Gå til innhold

Inkonsekvens i Kristnes bibelbruk ved argumenterin

Anbefalte innlegg

Det kan jeg ikke svare helt på.

Hvordan kan du tro på noe du ikke kan svare helt på...? Er du en av dem som mener at alle som ikke tror på gud vil brenne i helvette? Inkludert sultende barn i afrika som aldri har hørt om kristen protestantisme.

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært få ting her i verden, om det er noen i det hele tatt, som man kan svare på med 100% sikkerhet. Det er mange ting med så og si alle vitenskapelige teorier som man ikke skjønner helt, men allikevel tror jo alle på det..Jeg tror forøvrig mange ting i Bibelen, som bl.a. evigheten er ting som mennesker ikke kan forstå.

Jeg tror ihvertfall alle som har fått valget, men har takket nei til å bli frelst skal brenne i helvete ja, om de skal brenne fysisk sett vet jeg ikke, men jeg tror på et helvete ja. Ikke at jeg synes det er fint, men jeg tror på det.

Om de som ikke har hørt om evangeliet også kommer til helvete vet jeg ikke.

Det står jo at det er verre å kjenne evangeliet og avvise det, enn å ikke ha hørt det i det hele tatt, men hvis de som ikke har hørt om evangeliet ikke kommer til helvete, så ville det jo ikke vært noe vits i å spre budskapet heller..

Lenke til kommentar
Det er svært få ting her i verden, om det er noen i det hele tatt, som man kan svare på med 100% sikkerhet. Det er mange ting med så og si alle vitenskapelige teorier som man ikke skjønner helt, men allikevel tror jo alle på det..Jeg tror forøvrig mange ting i Bibelen, som bl.a. evigheten er ting som mennesker ikke kan forstå.

Jeg tror ihvertfall alle som har fått valget, men har takket nei til å bli frelst skal brenne i helvete ja, om de skal brenne fysisk sett vet jeg ikke, men jeg tror på et helvete ja. Ikke at jeg synes det er fint, men jeg tror på det.

Det står jo at det er verre å kjenne evangeliet og avvise det, enn å ikke ha hørt det i det hele tatt, men hvis de som ikke har hørt om evangeliet ikke kommer til helvete, så ville det jo ikke vært noe vits i å spre budskapet heller..

6097022[/snapback]

Altså da kommer eg garantert til helvette, sultende barn i afrika kommer kanskje til helvette, men du og de lik deg kommer til himmelen der dere lever lykkelig i all evighet under guds almektige nåde! Halleluja! :tease:

Alle som bryter det første budet, du skal ikke ha andre guder enn meg, kommer til helvette? Buddaer, muslimer, ja til og med tenåringsjenter som forguder brad pitt.

Hva med de som har takket nei til evangeliet, men som ikke har fortsått hva de har takket nei til? Hva med som sa nei til frelse når de var full? Hva med de som er mentalt tilbakestående og som ikke kan si ja til frelse eller forstå hva det innebærer.

Du tror på helvette ja. Tror du på en liten rød fyr med noen horn stikkende ut av hodet sitt?:devil: Tror du på en stor feit fyr med hvitt sjegg og en sekk over skulderen?

Kan du ikke se kor meningsløs religion er :evil:

Til slutt betraker du deg som bedre, mer verdt enn andre ikke-kristne som du selv sier kommer til å brenne i helvette..? Og er ikke det isåfall diskriminering.

Fremmer krf en diskrimerende politikk overfor ikke-kristne?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli usikker på om du er seriøs eller ikke, men svarer allikevel.

Poenget er ikke at jeg er "bedre" enn noen andre.

Vi får et valg. Vil du bli frelse? Ja eller nei. Enkelt og greit.

Sier du ja, kommer du selvsagt med. Sier du nei, blir du ikke tvunget.

Om djevelen fremstår som en "en liten rød fyr med noen horn stikkende ut av hodet sitt" skal ikke jeg påstå. Dette er vel et bilde som verden har skapt. Uansett gir det ikke noen mening å synse om hvordan verken Gud eller djevelen ser ut fysisk sett..

Om jeg ser hvor meningsløst religion er?

Jeg definerer egentlig ikke kristendom som en religion, da det kun handler om å tro på Gud, ikke om handlinger.

Jeg snur litt på spørsmålet; ser ikke du hvor meningsløst livet uten Gud er?

