Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp et enkelt trådløst hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fram til nå har vi her i huset brukt en ruter koblet til en hub, og hatt 3 nettverkskabler til de 3 stasjonære PC'ene vi har. Men nå trenger vi etter hvert et trådløst nettverk fordi lillesøsteren min skal kjøpe seg bærbar PC, og det er rimelig upraktisk å bare være koblet til nettverket ett sted i huset.

 

Altså trenger vi et enkelt trådløst nettverk som kan brukes sammen med det nettverket vi allerede har satt opp (Jeg vil helst unngå å koble min PC til det trådløse nettverket, fordi jeg har hørt det kan bli en god del problemer med nettspilling osv). Jeg har null peiling på trådløse nettverk, så jeg håper noen kan anbefale et rimelig og bra accesspunkt (er vel det vi trenger?), og om dette kan brukes sammen med ruteren og huben som allerede er i bruk. Er det liksom bare å koble accesspunktet til huben, også er nettverket i gang, eller er det litt mer avansert enn det? :)

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en hub eller en switch?

Hvis det er en hub anbefaler jeg at dere skaffer dere en rimelig swith også, eventuelt en trådløs ruter du kan sette opp som acsesspunkt og også bruke nettverkstilkoblingene.

 

Hvis det er en switch er det billigere og enklere å ku kjøpe ett acsesspunkt.

 

Jeg kan anbefale følgende to fra D-Link:

Ruter: DI-624

Acsesspunkt: DWL-2100AP

 

Har begge selv og er generelt veldig fornøyd med D-Link mtp brukervennlighet, stabilitet og signalstyrke. Har også D-Link kort i både laptop og stasjonært. Har prøvd en linksys-ruter og en linksys-acsesspunkt, men syntes ikke at de var like stabile. De var bygd på Cisco-hardware.

Lenke til kommentar
Er det en hub eller en switch?

Hvis det er en hub anbefaler jeg at dere skaffer dere en rimelig swith også, eventuelt en trådløs ruter du kan sette opp som acsesspunkt og også bruke nettverkstilkoblingene.

 

Hvis det er en switch er det billigere og enklere å ku kjøpe ett acsesspunkt.

 

Jeg kan anbefale følgende to fra D-Link:

Ruter: DI-624

Acsesspunkt: DWL-2100AP

 

Har begge selv og er generelt veldig fornøyd med D-Link mtp brukervennlighet, stabilitet og signalstyrke. Har også D-Link kort i både laptop og stasjonært. Har prøvd en linksys-ruter og en linksys-acsesspunkt, men syntes ikke at de var like stabile. De var bygd på Cisco-hardware.

6096230[/snapback]

Vi har en hub som er koblet til en ruter (som vi fikk sammen med NGT-adsl'en).

 

Det er vel ikke nødvendig å kjøpe en annen ruter når vi allerede har en som vi fikk fra NextGenTel?

 

Altså bør trenger jeg en switch (istedet for en hub?) og deretter koble accesspunktet til switchen? Har ikke peiling i det hele tatt som nevnt :)

 

Takk for svar :wee:

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å kjøpe en trådløs router. Ett aksesspunkt koster omtrent like mye.

Linksys WRT54GL er en rimelig og god trådløs router som lett kan konfigureres til å fungere som ett aksesspunkt.

Da får du 4 LAN porter på kjøpet der du kan koble til de 3 stasjonære PC'ene.

(en av LAN portene skal da kobles til NGT routeren)

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å kjøpe en trådløs router. Ett aksesspunkt koster omtrent like mye.

Linksys WRT54GL er en rimelig og god trådløs router som lett kan konfigureres til å fungere som ett aksesspunkt.

Da får du 4 LAN porter på kjøpet der du kan koble til de 3 stasjonære PC'ene.

(en av LAN portene skal da kobles til NGT routeren)

6098399[/snapback]

4 LAN porter? Altså kan jeg koble kablene fra de 3 stasjonære PC'ene til den trådløse ruteren, og bruke den fjerde til å koble selve ruteren til nett? Må jeg da styre med å åpne porter på 2 (både på den trådløse og den som fulgte med NGT-abonnementet) rutere istedet for på 1 slik som det er nå? (Med tanke på P2P-programmer, noen spill, og andre programmer).

