Gå til innhold

Vanskeligere å finne CRT-skjermer

Anbefalte innlegg

Mye rare tanker her

Når det gjelder bilde og fargegjengivelse blir CRT knust av LCD. Dette gjenspeiler seg også hos de store skjermprodusenten som har dette som spesialfelt: Eizo, NEC, LaCie og Appel. Hvor alle har sluttet produksjon og salg av CRT skjermer

Skarpheten på LCD knuser CRT. Dette fordi pikslene på CRT er ovale, mens de er firkanta på LCD.

LCD skjermer er bedre helsemessig. Både for øyne og kropp.

CRT skjermens siste fortrinn er at de er bedre på spill. Selv om de statig mister terreng. Tipper vi ser endringer på dette når Vista kommer :)

6107050[/snapback]

En del rare tanker fra deg også, uten at jeg er helt uenig med deg når det gjelder mye av det du sier.

Hva er det du mener med "bilde og fargegjengivelse"? Om det skal innebefatte alt av positive målbare egenskaper ved bildet tar du rett og slett feil om du mener at LCD slår CRT på alt billedlig. Skal jeg være helt ærlig tør jeg påstå at nesten det eneste LCD virkelig slår CRT på er pikselnøyaktighet.

At store produsenter av skjermer stort sett har gått over til produksjon av LCD er ikke noe godt argument for at LCD-skjermer er "bedre" enn CRT-skjermer. LCD har blitt ekstremt billig å produsere, og det er dessuten mye mer aktivitet innenfor utvikling av bedre tekniske løsninger innenfor LCD enn det er innenfor CRT. Markedet bestemmer vet du. LCD er mye enklere å selge, spesielt nå som det har blitt så billig.

At LCD er bedre om man er følsom for "flimmer" og lave frekvenser er for så vidt greit nok, men om den har noen andre positive helsemessige egenskaper er jeg ganske usikker på. Jeg tviler f.eks. på at det er noen vesentlig mindre andel bromerte flammehemmere i LCD-skjermer fremfor CRT-skjermer. Dessuten er det ikke alle som er overfølsomme for det samme. Det er mange som ikke tåler den høye lysstyrken på LCD-skjermer f.eks.

Grunnlaget for at du sier at "CRT er bedre på spill" er vel responstid/vertikal oppdateringsfrekvens-problematikk, samt at vi befinner oss i en helt annen verden når det gjelder kontrast og sortnivå. Hvordan du kan få dette til å gjelde for bare spill er nå en diskusjon i seg selv.

Misforstå meg rett. Jeg sitter selv med en Eizo LCD-skjerm hjemme. Jeg liker LCD godt, og jeg synes det er mye bedre til f.eks. "kontorarbeid" og surfing, jeg liker det også godt til bildebehandling. Det vil likevel ikke si at det er en teknologi som er kvalitativt bedre når det gjelder "ytelse" (dvs. billedlige kvaliteter).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder bilde og fargegjengivelse blir CRT knust av LCD.

6107050[/snapback]

Nei det stemmer ikke. En god CRT klarer klart å vise bedre bilde, klarere og skarpere. LCD klarer ikke å vise alle fargenøyanser heller.

Skarpheten på LCD knuser CRT. Dette fordi pikslene på CRT er ovale, mens de er firkanta på LCD.

6107050[/snapback]

På CRT-skjermene jeg har i hus er det ivertfall firkantede pixeler. Jeg har aldri sett ovale pixeler på en CRT.

LCD skjermer er bedre helsemessig. Både for øyne og kropp.

6107050[/snapback]

LCD er ikke bedre helsemessig. Det er faktisk anstrengende for øynene, noe som i lengden ikke er bra for synet. En god CRT med høy nok frekvens(75Hz) er ikke ubehagelig eller skadelig.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Jeg hadde opprinnelig en Eizo T965 21" CRT som i sin tid lå på ~8000kr uten frakt. Denne ble kjøpt ny. Fantastisk skjerm på alle områder, superb til å hente ut detaljer i det mørke spekteret. Brukte alt fra 1280x960 85Hz til 2048x1536 75/72Hz. Den hadde enormt mye å gå på. Innebygget fargekompensering over tid, kalibrering "on location", justeringer over USB.

Kjøpte ~2 år senere en LaCie photon20visionII 20" LCD til rundt om samme pris. Opplevde at denne var skarpere på 1600x1200 enn Eizo CRT skjermen var på 1280x960, analogt. Også fargene var bedre på LaCie skjermen, hudfarge spesielt var mykere og varmere.

