Gå til innhold

Hva er best av OLed og LCD?

Blue_D

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurte på en ting. En venn av meg sier at Oledskjerm er så mye bedre enn LCDskjerm, men jeg mener at Lcd kan være god den og. Men jeg kan ikke så mye om oled og tror det er nyere teknologi enn LCD. Men så mye jeg har sett av Oled er at det finnes på noen mp3- spillere og på ekstraskjermen til Kamskjelltelefoner. Men at det finnes til 40 tommers skjermer visste jeg ikke... Noen som vet hva som er best?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OLED er utvilsomt best men du må nok vente en stund før at du kan kjøpe en OLED tv/skjerm i butikken, men LCD duger det og, bare synd at fargegjengivelsen og sortnivå ikke er noe spessielt godt på LCD

6094609[/snapback]

Er plasma bedre en de begge?

Lenke til kommentar
Det finnes idag lcd skjermer med veldig bra innsynsvinkel. har sett flere nyere dell skjermer der det ikke skal være et problem i det hele tatt. regner med at de fleste andre produsentene skal ha bedret på det problemet.

6095242[/snapback]

Men er plasma best? Her er en link til der det står om oled: Oled

Lenke til kommentar

Jeg vil si at OLED og SED er bedre enn LCD, som igjen er bedre enn Plasma (ivertfall på noen områder). Jeg tror at det med innsynsvinkel ikke vil være problem med OLED, siden det er mange små lysdioder som sitter tett i tett, i stede for ei lyskilde som blir sluppet gjennom flytende krystall, siden lysdiodene vil kunne sende lys i alle retninger. (men jeg er ikke 100% sikker)

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

såvidt jeg forstår, og jeg er ganske sikker egentlig, så er det ikke noe problem med innsyns vinkelen med OLED.

men jeg tror aldri vi får se de i butikkene om SED skjermene følger lanseringsplanene sine, for SED er bedre enn OLED...

Lenke til kommentar
såvidt jeg forstår, og jeg er ganske sikker egentlig, så er det ikke noe problem med innsyns vinkelen med OLED.

men jeg tror aldri vi får se de i butikkene om SED skjermene følger lanseringsplanene sine, for SED er bedre enn OLED...

6099037[/snapback]

SED er veldig lovende ja. Men begge har desverre blitt utsatt. Jeg tror det har noe med at produsentene vil selge ut LCD og Plasma, siden det vil bli vanskelig å få solgt disse etter at OLED og SED er på markedet. SED er best egnet til TV, og slik jeg har forstått det så er det ikke så godt egnet til pc-skjermer, men jeg kan ta feil. Tidligere slet OLED med levetiden, men dette skal ikke lenger være ploblem, men vi venter fortsatt på skjermer...
Lenke til kommentar

Den reduserte levetiden på OLED skjermene var pga de blå lysiodene

hadde mye kortere levetid en de andre, det er blitt fikset nå, god synsvinkel, meget lavt strømforbruk kjennetegner en OLED skjerm

SED skjermer er noe dyr å produsere pga at det i teorien er snakk om

flere tusen kjempesmå crt celler som er satt på rekke og rad, men

biledkvaliteten, responstiden og sortnivået blir å utklasse det meste der

ute, når den kommer ut...

Plasma er meget god fargegjengivelse men er plaget med ettergløding og bruker like mye strøm som en liten varmovn, godt egnet til film

men de lider av det samme problemet som lysrør gjør siden prinsippet

nesten er det samme: gass elektroner og fosfor noe som resulterer i at bildet gulner over tid når cellene blir gamle og lysstyrken reduseres.

Lcd skjermer har blitt veldig kjapp det siste året har hørt tall ned i 2ms,

men fargegjengivelsen er rimelig dårlig sammenlignet med de andre

dette synes veldig godt når skjemen prøver å vise veldig gjevne fargeoverganger, ellers så er lavt forbrukt og lav pris positive ting

og merke seg

For meg så blir å velge mellom Lcd og Plasma som å velge mellom

pest og kolera. Dog så har jeg en LCD skjerm men på PC så er det genialt i kombinasjon med DVI. Så intill den nye teknologien kommer

på markede så blir den gode gamle crt tv`n å stå trygt en god stund til...

Lenke til kommentar

Jeg barer lurer på deg som sier at det er dårlig fargegjengivelse og sortnivå på LCD, du har vell bare møtt på en dårlig skjerm da, og at innsynsvinkelen er dårlig føler jeg selv bare er tull. På min billige IIyama ProLite E431S så kan jeg nesten se i dødvinkel fra siden og enda se like godt, eller jeg kan vell praktisk talt gjøre det. Er alltid ting som kunne vært bedre men LCD skjermer blir bare bedre og bedre, men disse OLED skjermene når kan det være at de kommer hvis de kommer?

Lenke til kommentar
Jeg barer lurer på deg som sier at det er dårlig fargegjengivelse og sortnivå på LCD, du har vell bare møtt på en dårlig skjerm da, og at innsynsvinkelen er dårlig føler jeg selv bare er tull. På min billige IIyama ProLite E431S så kan jeg nesten se i dødvinkel fra siden og enda se like godt, eller jeg kan vell praktisk talt gjøre det. Er alltid ting som kunne vært bedre men LCD skjermer blir bare bedre og bedre, men disse OLED skjermene når kan det være at de kommer hvis de kommer?

6099671[/snapback]

En plasmaskjerm kan ha 10000:1 i kontrastnivå mens en LCD skerm bruker å ha 700:1, mer kontrast=bedre sortnivå, når det gjeller fargegjengivelsen så greier en LCD skjerm 262000 farger men en Plasmaskjerm kan vise så mye som 10 milliarder farger, nei en LCD skjerm greier ikke å vise mer en 262000 farger, de som oppgir 16,7 millioner farger på en lcd skjerm bruker FRC eller Dithering teknikk for å oppnå dette men det blir ikke flere farger av det.

Se nederst på siden jeg har linket til

Artikkel om dithering

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Come again?

Jeg trodde billigere "16.2 millioner spill-paneler" brukte dithering til 24-bit, mens mer tradisjonelle LCD skjermer som spesifiserte 16.7 millioner farger faktisk hadde ekte 24-bit med mulighet for dithering til 10/12/14-bit per kanal for å bedre det mørke fargespekteret?

EDIT: Ville bare legge til følgende link. Har selv to LaCie 20" med nevnte 8-> 10bit dithering.

EDIT: Må bare beklage, forumet falt ned istad og jeg glemte å legge den faktiske linken til i tide. http://www.behardware.com/articles/606-4/t...lcd-colors.html

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...