Lenke til kommentar

Seint og er trøtt no så eg holder meg kort.

Ja eg ser nøyaktig hvor meningsløst livet er uten en gud. Det er nettopp derfor religion er blitt skapt. For å få folk til å akseptere dette meningsløse livet og til å bli produktive lønnsomme arbeidere som er tro mot religionen og deres dogmer.

Istedet for å finne opp en gud å slå seg til ro og basere livet sitt på en løgn burde en heller prøve å krydre opp sitt eget liv. Komme seg ut, leke med andre medmennesker, se verden, rett og slett opptre litt urasjonell for det er det vi mennesker er.

Hva tror du hadde skjedd hvis de religiøse verden over plutselig hadde våknet opp en dag og innsett at de har levd en løgn og at religion er en fantasi. Hadde de vært svake mennesker og prøvd å ta selvmord? Kanskje blitt alkiser, kanskje psykisk ustabil?

Kanskje noen ville blitt, men flertallet ville bare levd ett forverret liv uten håp, uten tro på noe utenom denne verden, noe rent som er så mye bedre enn her på jorden. Gresset er jo alltid grønnere på andre siden. Eg vil heller leve ett kjedelig liv enn oppdiktet løgn.

Så hva hadde du gjort om Gud ikke eksisterte, hvis du ikke er noe spesielt og hvis ingen "høyere makter" bryr seg om deg. Hva hvis du bare er en vanlig organisme som vil dø etterhvert som kroppen din aldres. Du vil ikke forsvinne. Kroppen vil bli gjort om til jord og andre materialer.

Ikke forvent å bli lykkelig når du er død og liksom kommer til himmelen. Forsøk heller å leve ett godt og lykkelig liv mens du fortsatt lever.

Endret av magicus
Lenke til kommentar

Hva hvis ja, hva hvis det jeg sier er sant? Jeg kan kanskje ikke "bevise" Gud på den måten du vil ha det bevist, men du kan jo heller ikke motbevise Gud.

Jeg vet at Gud finnes, jeg har opplevd han på så mange forskjellige måter, og vet at Gud eksisterer.

Og fordi jeg er kristen, er det fullt mulig å leve et godt og lykkelig liv her på jorden, jeg vil faktisk si det er mye lettere å leve et godt liv som kristen.

Lenke til kommentar

til cp-nilsen

Jeg kan ikke motbevise Gud nei, men vitenskapen kan motbevise mye om ikke alt det Gud liksom skal ha skapt. Litt mer konkrete eksempel, alt det som står i Bibelen angående skapelsen, syndefloden osv er blitt motbevist med 100% så mange ganger nå at det er flaut å se at noen kan fortsatt være hjernevasket nok til å tro på det.

Du kan ikke motbevise vitenskapen heller, og når du sier at folk som ikke tror på religion har problemer med å forstå uendelighet så tror jeg at du beskriver religiøse mennesker veldig godt med det. Religion går utover alle fysiske lover som vi nå vet stemmer meget godt og som kan bevises rett å slett fordi mennesker er redde for å dø og ikke greier å takle at demmes eksistens ender med døden og at døden er intet, slutt, finito, finale, the end osv. Du kan drømme om en himmel og et helvete, men ditt lille (og mitt + alle andre sitt) patetiske liv ender i det sekundet du dør på akkurat samme måte som det startet å eksistere det lille sekundet sædcellen til din far traff eggcellen inne i din mor. Null eksistens før og null eksistens etter.

Religion er et onde som korrupterer mennesker på syke måter, styrer mennesker og hjernevasker mennesker. Og dette ender alltid opp i krig på en eller annen måte. Det er endel av historien ikke engang kristne kan fornekte da de kristne spilte en _stor_ rolle i det hele, og historien viser at religiøse mennesker som har vært "besatt av Guds ånd" og talerør for denne Guden har en av de mest blodige og onde historiene av alle eksempler man kan trekke frem. Det er forskellig i dag, i dagens kapitalistiske samfunn er det kapital som driver mange av disse forskjellige formene for religion, det har det forsåvidt vert lenge men tidligere har det vert ispedd vold og åpne trusler i tillegg.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
Seint og er trøtt no så eg holder meg kort.

Ja eg ser nøyaktig hvor meningsløst livet er uten en gud. Det er nettopp derfor religion er blitt skapt. For å få folk til å akseptere dette meningsløse livet og til å bli produktive lønnsomme arbeidere som er tro mot religionen og deres dogmer.