Ettersom CRT skjermen begynte å få småproblemer med strøm, ble den sendt inn til service hvor den samtidig ble kalibrert. Dette var en del av den glimrende Eizo garantien. Skjermen kom tilbake, og jeg syntes fortsatt LCD skjermen hadde langt mer behagelige farger. Solgte CRT skjermen til en venn, kjøpte LaCie #2.

Det LCD skjermen slet med i forhold til CRT var fokus under bevegelse og detaljer i det mørke spekteret. Da snakker jeg ikke om skygger, men total mørke i filmer som Underworld eller spill som Thief 3. I den senere tid har jeg oppdaget at kalibrering via skjermens menyer løser veldig mye, men fortsatt når det ikke helt opp til Eizo skjermen i mørke nyanser. Å gå i blinde er en veldig god sammenlikning :) Må nok innrømme at det hadde vært snasent med den skjermen igjen, men det var absolutt ingen tvil om at LaCie skjermen var bedre i f.eks. Farcry eller Command & Conquer som har mye lys. Skarpheten var utrolig overlegen på LCD!

Mens jeg er igang, føler jeg nesten for å forsvare LCD litt ettersom jeg har erfart det totalt motsatte. Basert på egne erfaringer, som andre ikke nødvendigvis trenger å være enig i :thumbup:

LCD er ikke bedre helsemessig. Det er faktisk anstrengende for øynene, noe som i lengden ikke er bra for synet. En god CRT med høy nok frekvens(75Hz) er ikke ubehagelig eller skadelig.

Hadde motsatte erfaring. Har aldri hatt så lange programmerings seanser på LCD skjermer som jeg har hatt på CRT, uansett Hz. LCD skjermene gir ikke bare mindre hodepine, er lettere å lese, og summer ikke. Jeg merker meg f.eks. mindre "fett" i ansiktet på pannen, blir ikke tørr i ansiktet i etterkant, øyeplager spesielt i allergiperioder på sommeren er redusert. Hos meg iallefall, har overgangen fra CRT til LCD vært veldig merkbar. Det noen bommer på er lysstyrken på LCD. Men dette kan man altså skru ned :)

På CRT-skjermene jeg har i hus er det ivertfall firkantede pixeler. Jeg har aldri sett ovale pixeler på en CRT.

To typer på CRT, ingen er firkantede på samme måte som LCD - skyggemaske har runde piksler. Legger ved et bilde jeg selv tok for en tid tilbake. LCD har en annen form for pikselmatrise, hvor en piksel består av 3 horisontale striper i rødt, grønt og blått som utgjør en firkantet piksel. Legger ved et bilde av dette også. Aperture grill/Trinitron har disse stripene vertikalt istedenfor horisontalt, samt at hver farge er adskilt av en tråd. Tok et bilde av dette for et par minutter siden for å demonstrere.

EDIT: Og jeg mitt surrehue skrev "har aldri hatt så lange programmerings seanser på LCD skjermer som jeg har hatt på CRT", mente selvfølgelig det motsatte. Lengre seanser på LCD enn på CRT :) Og rettet en stavefiel mens jeg var igang. "Sorry" :love:

post-15998-1147735445_thumb.jpg

post-15998-1147736092_thumb.jpg

post-15998-1147737365_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Dette med mørke har jeg merket selv. Jeg finner det utrolig irriterende.

I photoshop er jo hele gamuter vekke omtrent på noen skjermer.

Dog jeg har ikke fått prøvet en feit lcd enda.

Skulle gjerne hatt lcd men argh.. Man vet hva man har, ikke hva man evt. kjøper.. Det er vel noe sannhet i det.

Forsåvidt er vel piksler firkantede uansett. Fine illustrasjoner over din post.

Lenke til kommentar

Jeg sitter forresten på en Nokia 445Xi Plus 21" som jeg vurderer å selge.

Er det noen her som tror jeg kan få noe for en slik skjerm i dag?

Her er noen specs jeg fant på den:

Screen Size: 21"

Viewable Size: 20" diagonal

Dot Pitch: .22

Maximum Resolution: 1600x1200

Resolutions Supported: Plug N Play - IBM/PC - Mac (optional mac cable req

Horizontal Frequency: 30-110kHz

Vertical Frequency: 50-150Hz

Bandwidth: 270MHz

User Controls: brightness contrast Navi?Key menu Soft Power switch and dual-input D-Sub/BNC select switch. Navi?Key On-Screen Menu controls: picture shape color picture clarity miscellaneous self-test degaussing password function

Built-In Speakers: NO

Compatibility: Windows 95/98/NT. Macintosh. Sun. UNIX.

Accessories Included: a/c power cord

Voltage: 90/260V 60/50Hz

Actual Depth: 21.18

Actual Width: 20.08

Actual Height: 19.21

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...