Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med installasjon Linksys WRT54GX Trådløs

Anbefalte innlegg

Som du ser i device manager lengre opp på siden, har han ikke installert driverne til det trådløse nettverkskortet..

Det var dengagn, at det er fikset nå, alt der normalt i DM og jeg har installert siste versjon av Intel Proset wireless som software'n funker fint -- med dette unntak: Når jeg trykker på "trådløs-knappen" på min laptop får jeg feilmeldingen

"Unable to load the INTEL Sebring API, please install Proset utility." Men jeg har allerede installert hele Intel Proset wireless pakken. Har også deinstaller og reinstallert den.

Endret av KlausNordby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken M6 er det du har? Dette er hva jeg foreslår: Finn ut akkurat hvilken modell du har -> gå på www.asus.no -> velg nedlasting -> velg den modellen du har -> gå til drivere -> finn driverene for intel wireless -> last ned og installer..

Ja, men pussig nok så "eksisterer" ikke min Asus M6800N på Asus sine sider! Jeg ser kun M6000 modell-serien med diverse varianter: M6A, M6C, etc. Jeg har gamblet på at M6N er min modell -- og laster ned Intel wireless driveren og den så ut til å funke. Efter det så lastet jeg ned og installerte hele Interl Proset wireless pakken, en svær greie på 81 Mb, for den hadde et nyere versjonsnummer på driveren samt Intel's Wireless kontrollpanel.

K

Lenke til kommentar
For å få kontakt med ruteren, må alt være likt i oppsettet både i Windows og i ruteren. Åpent, sikret, passord, navn (=ID)

Ruter-oppsettet er det browser-baserte websiden, right? Men hvor i Windows skal dette "matche"? Windows Network Connection Wizard?

Som sagh, jeg er meget grønn på netverk (og hater det som pesten!) -- og finner Windows Network Connection Wizard å være en helvedes serie med forvirrende valg. Jeg finner INGEN av de fire første valgene å være hva JEG vil ha: et nytt wireless nettverk.

K

Lenke til kommentar

Etter at du har installert driveren skal det da være et eget program for tilkoblig, skal det ikke?

Det han mener med at det må være samme oppsett er bare det at visst du stiller f.eks. wpa kryptering inne på routern må du sette det trådløse nettverskortet til å ha det samme..

Lenke til kommentar

192.168.1.1 -- det helvedes web-interfacet der, jeg finner ingen "reset to all defaults" eller lignende? Hvordan får jeg drept hva jeg evt. har knotet til -- kun den idtiotiske prosedyren med en pinne i i reset-hullet (hvorfor kan de ikke gi og en KNAPP for dette?) utkobling av modem, rebootinger, etc.? Jeg finner ALT som har med nettverk å gjøre å være et tekno-mareritt!

K

Lenke til kommentar

Her er screenshots som viser at mye tilsynelatende nå funker. Men disse tre nettverkene her er ikke mitt trådløse nettverk -- som jeg har kalt både "linksys" (default'n) og "klausnet" -- men de dukker ikke opp. Ei heller får jeg noen kontakt med det mystiske NETGEAR nettet som jeg ifølge informasjonen er oppkoblet med. Når jeg tar ut nettverkskabelen, har jeg ingen kontakt med internett. De to andre tipper jeg er naboer? Det er eneboliger rundt på alle kanter her.

K

post-21651-1147615426_thumb.png

Lenke til kommentar
192.168.1.1 -- det helvedes web-interfacet der, jeg finner ingen "reset to all defaults" eller lignende? Hvordan får jeg drept hva jeg evt. har knotet til -- kun den idtiotiske prosedyren med en pinne i i reset-hullet (hvorfor kan de ikke gi og en KNAPP for dette?) utkobling av modem, rebootinger, etc.? Jeg finner ALT som har med nettverk å gjøre å være et tekno-mareritt!

K

6101473[/snapback]

Administration->Factory defaults

Lenke til kommentar
Det han mener med at det må være samme oppsett er bare det at visst du stiller f.eks. wpa kryptering inne på routern må du sette det trådløse nettverskortet til å ha det samme..