Istedet for å finne opp en gud å slå seg til ro og basere livet sitt på en løgn burde en heller prøve å krydre opp sitt eget liv. Komme seg ut, leke med andre medmennesker, se verden, rett og slett opptre litt urasjonell for det er det vi mennesker er.

Hva tror du hadde skjedd hvis de religiøse verden over plutselig hadde våknet opp en dag og innsett at de har levd en løgn og at religion er en fantasi. Hadde de vært svake mennesker og prøvd å ta selvmord? Kanskje blitt alkiser, kanskje psykisk ustabil?

Kanskje noen ville blitt, men flertallet ville bare levd ett forverret liv uten håp, uten tro på noe utenom denne verden, noe rent som er så mye bedre enn her på jorden. Gresset er jo alltid grønnere på andre siden. Eg vil heller leve ett kjedelig liv enn oppdiktet løgn.

Så hva hadde du gjort om Gud ikke eksisterte, hvis du ikke er noe spesielt og hvis ingen "høyere makter" bryr seg om deg. Hva hvis du bare er en vanlig organisme som vil dø etterhvert som kroppen din aldres. Du vil ikke forsvinne. Kroppen vil bli gjort om til jord og andre materialer.

Ikke forvent å bli lykkelig når du er død og liksom kommer til himmelen. Forsøk heller å leve ett godt og lykkelig liv mens du fortsatt lever.

6099387[/snapback]

Jeg synes oppriktig synd på de mennesker som ikke er i stand til å finne mening i livet i seg selv.

Lenke til kommentar
Altså jeg mener det er dobbeltmoralsk å se på homofili som synd med bakgrunn i GT når man avfeier de voldelige sitatene der grunnet at man har lært noe nytt i NT.

Det er vel dette avsnittet i 1. kap. "Paulus brev til romerne" kriste referer til når de mener homofili er synd-

24 Derfor overga Gud dem til urenhet, så de fulgte sitt hjertes lyster og vanæret kroppen sin med hverandre. 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. 26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

For orden skyld tilhører romerbrevet til NT.

Endret av mantra17
Lenke til kommentar
Altså jeg mener det er dobbeltmoralsk å se på homofili som synd med bakgrunn i GT når man avfeier de voldelige sitatene der grunnet at man har lært noe nytt i NT.

Det er vel dette avsnittet i 1. kap. "Paulus brev til romerne" kriste referer til når de mener homofili er synd-

24 Derfor overga Gud dem til urenhet, så de fulgte sitt hjertes lyster og vanæret kroppen sin med hverandre. 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. 26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

For orden skyld tilhører romerbrevet til NT.

6100324[/snapback]

Takker og bukker, det hadde jeg faktisk ikke lest.

Lenke til kommentar
Han har jo all viten og må jo derfor vite alle konsekvensene av handlingene sine

Akkurat, og Gud visste på forhånd at menneskene ville falle i synd.

Derfor planla Gud at Jesus skulle dø på korset "før verdens grunnvoll ble lagt", altså før noe som helst eksisterte.

6096391[/snapback]

\

Men hvorfor skapte gud mennesket til å bli syndere? Hva var poenget med det? Personlig underholdning? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Han har jo all viten og må jo derfor vite alle konsekvensene av handlingene sine

Derfor planla Gud at Jesus skulle dø på korset "før verdens grunnvoll ble lagt", altså før noe som helst eksisterte.

6096391[/snapback]

\

Men hvorfor skapte gud mennesket til å bli syndere? Hva var poenget med det? Personlig underholdning? :dontgetit:

6100687[/snapback]

Fordi Gud gav oss den største av alle gaver: Fri vilje.

Hvorfor skal man egentlig diskutere Gud og tro på denne måten? Religion er ikke logisk. Det kan ikke bevsis, det kan ikke motbevesis. Man kan svare på det meste på en eller annen måte. Å diskutere dette frem og tilbake er egentlig bare meingsløst.

Lenke til kommentar

6096391[/snapback]

\

6100687[/snapback]

Hvorfor skal man egentlig diskutere Gud og tro på denne måten? Religion er ikke logisk. Det kan ikke bevsis, det kan ikke motbevesis. Man kan svare på det meste på en eller annen måte. Å diskutere dette frem og tilbake er egentlig bare meingsløst.