 

Hva er egentlig forskjellen på å ha en

ruter -> switch -> accesspoint,

og

ruter -> trådløs ruter?

 

Noen praktiske forskjeller?

 

Vil helst gjøre det enklest og rimeligst mulig, samtidig som jeg kan sikre nettet på en grei måte.

Lenke til kommentar

altså... man kjøper ALDRI D-Link! :p det er max crap.... når man først kjøper nettverks utstyr så kan man føtst kjøpe noe som funker... hvis du skal ha noe ortnlig så burde du se på et Linksys accesspunkt. Linksys er billig merke til Cisco som har noe av det beste nettverks utstyret i verden.

 

se på denne linksysen her:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

eller denne

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

denne gir deg et greit WLAN, har et supert webinterface noe dlink IKKE har + at den støtter WEP/WPA kryptering

 

er enig at hvis du bare har en hub så burde du kansje ha hatt en swich i tilleg menne dette får du vurdere... er jo ikke så nødvendig med mindre du overfører en masse filer på nettverket da.

 

andre alternativer er for eks 3com men for al del hold deg unna D-link.

 

Er det liksom bare å koble accesspunktet til huben, også er nettverket i gang, eller er det litt mer avansert enn det?

accessponktet kan du bare koble rett i switch/hubben ja... men du må confe accesponktet først da...

Endret av eppis
Lenke til kommentar
altså... man kjøper ALDRI D-Link! :p det er max crap.... når man først kjøper nettverks utstyr så kan man føtst kjøpe noe som funker... hvis du skal ha noe ortnlig så burde du se på et Linksys  accesspunkt. Linksys er billig merke til Cisco som har noe av det beste nettverks utstyret i verden.

 

se på denne linksysen her:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

eller denne

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

denne gir deg et greit WLAN, har et supert webinterface noe dlink IKKE har + at den støtter  WEP/WPA kryptering

 

er enig at hvis du bare har en hub så burde du kansje ha hatt en swich i tilleg menne dette  får du vurdere... er jo ikke så nødvendig med mindre du overfører en masse filer på nettverket da.

 

andre alternativer er for eks 3com men for al del hold deg unna D-link.

6098532[/snapback]

Nøyaktig hva er det som gjør D-Link så forferdelig dårlig da? :) Jeg skal bestille fra PS Data (sammen med bl.a. en bærbar PC), så det ville vært fint å bestilt enten D-Link eller 3COM, siden det er de to merkene PS Data selger...

 

Ser jo ut som at det D-Link-accesspointet som Beatnut linket også støtter WEP/WPA kryptering (noe jeg ikke vet hva er, men regner med det er måter å kryptere det trådløse nettverket på slik at andre ikke kan snappe opp data?), og begge brukererfaringene nevner at den er enkel å konfigurere med enkle menyer.

 

En enkel switch koster jo ikke så mye, så om det hjelper på stabilitet eller lignende på nettverket at jeg har en switch istedet for en hub så er det ikke noe problem å kjøpe en switch.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

det som gjør dlink så crapy et at hvis du har en dlink switch og en cisco switch for eks så vil cisco switch klare og håntere et mye støre load/press en det d-linken klarer... erko et mye mere stabilt nettverk...webinterface for eks på dlink er også helt tragisk spør du meg.. masse funksjoner som burde vært lagt til. jeg har sett/testa begge de 2 produktene.. den du har og linksysen og det er ikke tvil om hvilken jeg hadde brukt ;) menne så lager ikke cisco mye crap heller da :p

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å kjøpe en trådløs router. Ett aksesspunkt koster omtrent like mye.

Linksys WRT54GL er en rimelig og god trådløs router som lett kan konfigureres til å fungere som ett aksesspunkt.

Da får du 4 LAN porter på kjøpet der du kan koble til de 3 stasjonære PC'ene.