OK, men HVOR setter jeg "det trådløse nettverskortet til å ha det samme"? Jeg har kikket på Device Manager's Properties -- men finner jo ingen muligheter til å stille noe slikt der?

K

Lenke til kommentar

HURRA! Defaulten gjorde jobben, denne posteringe er nå sendt trådløst! Meget kult!

Tusen takk til alle dere som har gitt meg så mange gode råd -- jeg er meget takknemlig for det, det er topp suppport her! :-)

Hvis noen av dere har Photoshop eller grafikk/design-relaterte problemer eller spørsmål, ikke nøl med å kontakte meg privat, om dere vil.

Takk til alle!

K

Lenke til kommentar

Mitt eneste gjenstående problem nå er at mitt nettverk er åpent og usikret. Og jeg er nå redd for å tukle med det på router-oppsettet, siden jeg ikke aner hva jeg skal fikse på i Windows. Gir jeg et passord i ruter-oppsettet som jeg blir spurt om av Windows når jeg vil logge meg på mitt eget nett?

Og hva med alle de kryptiske krypterings-valgene -- hvilket er best?

K

Lenke til kommentar

WPA Personal (eller WPA-PSK) som det også kalles, og TKIP bruker jeg, i den tro at det er sånn ca det sikreste. Da kan du skrive inn din egne shared key som du velger deg selv. F.eks en setning/samling av ord du husker. Skriv i ett, ingen mellomrom. Jo lengre passord du velger deg, jo bedre blir krypteringen har jeg hørt. Lagre oppsettet i ruteren, og prøv deg på din laptop. Der skal du nok fortsatt finne din trådløse ruter, men Intel Proset-logoen nederst til høyre på skjermen har sannsynligvis blitt gul, med mindre du har vært inne på noen av naboens WLAN i mellomtiden.

Åpne Intel Proset, finn din WRT54GX og dobbeltklikk. Skriv inn passordet du nettopp valgte, og så skal alt være i boks. Passordet WPA-krypteres fra din laptop til din ruter, der passordet pakkes ut igjen til forståelige bokstaver, og ruteren ser at du har riktig passord.

Lenke til kommentar

Nettverk FAQ forklarer dette med sikring av nettverk på en grei måte.

Som du antyder vil Windows spørre etter krypteringsnøkkel når du prøver å koble deg på ett kryptert nettverk.

Prøv å koble deg på ett av de sikrede nettverkene til naboene dine så vil du se hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

Her er, håper jeg, mitt siste dumme spørsmål: trenger jeg å kjøre ZoneAlarm firewall (som jeg foretrekker for WinXPs egen) når jeg kobler opp gjennom Linksys'en? Jeg tok en test med og uten ZoneAlarm på www.grc.com -- og fant ingen forskjell. Men i produkt-spesifikasjonen på Linksys.com fant jeg heller intet om at den har innebygget firewall -- det ville de vel nevnt, hvis den hadde det? Eller er jeg helt på jordet -- igjen?

K

Lenke til kommentar

Under Security finner du nok en Firewall, men som oftest er disabled.

Firewall i en ruter/gateway stopper visse porter, og gjenkjenner enkelte pakker som ikke har noe å gjøre innenfor ditt hus. En firewall som et program har kontroll over hvilke programmer som skal ha tilgang til Internett, og gir deg dermed f.eks advarsel hvis et spionprogram forsøker å komme seg på nett. Også her kan du være avhengig av å åpne porter for å få enkelte programmer til å fungere, men da kan du som regel kun velge å åpne selve .exe-filen til programmet, så blir programmet tillatt samme hva slags port det bruker. Da slipper du å finne ut hvilke(n) port(er) programmet bruker selv.

Lenke til kommentar

OK, takker! I mitt Linksys oppsett ser jeg at firewall er påskrudd -- som vel forklarer at ZoneAlarm ikke spiller noen rolle. Jo mindre programmer man kjører i bakgrunnen jo bedre, så da kan jeg muligens droppe ZA. For det blir vel knapt "dobbelt så sikkert" med firewall både i hardware og software?

K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...