6100706[/snapback]

Må egentlig si meg litt enig i JBlack her. Jeg har lest mange diskusjoner her på forumet, og de ender alle ut i det samme. En konklusjon om uenighet.

Denne tråden har faktisk et håp, siden den tar opp et spesifikt emne, men det tror jeg vi har mistet litt.

Mennesket har fri vilje. Fjerner du det onde, fjerner du den frie vilje.

Den debatten som trådstarter tar opp, er nøyaktig den samme som kirka står overfor. Lærenemda kom jo nettopp ut med en uttalelse i form av en bok om dette.

Det var jo uenighet midt på. 50% for, 50% mot. Og de som mener at homofili er lik alle andre, de mener at det som står om homofili i bibelen blir overskrevet av kjærlighetsbudet.

Lenke til kommentar

6096391[/snapback]

\

6100687[/snapback]

Det var en teori jeg likte ;)

Lenke til kommentar

6096391[/snapback]

\

6100687[/snapback]

6100706[/snapback]

Må egentlig si meg litt enig i JBlack her. Jeg har lest mange diskusjoner her på forumet, og de ender alle ut i det samme. En konklusjon om uenighet.

Denne tråden har faktisk et håp, siden den tar opp et spesifikt emne, men det tror jeg vi har mistet litt.

Mennesket har fri vilje. Fjerner du det onde, fjerner du den frie vilje.

Den debatten som trådstarter tar opp, er nøyaktig den samme som kirka står overfor. Lærenemda kom jo nettopp ut med en uttalelse i form av en bok om dette.

Det var jo uenighet midt på. 50% for, 50% mot. Og de som mener at homofili er lik alle andre, de mener at det som står om homofili i bibelen blir overskrevet av kjærlighetsbudet.

6100797[/snapback]

Men der har vi enda en motsetning jo

Gud ga menneskene fri vilje men skal kontrollere dem med de 10 bud og en haug andre leveregler, om Gud skapte (noe alle med en smule vett i knollen skjønner at aldri har hendt) menneskene med fri vilje så er vel alle like og alle har like stor sjangse til å komme til himmelen for vist han ga oss fri vilje så kan han ikke forvente at vi skal binde den viljen til han for da er den vel ikke så fri lenger.

Du kommer ikke inn i mitt rike om du lever i synd, men alle har fri vilje.. hahaha

Edit: Det blir som å si til et barn, du kan få alt godteriet du vil ha men om du tar imot det så må du sitte på rommet ditt resten av livet.

Er ikke så mye "valg" i det spør du meg, og når det samtidig har vært trusler om å bli drept eller tro i tidligere tider så er det ikke rart at folk ble skremt til å tro og senere hjernevasket til å tro på Gud, og i tillegg så er det egne trusler i bibelen om at du vil havne i helvete om du gjør ditt og datt. Et valg gjort på trusler og lovnader om evig pine er ikke et fritt valg og er derved heller ikke gjort på fri vilje.

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar

6097022[/snapback]

Altså da kommer eg garantert til helvette, sultende barn i afrika kommer kanskje til helvette, men du og de lik deg kommer til himmelen der dere lever lykkelig i all evighet under guds almektige nåde! Halleluja! :tease:

Alle som bryter det første budet, du skal ikke ha andre guder enn meg, kommer til helvette? Buddaer, muslimer, ja til og med tenåringsjenter som forguder brad pitt.

Hva med de som har takket nei til evangeliet, men som ikke har fortsått hva de har takket nei til? Hva med som sa nei til frelse når de var full? Hva med de som er mentalt tilbakestående og som ikke kan si ja til frelse eller forstå hva det innebærer.

Du tror på helvette ja. Tror du på en liten rød fyr med noen horn stikkende ut av hodet sitt?:devil: Tror du på en stor feit fyr med hvitt sjegg og en sekk over skulderen?

Kan du ikke se kor meningsløs religion er :evil:

Til slutt betraker du deg som bedre, mer verdt enn andre ikke-kristne som du selv sier kommer til å brenne i helvette..? Og er ikke det isåfall diskriminering.

Fremmer krf en diskrimerende politikk overfor ikke-kristne?

