Jeg kommer ikke inn på konfigurasjonssiden etterpå (verken 10.0.0.200 eller 192.168.1.1), og heller ingen andre internettsider :(

Lenke til kommentar

har det egentlig noe å si at begge fungerer som rutere? er det ikke egentlig bare å disable "brannmuren" (NAT?)i en av ruterene, feks linksysen, så trenger man bare å åpne porter i NGT rutern? beklager manglende tekniske ord og uttrykk.. ikke helt kontroll på det greiene der, hehe.. opplys meg gjerne om jeg er helt på viddene :)

Lenke til kommentar
Internett -> NGT router -> LAN port linksys

Pc'en kobler du selvfølgelig i en av de 3 ledige LAN portene i Linksysen.

 

Prøv å ta ut strømmen på alt sammen og start på nytt.

6186202[/snapback]

Gjorde nøyaktig det.

 

Skritt for skritt hva jeg gjør:

- Fant ut standard gateway for NGT-ruteren min tidligere. Den er 10.0.0.1

- Resetter Linksys-ruteren ved å holde inn reset-knappen i 10 sekunder.

- Kobler fra Huben som jeg bruker for å koble til internett nå. Tar kabelen som går fra NGT-ruter til hub, og kobler den om til å gå fra NGT-ruter til Linksys-ruter istedet.

- Kobler kabelen fra denne PC'en fra huben og til Linksys-ruteren istedet.

- Kommer inn på kofigurasjonssiden uten problemer og skifter instillingene nøyaktig slik som du har på bildet.

- Kommer opp en svart/hvit side der det står "changes applied, please wait for ett eller annet".

- Etter en god stund blir jeg linket videre til 10.0.0.200, men da får jeg feilmelding om at "Denne siden kan ikke vises".

 

Jeg dro ut strømmen fra både NGT-ruter og Linksys-ruter for å være sikker på at jeg fikk en "fresh" start.

 

Vet ikke helt hva jeg gjør galt. Kanskje jeg må bruke en eller annen uofisiell firmware som ble nevnt tidligere i tråden? :shrug:

 

Edit: Tror jeg gir opp for nå, takk for all hjelp :) Håper noen har noen andre bra forslag til hva jeg kan gjøre til i morgen/natt.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...