(en av LAN portene skal da kobles til NGT routeren)

6098399[/snapback]

4 LAN porter? Altså kan jeg koble kablene fra de 3 stasjonære PC'ene til den trådløse ruteren, og bruke den fjerde til å koble selve ruteren til nett? Må jeg da styre med å åpne porter på 2 (både på den trådløse og den som fulgte med NGT-abonnementet) rutere istedet for på 1 slik som det er nå? (Med tanke på P2P-programmer, noen spill, og andre programmer).

 

Hva er egentlig forskjellen på å ha en

ruter -> switch -> accesspoint,

og

ruter -> trådløs ruter?

 

Noen praktiske forskjeller?

 

Vil helst gjøre det enklest og rimeligst mulig, samtidig som jeg kan sikre nettet på en grei måte.

6098511[/snapback]

 

 

En trådløs router er router,aksesspunkt og svitch i en og samme boks.(kan hende der finnes trådløse routere som ikke har alle 3 funksjonene, men jeg vet ikke om noen)

Hvis du konfigurerer slik jeg anbefalte tidligere må du ikke åpne porter på begge routerene. Du slipper med andre ord router-router problemet.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å kjøpe en trådløs router. Ett aksesspunkt koster omtrent like mye.

Linksys WRT54GL er en rimelig og god trådløs router som lett kan konfigureres til å fungere som ett aksesspunkt.

Da får du 4 LAN porter på kjøpet der du kan koble til de 3 stasjonære PC'ene.

(en av LAN portene skal da kobles til NGT routeren)

6098399[/snapback]

4 LAN porter? Altså kan jeg koble kablene fra de 3 stasjonære PC'ene til den trådløse ruteren, og bruke den fjerde til å koble selve ruteren til nett? Må jeg da styre med å åpne porter på 2 (både på den trådløse og den som fulgte med NGT-abonnementet) rutere istedet for på 1 slik som det er nå? (Med tanke på P2P-programmer, noen spill, og andre programmer).

 

Hva er egentlig forskjellen på å ha en

ruter -> switch -> accesspoint,

og

ruter -> trådløs ruter?

 

Noen praktiske forskjeller?

 

Vil helst gjøre det enklest og rimeligst mulig, samtidig som jeg kan sikre nettet på en grei måte.

6098511[/snapback]

 

 

En trådløs router er router,aksesspunkt og svitch i en og samme boks.(kan hende der finnes trådløse routere som ikke har alle 3 funksjonene, men jeg vet ikke om noen)

Hvis du konfigurerer slik jeg anbefalte tidligere må du ikke åpne porter på begge routerene. Du slipper med andre ord router-router problemet.

6098707[/snapback]

Ok.. Så jeg må fortsatt bare åpne porter på NGT-ruteren, fordi den trådløse ruteren fungerer mer som en switch?

 

Hvordan blir det om vi får oss enda en stasjonær PC med kabel istedet for trådløst nettverk? Bare å koble huben til den trådløse ruteren?

 

Om jeg kjøper en trådløs ruter vil jeg klare å sette den opp? Er det veldig avansert, eller er det mulig for en nybegynner innenfor nettverk (men har litt peil innen PC generelt) å sette det opp rimelig greit? :)

 

Ser du anbefalte Linksys tidligere... PS Data selger ikke noen trådløse rutere fra Linksys, bare fra 3COM, D-Link og MSI... Er noen av disse merkene brukbare, eller vil det lønne seg for meg med tanke på stabilitet/brukervennlighet å bestille Linksys fra en annnen nettbutikk?

Lenke til kommentar

Du vil garantert greie å sette opp den trådløse routeren.

Hvis jeg selv skulle kjøpe en billig trådløs router ville jeg valgt Linksys WRT54GL, selv om jeg måtte bestille fra en annen webshop og få ekstra portokostnader.

Det finnes selvfølgelig mange andre routere som bra.

Er du så uheldig å nevne D-link her på forumet så får du så ørene flagrer.

D-link har vel hatt noen uheldige episoder opp gjennom tidene ,men det betyr ikke att alt de lager er søppel.

Lenke til kommentar
Du vil garantert greie å sette opp den trådløse routeren.

Hvis jeg selv skulle kjøpe en billig trådløs router ville jeg valgt Linksys WRT54GL, selv om jeg måtte bestille fra en annen webshop og få ekstra portokostnader.