6099336[/snapback]

Får å svare på de noe useriøse spørsmålene dine:

1. Nei, sultne barn i Afrika kommer ikke til helvete siden de enda er uskyldige i Guds øyne

2. Joda, du kommer til helvete siden har tatt ditt valg, og det er å forkaste kristendommen og konkludere med at den er oppspinn, opium for folket osv

Og får å oppklare en STOR missforståelse når det kommer til tolkning av "himmelen". Det står ikke i Bibelen at vi kommer til "himmelen". I johannes åpenbaring står det om et tusenårsrike, dette tusenårsriket skal være på denne jorden, men med Jesus som hersker ikke en smågal Bushimann fra Texas. Men dette vil først skje etter en noe tubulent 3dje verdenskrig som tar livet av mesteparten av jordas befolkning .Står om 3 store kriger i Bibelen i endetidsdagene (endetidsdagene? nå? sier kanskje du! I bibelen står det om en del profetier som skal intreffe når vi nærmer oss endetiden, f eks. at Israel skal gjennopstå, jordens befolkning skal øke KRAFTIG og kunnskapen skal bli enorm osv osv) horav den siste vil drepe mesteparten av jordas befolkning. Vil du vite mer så les Johannes åpenbaring, Profeten Daniel og evangeliene.

3. Alle som takker nei til evangeliet, selv om de ikke vet hva de sier nei til, vil lide samme skjebne. Akkurat derfor er det kristne prøver å fortelle om frelsen.

4. Djevelen er ikke en liten rød fyr med høygaffel og horn, det er som sagt et bilde verden har lagt av han. Djevelen er en engel som har vendt seg mot Gud.

5. Står at Guds utseende er i liket med mennesket sitt (Gud laget mennesket i sitt bilde).

6. Og til slutt, vi er alle syndige mennesker og de fleste kristne ser ikke på seg selv som bedre mennesker en resten. Gjør du? Ser du på deg selv som et mer perfekt menneske enn de stakkars horene på kaia?

Lenke til kommentar
1. Nei, sultne barn i Afrika kommer ikke til helvete siden de enda er uskyldige i Guds øyne

Nå er du inne på noe vesentlig med hele din gudstro, dem er uskyldige i Guds øyne sier du, da er dem vel uskyldige i de grunner som gjør at dem sakte pines til døde pgs sult osv også da? Er ikke din frelser og Gud barmhjertig nok til å se dette? De er uskyldige i å ikke trosse Gud men skyldige nok til å pines til døde så dem ikke kan lære om din Gud og bli frelset før dem dør.

2. Joda, du kommer til helvete siden har tatt ditt valg, og det er å forkaste kristendommen og konkludere med at den er oppspinn, opium for folket osv

Så med å motsi Gud så er du for evig dømt til helvete. Der bekreftet du mine synspunkter i min post ovenfor på en bedre måte en jeg hadde greid selv.

Og får å oppklare en STOR missforståelse når det kommer til tolkning av "himmelen". Det står ikke i Bibelen at vi kommer til "himmelen". I johannes åpenbaring står det om et tusenårsrike, dette tusenårsriket skal være på denne jorden, men med Jesus som hersker ikke en smågal Bushimann fra Texas. Men dette vil først skje etter en noe tubulent 3dje verdenskrig som tar livet av mesteparten av jordas befolkning .Står om 3 store kriger i Bibelen i endetidsdagene (endetidsdagene? nå? sier kanskje du! I bibelen står det om en del profetier som skal intreffe når vi nærmer oss endetiden, f eks. at Israel skal gjennopstå, jordens befolkning skal øke KRAFTIG og kunnskapen skal bli enorm osv osv) horav den siste vil drepe mesteparten av jordas befolkning. Vil du vite mer så les Johannes åpenbaring, Profeten Daniel og evangeliene.

Så Bibelen har her helgardert seg på en utmerket måte, når nesten alt liv er utslettet så kan utopia oppnåes. Jeg tror Nostredamus brukte en nesten lik metode på sine profetier, betyr det at vi kan tro på det han sa også? Han har faktisk gjort en bedre jobb i så måte enn bibelen.

3. Alle som takker nei til evangeliet, selv om de ikke vet hva de sier nei til, vil lide samme skjebne. Akkurat derfor er det kristne prøver å fortelle om frelsen.

Ja dere preker og forteller om en frelse og gjør sikkert så godt dere kan, men jeg kaller det hjernevasking. Og dere prøver å virke som den gode parten her men alle vet at ingen gode gjerninger er uten egoistiske baktanker, med å gjøre noe for andre (som man tror selv er bra) så får man det bedre med seg selv også, pluss at dere "sikrer" dere en plass i bibelens utopia (les himmelen).

