Gå til innhold

Bærbar-kjøp fra Tyskland

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på å kjøpe bærbar over nettet, og da lurte jeg på hvordan det var med norske avgifter osv, når man bestiller fra en nettbutikk i et annet land som poster worldwide.

Fant en fin maskin på notebookshop i tyskland (notebook.de)..Under transport står det følgende:

Shipping & Billing

UPS Abroad Germany outside of the EU per creditcard - 50 EUR incl. 16% VAT.

We accept Visa- and Master/Eurocard.

Må jeg i tillegg betale 25% av verdiens verdi når den kommer til norge?!

Mvh,

Kjetil.

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal alt gå riktig for seg, så skal du trekke fra de 16% som er inkludert i den tyske prisen, og så legge til 25% norsk moms.

Ellers ganske enig i de som sier "kjøp i Norge", men det er jo ikke mitt valg å ta.

Olav

Edit: Så at 16% var på shipping and billing, så det over må da gjelde de evt x% VAT som den tyske prisen for maskinen inkluderer.

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Toll-avgift = Mva

Har kjøpt en del stash fra usa, det som skjer er at fraktselskapet (i mitt tilfelle UPS) tar seg av fortollingen, og fakturerer meg for toll/mva (25% av varens verdi, frakt ikke medregnet) pluss "utleggsprovisjon" på rundt kr 100 i ettertid.

Til opplysning, men ikke så aktuelt her: forsendelser med verdi under 200 kr (eks frakt) trenger man ikke å betale mva på.

Hvorvidt tysk moms skal trekkes fra er opp til butikken som selger varen å avgjøre.

Lenke til kommentar
Hvorvidt tysk moms skal trekkes fra er opp til butikken som selger varen å avgjøre.

Så det kan hende at man må betale 16% i tillegg til de 25%? Syke regler egentlig...

Takker for svar folkens :)...har i tillegg sendt mail til notebookshop og høre hva de sier om saken.

Lenke til kommentar

Så det kan hende at man må betale 16% i tillegg til de 25%? Syke regler egentlig...

6095737[/snapback]

Viktig å merke seg at butikken må ikke betale moms til tyske myndigheter om varen er solgt til utlandet. Dvs at om de ikke trekker fra tysk moms stikker de den i egen lomme...

Lenke til kommentar

6095737[/snapback]

Viktig å merke seg at butikken må ikke betale moms til tyske myndigheter om varen er solgt til utlandet. Dvs at om de ikke trekker fra tysk moms stikker de den i egen lomme...

6095765[/snapback]

Ja riktig. Det er det jeg mener med "skal alt gå riktig for seg" i min første post. Dessverre er det en del butikker som driter i dette.

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Det kan fort bli en dyr fornøyelse.

Alle de bærbare enhetene fra Toshiba dekkes av en internasjonal, begrenset innleveringsgaranti på 1 år.

Etter dette første året dekkes du kun av en meget begrenset reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten i EU er slik at det må være en kjent fabrikasjonsfeil for at du skal få gratis service. Etter at det ene året med garanti er ute, er det også slik at reklamasjon gå via forhandler, altså den tyske nettbutikken du kjøper av. Det kan fort koste mer enn det smaker å kjøpe PC på denne måten.

Lenke til kommentar
Toll-avgift = Mva

Nei, mange varer krever ekstra toll i tillegg til mva.

6096507[/snapback]

Såvidt jeg vet er det ingen slik avgift på forbrukerelektronikk. I så fall har jeg sluppet billig unna, hvilket jeg tviler på med et så stort og seriøst firma som UPS, som jo er verdens største logistikkfirma.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra butikken i tyskland (har klippet og limt litt ;)):

Dear Customer,

Thank you for your inquiry.

If you order a notebook with us you have to pay 16% of the German Tax, not the 25% you have to pay in Norway.

The Warranty conditions can vary from country to country.

If you have a “Bring-In” Service in Germany you can have a “Send-In” Service in Norway.

Most manufacturers offer an EU-wide Warranty and some offer an international warranty.

If you have any further questions don’t hesitate to contact me.

Virket som en hyggelig kar :)

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Hvordan er det med tastaturet på den?

Mangler vel norske tegn?

6107315[/snapback]

Jepp, men det tyske tastaturet er nokså likt det norske (Ø=Ö, Æ=Ä, Å=Ü)..noen tegn har også bittelitt forskjellig plassering, men siden eg nå har et tastatur uten bokstaver, så tror eg ikke det blir noe problem for meg :D (Mist Blank). Sette tastesettet i windows til norsk tastatur, så er det gode greier :p..

Se tysk tastatur her:

http://www.sussex.ac.uk/its/facilities/pc/...ards/german.gif

(maskinen kan også bli levert med fransk eller engelsk tastatur :))

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

Her kan jeg faktisk velge vekk 533mhz rammen, og sette inn skikkelige 667mhz brikker som av en eller annen grunn Toshiba ikke har valg å legge med maskinen.

Jeg kan også bytte ut 160gb 4200rpm`s harddisken med en 100 gb 7200 rpm`s hdd

...en tysker som har testet maskinen:

3dMark03: 13970

3dMark05: 6295

3dMark06: 3842

Haha, Acer Travelmate 8204 får 7998 i 03, og det er med dobbelt minne og raskere prosessor :p

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar
Toll-avgift = Mva

Nei, mange varer krever ekstra toll i tillegg til mva.

6096507[/snapback]

Det er særdeles få varer det er toll på. Etter det jeg vet er det vel faktisk bare matvarer (generelt) og klær fra noen bestemte land som har toll. Biler, tobakk og alkohol har faktisk ikke toll, men andre typer avgifter (tobakksavgift, alkoholavgift etc.).

Fikk svar fra butikken i tyskland (har klippet og limt litt ;)):
Dear Customer,

Thank you for your inquiry.

If you order a notebook with us you have to pay 16% of the German Tax, not the 25% you have to pay in Norway.

The Warranty conditions can vary from country to country.

If you have a “Bring-In” Service in Germany you can have a “Send-In” Service in Norway.

Most manufacturers offer an EU-wide Warranty and some offer an international warranty.

If you have any further questions don’t hesitate to contact me.

Virket som en hyggelig kar :)

6107231[/snapback]

Etter mitt kjennskap til reglene er butikken her ute på ville veier. Kjøpte akkurat noen varer fra Frankrike, og det var eks fransk mva, men pluss norsk mva (betalt til transportør). Samme da jeg kjøpte fra TomTom i Nederland, de gjorde nemlig feil i første omgang. Har også kjøpt diverse produkter fra USA, elektronikk, programvare, håndverktøy (ikke el), og har alltid bare betalt norsk mva (+ frakt). Formelt skal det betales mva av frakten til Norge, men ikke av "toll"behandlingsgebyret.

Skjer handelen mellom EU-land er det noen regler, og fra EU-land til land utenfor EU er det andre regler. Ta en telefon til Toll- og avgiftsdirektoratet, eller fylkesskattekontoret for helt korrekt info.

Men det finnes vel en mulighet til å komme seg unna med bare 16 % mva. Få leveransen poste restante til Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...