Det finnes selvfølgelig mange andre routere som bra.

Er du så uheldig å nevne D-link her på forumet så får du så ørene flagrer.

D-link har vel hatt noen uheldige episoder opp gjennom tidene ,men det betyr ikke att alt de lager er søppel.

6098845[/snapback]

Ok, ser at Elkjøp har akkurat den modellen på nettbutikken sin (Linksys WRT54G, regner med at det er den samme selv om den mangler en "L" til slutt), så de har den sikkert inne på den vanlige butikken også.

 

Så det enkleste alternativet for meg blir altså den? En trådløs ruter som jeg setter opp som accespunkt og switch (og dermed ikke trenger å bekymre meg for åpning av porter på Linksys'en), og fortsatt bare må åpne porter på ruteren fra NGT? :)

 

Takk for all hjelp, får bare bestille fra PS Data så fort som mulig, og ta meg en tur innom Elkjøp på mandag for å kjøpe ruteren :wee:

Lenke til kommentar
Du må for all del ikke kjøpe WRT54G ,da risikerer du å få ver5.

Den vil du ikke ha !  (jeg vet for jeg har en)

WRT54GL er tingen.

6098976[/snapback]

Ok, så WRT54G er ikke det samme som WRT54GL? :blink:

 

Jaja, får vel bestille fra en nettbutikk da :) Kan jo ta turen innom Elkjøp likevel for å se om de har WRT54GL inne, men om ikke blir det vel nettbestilling.

 

(Forresten, hva er ver5? :p)

Lenke til kommentar
Ver5 kjører WX works mens GL kjører Linux.

Ver5 har mindre minne og er kjent for å vere ustabil.

Søk i prisguiden på Hardware.no ,der finner du GL fra kr 500.

6099027[/snapback]

Ok, fant den :)

 

Takk for svar, greit å få litt hjelp til å finne fram, finnes jo utrolig mange alternativer å velge mellom.

Lenke til kommentar
det som gjør dlink så crapy et at hvis du har en dlink switch  og en cisco switch for eks så vil cisco switch klare og håntere et mye støre load/press en det d-linken klarer... erko et mye mere stabilt nettverk...webinterface for eks på dlink er også helt tragisk spør du meg.. masse funksjoner som burde vært lagt til. jeg har sett/testa begge de 2 produktene.. den du har og linksysen og det er ikke tvil om hvilken jeg hadde brukt ;) menne så lager ikke cisco mye crap heller da :p

6098697[/snapback]

Jeg er så utrolig uenig med deg. Satte opp en linksys-ruter og ett acsesspunkt i en annen etasje hos broren min og vi sleit maks med å få kobla til de forskjellige maskinene i det trådløse hjemmenettverket. Men når jeg rigga opp D-Link ruteren min gikk alt av seg selv.

Konfigurering av porter osv gjør jeg i NGT-ruteren (ikke trådløs) og så lar jeg wifi-ruteren styre selv i default modus. Jeg måtte ofte ned og hjelpe til å få opp nettet igjen med linksys-ruterne.

Skjønner at mange synes at Cisco er bra og det skal inrømmes at Cisco er store på prft utstyr, men linksys'ene jeg prøvde sugde lut!

 

Og uansett hva slags load/press fakta du sitter med må jeg bare konstatere at det stabilt som f... hos meg og leverer glimrende signalstyrke i hele huset.

 

I løpet av 1 1/2 år har den eneste nedetiden vært pga NGT-ruterens cache har vært full eller at det6 har vært strømbrudd!

 

Leste forsåvidt i ettertid at linksys sleit litt med stabiliteten til den serien jeg prøvde de to produktene fra.

 

Men min bottomline her er at D-Link har levert varene for min del i hvertfall og kan dermed varmt anbefale det til vanlig hjemmebruk!

Lenke til kommentar

Du trenger vel strengt tatt ikke å åpne noen porter i NGT-ruteren så lenge du ikke skal sette opp en web- eller ftp-server.

 

Det som gjør en switch bedre enn en ren hub er at mens en hub fordeler båndbredden likt på alle maskinene, fordeler en switch ut båndbredden etter behov. Den rett og slett dirigerer trafikken.