4. Djevelen er ikke en liten rød fyr med høygaffel og horn, det er som sagt et bilde verden har lagt av han. Djevelen er en engel som har vendt seg mot Gud.

Den beste eventyret i hele bibelen underholdningsmessig

Edit: Bytta ut historie med eventyr

5. Står at Guds utseende er i liket med mennesket sitt (Gud laget mennesket i sitt bilde).

Som igjen betyr at han må være en syk sadistisk jævel

6. Og til slutt, vi er alle syndige mennesker og de fleste kristne ser ikke på seg selv som bedre mennesker en resten. Gjør du? Ser du på deg selv som et mer perfekt menneske enn de stakkars horene på kaia?

Der vil jeg faktisk si at du tar feil, mange kristne ser på seg selv som noe høyere enn andre "syndere" og dette gjenspeiler seg selv på mange områder i kirka idag. Homo debatten osv osv osv. Og du sier "stakkars" horene på kaia i Oslo, vel hva med de som har valgt å være horer selv? Brukt den "frie" viljen Gud har gitt dem? Er det synd i dem også?

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
Nå er du inne på noe vesentlig med hele din gudstro, dem er uskyldige i Guds øyne sier du, da er dem vel uskyldige i de grunner som gjør at dem sakte pines til døde pgs sult osv også da? Er ikke din frelser og Gud barmhjertig nok til å se dette? De er uskyldige i å ikke trosse Gud men skyldige nok til å pines til døde så dem ikke kan lære om din Gud og bli frelset før dem dør.

Dette har vert et av hovedpoengene for at folk ser med skeptiske øyne på kristendommen; "hvordan kan det være så mye ondskap i en verden, hvis Gud er så barmhjertig?" For å si det slik, det er mennesket selv som skaper ondskap. Gud vil det ikke slik, men trenger seg ikke på mennesker for at det skal gjøre det gode. Alle mennesker har fri vilje, og som med alle andre ting kan det både missbrukes og være til glede. At noen missbruker denne frie viljen og tenker mer på seg selv en andre er grunnen til at disse menneskene pines ihjel.

Så med å motsi Gud så er du for evig dømt til helvete. Der bekreftet du mine synspunkter i min post ovenfor på en bedre måte en jeg hadde greid selv.

Du skriver at vi må følge masse leveregler osv osv og at den frie viljen da blir fengslet. Javel, først, hørt om grunnloven? En stor bok med alle slags mulige regler og normer. Alle mennesker i Norge følger denne boken, men blir viljen deres hemmet fordiom? Alle er jo enig i at uten disse reglene hadde det blitt kaos i samfunnet. Bibelen har på langt nær så mange regler, og de fleste er langt mindre kompliserte og enkle å følge. Joda, noe av den friheten forsvinner, men alt er faktisk til det bedre for oss!

Så til det virkelige poenget, kristendommen handler om å tro! Du får frelse gjennom tro, ingenting annet. Du kan synde så mye du vil, men allikvel være kristen fordi du tror. Så kommer du til det som er vanskelig å forstå som en som ikke tror. Når du tror, du trenger ikke, men da slutter du å synde fordi du vet det er galt. Akkurat som et barn ettervert forstår at det er galt å stjele, forstår du at det er galt å synde.

Det at du ikke tror er det som fører til forkastelse, for da kan du heller ikke få tilgivelse for ugjerningene dine.

Så Bibelen har her helgardert seg på en utmerket måte, når nesten alt liv er utslettet så kan utopia oppnåes. Jeg tror Nostredamus brukte en nesten lik metode på sine profetier, betyr det at vi kan tro på det han sa også? Han har faktisk gjort en bedre jobb i så måte enn bibelen.

Alle som har levd og trodd vil leve i dette riket. Det er ganske mange. Foresten, les johannes åpenbaring hvis du vil ha bedre svar på dette. Der kilden min ligger.

Mange har spådd verdens undergang, dommedag osv, men grunnen til at jeg er overbevist om at Bibelen er rett er fordi det står om flere "endetids-senarioer" som skal inntreffe før dommedag. De fleste av disse er oppfylt, og noen av dem var omtrent umulige å forutse i det tidsrommet Bibelen ble skrevet (gjerne spør etter eksempler!)

