Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

*snip*

Og en ting til: Office.

Det er få ting jeg bruker mer enn det programmet der og ærligtalt er ikke OpenOffice noe alternativ i mine øyne...

*snip*

6164976[/snapback]

Kommer totalt ann på hva du skal. For mitt bruk (hovedsaklig oppgaveskriving med en god del bruk av matematiske symboler, grafer etc.) er word håpløst. Ikke har det en formeleditor som drar mer enn "A+B = C" (sånn ca) uten å bruke 3 timer på hver formel, ikke støtter den EPS, ikke har den en noen skikkelig "stylist" ala openoffice, og bildene slenger seg tilfeldig rundt overallt i langt større grad enn i OOo.

Kansje er ditt bruk annerledes, kansje har du bare ikke lært det Oo. Whatever.

6165311[/snapback]

Open Source programmer utvikler seg stadig raskere enn lukkede, hvor lang tid tror du det tar for enten OO.o tar igjen MS:Office på de fleste områder, eller et annet open source program basert på f.eks OO.o Writer blir laget for å ta for seg en annen gruppe mennesker som bruker skriveprogram på en litt annen måte enn OO.o sin målgruppe uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan installere Windows og bruke det, driverne kommer inn og ting er oppe og kjører (som regel) i løpet av noen få timer...

6164976[/snapback]

(Min utheving)

Nå er det svært sjeldent jeg installerer operativsystemet på nytt, men sist jeg installerte Ubuntu på nytt på denne maskina så var den oppe å kjøre og fullt brukbar etter ca en time, og da er installasjonen medregna. Mesteparten av denne timen brukte jeg forsåvidt til å spille Tony Hawk på Gamecuben mens maskina gjorde sitt :)

Jeg installerte Windows på laptopen til en kompis for ei lita stund siden, det var et mareritt. Jeg er sikker på at treskeverket måtte omstøvles 15 ganger før den var klar til bruk...

Lenke til kommentar
Å installere Windows på en laptop er et mareritt. Så mye drivere som må installeres. Må gjøre det snart, og jeg gruer meg skikkelig.

6166115[/snapback]

Kommer nok ann på den bærbare, har selv en IBM bærbar, der funker alt i både Ubuntu og Mepis. Trådløst nettværkskort og skjermkort også.

Lenke til kommentar

I GNU/Linux er situasjonen selvfølgelig en annen. Bruker Slackware på den samme bærbare, og der er alt en god del lettere. Må selvfølgelig spesialtilpasse kjernen til laptopens maskinvare, men når det er gjort, fungerer alt fint. Trådløskortet som ikke har noen linux-drivere (det berømte broadcom-chipsettet, samme familie som Apple AirPort Express), fungerer fint med NDIS-wrapper på windows-driverne.

Lenke til kommentar
Å installere Windows på en laptop er et mareritt. Så mye drivere som må installeres. Må gjøre det snart, og jeg gruer meg skikkelig.

6166115[/snapback]

Har ubuntu på min søte lille laptop (ikke veldig søt og liten) og har hatt 5.04 liggende på den en liten stund (siden jeg hoppet av fra lillebill).

Grudde meg litt til alle innstillinger og slikt ved en oppgradering når jeg nå skulle oppgradere til 5.10.

Etter ca 40minutter så var datamaskinen klar og jeg var klar til å gjøre alle mine innstiinger.

Når datamaskinen da bootet opp så viste deg seg at alle mine gamle innstillinger, epostkonti, programmer og lignende dukket opp av seg selv :D

Lenke til kommentar

Jeg har fysisk to disker i dataen, den ene er delt i C og G hvor C er en 20GB FAT32.

Jeg ønsker å dele D disken min, eller lage en partisjon på 20GB så jeg kan leke med linux. Hvordan kan jeg få dette til? :dontgetit:

Ingenting i mot linux, syntes det er tøft jeg. :D

Lenke til kommentar
Trådløskortet som ikke har noen linux-drivere (det berømte broadcom-chipsettet, samme familie som Apple AirPort Express), fungerer fint med NDIS-wrapper på windows-driverne.

6166400[/snapback]

Hmm... Dette innebærer vel at det nå blir en ganske smalere sak å sparke i gang trådløst nettverk på en bærbar Mac med GNU/Linux.

Eller har de gått over til Intel på den trådløse siden og? noen som vet?

:)

Lenke til kommentar

Det som holder meg tilbake er at det per dags dato er en nytteløs plattform om man jobber mye med audioprogramvare, VST-instrumenter og slikt. De programmene jeg trenger er utviklet for Windows og OSX, så det er ikke mye å gjøre med saken før produsentene begynner å utvikle for Linux.

I tillegg det med gammel vane.

Lenke til kommentar
Trådløskortet som ikke har noen linux-drivere (det berømte broadcom-chipsettet, samme familie som Apple AirPort Express), fungerer fint med NDIS-wrapper på windows-driverne.

6166400[/snapback]

bcm43xx modulen støtter broadcom wlankort. Den driveren skal være inkludert upstream fra og med 2.6.17

Lenke til kommentar
Jeg kan installere Windows og bruke det, driverne kommer inn og ting er oppe og kjører (som regel) i løpet av noen få timer...

6164976[/snapback]

(Min utheving)

Nå er det svært sjeldent jeg installerer operativsystemet på nytt, men sist jeg installerte Ubuntu på nytt på denne maskina så var den oppe å kjøre og fullt brukbar etter ca en time, og da er installasjonen medregna. Mesteparten av denne timen brukte jeg forsåvidt til å spille Tony Hawk på Gamecuben mens maskina gjorde sitt :)

Jeg installerte Windows på laptopen til en kompis for ei lita stund siden, det var et mareritt. Jeg er sikker på at treskeverket måtte omstøvles 15 ganger før den var klar til bruk...

6166008[/snapback]

Sjekk linken i signaturen min du, da skal du få se marerittaktig windowsinstall...

6166400[/snapback]

bcm43xx modulen støtter broadcom wlankort. Den driveren skal være inkludert upstream fra og med 2.6.17

6167961[/snapback]

*Håpepå* at det gjelder adm8211 også...

Lenke til kommentar

Photoshop er det lite å gjøre med fra GNU/Linux sin side. Hva legger du i "gadgets"? Jeg har mobil, mp3-spillere, webkamera, bluetooth-dongle og slike ting som fungerer helt flott. Skannere, digitalkameraer og minnepinner fungerer også ut-av-boksen.

Lenke til kommentar

Mitt intrykk er et at hardeware som ikke støtter GNU/linux fungerer bedre på GNU/Linux, enn hardware som ikke støtter Windows fungerer på Windows.

Når det er sagt synes jeg argumentet om hardwarestøtte er litt oppbrukt. Det er kun et problem i den perioden man går over til GNU/Linux. Men når man først kjører GNU/Linux kjøper man sevfølgelig hardware som støtter platformen eller i det minste støttes av platformen, og det er nok å vlege i.

Lenke til kommentar
det er vel det generelle han ønsker å diskutere her, ikke hva du har fått til på ditt system - er ditt inntrykk at alt slikt fungerer like lett på linux som på windows? alle webkameraer, all mobil usb software? all digital camera sofware?

6181624[/snapback]

Stort sett så funker alt. Det som ikke funker er som oftest dritt jeg ikke ville brukt penger på uansett fordi det legger kunstige begrensninger på min bruk av produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...