 

Når du kobler en trådløs ruter til NGT-ruteren så vil de to mest sannsynlig jobbe med to forskjellige ip-ranges.

NGT-ruteren gir mest sannsynlig ut ip-adresser i 10.0.0.x-serien, mens det er vanlig for feks min D-Link å dele ut i 192.168.x.x-serien. Begge er "åpne" ip-serier som kun er til internt bruk og ikke ute på internettet.

 

Det betyr i praksis veldig lite så lenge alle maskiner kommer seg på nett.

 

Sannsynligvis vil du få det til med standard innstillinger på begge ruterne.

 

WEP/WPA er kryptering som du selv nevner. Jeg vet vel ike om noen trådløs ruter som ikke støtter kryptering.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å kryptere det trådløse nettet når du setter det opp. Velg en krypteringsnøkkel som vanskelig å knekke (store og små bokstaver og tall). Hvis det feks. er en WEP-krypteringmed hexadesimaler, kan du bruke bokstavene A til F og tallene 0 til 9.

Det er også en fordel å gi nettverket ett navn og bytt navn på arbeidsgruppen fra Workgroup/Arbeidsgruppe til noe annet og mer personlig. Da begynner dte å bli litt tryggere.

Har også hørt at noen har brukt MAC-adressen på nettverkskortet som kryptering, men det har ikke jeg peil på og heller ikke hvordan man gjør det eller hvorfor det er bra. Har bare hørt det av noen som sagt.

Lenke til kommentar
Du trenger vel strengt tatt ikke å åpne noen porter i NGT-ruteren så lenge du ikke skal sette opp en web- eller ftp-server.

 

Det som gjør en switch bedre enn en ren hub er at mens en hub fordeler båndbredden likt på alle maskinene, fordeler en switch ut båndbredden etter behov. Den rett og slett dirigerer trafikken.

 

Når du kobler en trådløs ruter til NGT-ruteren så vil de to mest sannsynlig jobbe med to forskjellige ip-ranges.

NGT-ruteren gir mest sannsynlig ut ip-adresser i 10.0.0.x-serien, mens det er vanlig for feks min D-Link å dele ut i 192.168.x.x-serien. Begge er "åpne" ip-serier som kun er til internt bruk og ikke ute på internettet.

 

Det betyr i praksis veldig lite så lenge alle maskiner kommer seg på nett.

 

Sannsynligvis vil du få det til med standard innstillinger på begge ruterne.

 

WEP/WPA er kryptering som du selv nevner. Jeg vet vel ike om noen trådløs ruter som ikke støtter kryptering.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å kryptere det trådløse nettet når du setter det opp. Velg en krypteringsnøkkel som vanskelig å knekke (store og små bokstaver og tall). Hvis det feks. er en WEP-krypteringmed hexadesimaler, kan du bruke bokstavene A til F og tallene 0 til 9.

Det er også en fordel å gi nettverket ett navn og bytt navn på arbeidsgruppen fra Workgroup/Arbeidsgruppe til noe annet og mer personlig. Da begynner dte å bli litt tryggere.

Har også hørt at noen har brukt MAC-adressen på nettverkskortet som kryptering, men det har ikke jeg peil på og heller ikke hvordan man gjør det eller hvorfor det er bra. Har bare hørt det av noen som sagt.

6100003[/snapback]

Jeg trenger også å åpne porter på NGT-ruteren om jeg f.eks. vil hoste spill i WC3, eller ha bra hastigheter med BitTorrent.

 

Du anbefaler altså også at jeg kjøper en trådløs ruter da, bare uenig i valg av merke? :)

 

Håper det skal gå greit å konfigurere den trådløse ruteren... Slik jeg har forstått det må jeg konfigurere den slik at den bare fungerer som en switch og et accesspunkt, og ikke som en ruter (pga. at da må jeg åpne porter på begge ruterne). Også må jeg kryptere det trådløse nettet, som forhåpentligvis går greit vha. menyene på ruteren. Og i tillegg skifte navn på det trådløse nettet? Og forandre passordet fra default til noe annet. Noe viktig jeg har glemt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...