Ja dere preker og forteller om en frelse og gjør sikkert så godt dere kan, men jeg kaller det hjernevasking. Og dere prøver å virke som den gode parten her men alle vet at ingen gode gjerninger er uten egoistiske baktanker, med å gjøre noe for andre (som man tror selv er bra) så får man det bedre med seg selv også, pluss at dere "sikrer" dere en plass i bibelens utopia (les himmelen).

Plass i himmelen får vi kun ved tro, ingenting annet. For alt i verden, vi kunne tiet men ville ikke det vert enda mer egoistisk? Vi tror vi har funnet sanheten (tror du selv vi bare vil hjenevaske dere?!) burde vi ikke da fortelle den til andre slik at de også kan få glede i den?!

Den beste eventyret i hele bibelen underholdningsmessig

Greint nok, din mening.

Som igjen betyr at han må være en syk sadistisk jævel

Ooooookey

Der vil jeg faktisk si at du tar feil, mange kristne ser på seg selv som noe høyere enn andre "syndere" og dette gjenspeiler seg selv på mange områder i kirka idag. Homo debatten osv osv osv. Og du sier "stakkars" horene på kaia i Oslo, vel hva med de som har valgt å være horer selv? Brukt den "frie" viljen Gud har gitt dem? Er det synd i dem også?

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv og at noen kristne fremstiller seg selv som mer perfekte er en uting og går i mot Bibelen som sier at alle mennesker uansett bakgrunn, jobb, hudfarge osv er like verdifulle.

Lenke til kommentar
Dette har vert et av hovedpoengene for at folk ser med skeptiske øyne på kristendommen; "hvordan kan det være så mye ondskap i en verden, hvis Gud er så barmhjertig?" For å si det slik, det er mennesket selv som skaper ondskap. Gud vil det ikke slik, men trenger seg ikke på mennesker for at det skal gjøre det gode. Alle mennesker har fri vilje, og som med alle andre ting kan det både missbrukes og være til glede. At noen missbruker denne frie viljen og tenker mer på seg selv en andre er grunnen til at disse menneskene pines ihjel.

Igjen er du inne på fri vilje, fri vilje kan vel ikke misbrukes, om det mulig å misbruke fri vilje er den ikke lenger fri men begrenset. Du sier også noe der som får meg til å begynne å lure litt, menneskene selv skaper ondskap, jeg er da ganske sikker på at bibelen bruker Lucifer og hans disipler som dem som forårsaker onde gjerninger i menneskenes sinn. Og ondskapen i verden har i meget stor grad blitt utført av religiøse mennesker opp igjennom historien. Vil det ikke da indirekte si at å tro på Gud kan føre til korrupsjon og maktsyke?

Du skriver at vi må følge masse leveregler osv osv og at den frie viljen da blir fengslet. Javel, først, hørt om grunnloven? En stor bok med alle slags mulige regler og normer. Alle mennesker i Norge følger denne boken, men blir viljen deres hemmet fordiom? Alle er jo enig i at uten disse reglene hadde det blitt kaos i samfunnet. Bibelen har på langt nær så mange regler, og de fleste er langt mindre kompliserte og enkle å følge. Joda, noe av den friheten forsvinner, men alt er faktisk til det bedre for oss!

Så til det virkelige poenget, kristendommen handler om å tro! Du får frelse gjennom tro, ingenting annet. Du kan synde så mye du vil, men allikvel være kristen fordi du tror. Så kommer du til det som er vanskelig å forstå som en som ikke tror. Når du tror, du trenger ikke, men da slutter du å synde fordi du vet det er galt. Akkurat som et barn ettervert forstår at det er galt å stjele, forstår du at det er galt å synde.

Det at du ikke tror er det som fører til forkastelse, for da kan du heller ikke få tilgivelse for ugjerningene dine.

Grunnloven kan da ikke sammenlignes med bibelen. Den er forsåvidt et indirekte resultat av religion den også, men mye om ikke over 90% av den er resultat av samfunnsmessige forandringer. Men ja begge deler er måter å kontrollere folk på, historisk sett har bibelen blitt brukt som en slegge for å holde folk i sjakk og la prestene og de "opphøyde" kristne kunne utnytte "mindreverdige". Du sier at noe av friheten forsvinner, men at det er til det bedre for oss, altså den innskrenker den frie viljen som dere er så opptatt av at Gud ga oss, alternativet er jo å brenne i helvete og pines i all ettertid så det er ikke akkurat et valg.

Så kommer det mest skremmende du skriver i innlegget ditt,

kristendommen handler om å tro! Du får frelse gjennom tro, ingenting annet. Du kan synde så mye du vil, men allikvel være kristen fordi du tror.
Så med det mener du at jeg kan gå ut å voldta, drepe og svindle så mye jeg vil bare jeg tror på Gud og ber om tilgivelse så er jeg sikret en plass i himmelen? Om jeg forstod deg rett så tror jeg himmelen hadde vert den siste plassen jeg ville latt min sjel være for evigheten.

Når du tror, du trenger ikke, men da slutter du å synde fordi du vet det er galt. Akkurat som et barn ettervert forstår at det er galt å stjele, forstår du at det er galt å synde.

Jeg har aldri trodd et sekund, men jeg har aldri heller begått straffemessige handlinger, jeg har sikkert synda mot bibelen en million ganger når det gjelder blasfemi og det kommer jeg aldri til å slutte med heller, men det du mener er altså at en pedofil kristen prest kan komme til himmelen med Guds velsignelse mens jeg må brenne i helvete? forresten de 10 buda er vel mer eller mindre logiske leveregler i et samfunn, det er ikke noe spesielt med dem foruten det budet som sier "Du skal IKKE ha andre Guder enn meg", det budet er ganske spesielt, for om nok folk har andre Guder enn din så taper du på det på alle måter, dem hadde tapt makt og økonomi og risikert å bli jagd ut. Hvorfor tror du dem bygde stavkirkene på offer plasser til Norrøne guder?

Alle som har levd og trodd vil leve i dette riket. Det er ganske mange. Foresten, les johannes åpenbaring hvis du vil ha bedre svar på dette. Der kilden min ligger.

Mange har spådd verdens undergang, dommedag osv, men grunnen til at jeg er overbevist om at Bibelen er rett er fordi det står om flere "endetids-senarioer" som skal inntreffe før dommedag. De fleste av disse er oppfylt, og noen av dem var omtrent umulige å forutse i det tidsrommet Bibelen ble skrevet (gjerne spør etter eksempler!)

Hehe, ja det er ganske mange og vi har aldri sett snurten av en eneste en av dem, det burde være en gastronomisk mengde engler der nå så en eller annen gang burde vi da kunne sett en eller?

Mange har spådd mye mer nøyaktig enn bibelen har, nostredamus for eksempel. Alt som er skrevet på måter som er uklare i tolkning kan tolkes til å få rett det gjelder både bibelen og nostredamus.

Plass i himmelen får vi kun ved tro, ingenting annet. For alt i verden, vi kunne tiet men ville ikke det vert enda mer egoistisk? Vi tror vi har funnet sanheten (tror du selv vi bare vil hjenevaske dere?!) burde vi ikke da fortelle den til andre slik at de også kan få glede i den?!

Da spør jeg deg, er det rett at små barn skal bli hjernevasket til å tro fra dem er små og knapt nok i stand til å forstå hva deres voksne mennesker innprinter dem med? Gir det et barn NOE SOM HELST VALG?, tar ikke dere ifra det barnet den frie viljen til å gjøre opp sine egne meninger? Jeg kan trekke mange sammenligninger på hjernevasking av barn på andre måter men lar være for jeg tror du kan tenke deg til det selv. En kamerat av meg var prestesønn og han overdosa på heroin med vilje (nei han overlevde ikke) rett og slett fordi han var så sykt forvirra i hodet på grunn av det foreldrene hans hadde printa inn i hodet hans og hans sine egne tanker ikke kunne akseptere denne informasjonen.

Dere sprer løgn som har blitt motbevist av vitenskapen med 100% sikkerhet, det er deler av bibelen som har sannheter i seg men det gjelder for det meste geografiske ting som byer som er forsvunnet men blitt funnet igjen nå i den senere tid, dette er langt ifra noe bevis for at det virrvarret som står om andre ting ikke er fantasi og oppspinn, dessuten må man se hvordan folk på den tiden så verden i forhold til oss og da kan man skjønne at fantastiske ting kunne oppstå i hodet på endel mennesker, men å tro på det i 2006 er rett og slett banalt.

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv og at noen kristne fremstiller seg selv som mer perfekte er en uting og går i mot Bibelen som sier at alle mennesker uansett bakgrunn, jobb, hudfarge osv er like verdifulle.

Så lenge dem tror på Gud og Jesus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...