Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Jeg bruker GNU/Linux fordi jeg slipper problemene med Windows. XP lar seg ikke engang installere på min maskin, og den har bare "vanlig" hardware,

Samboeren og "svigermor" har Windows på sine pcer, og jeg bruker nok av min tid på å holde de maskinene vedlike. Det forrige problemet var at Windows låste seg fordi man prøvde å skrive ut et Word-dokument som var kopiert/limt inn fra IE. Nå kjører brukeren heldigvis Firefox etter en rekke irrasjonelle avslutninger fra IEs side. Linux bare funker. Jeg skrur maskinen på, etter bios og litt tid til å laste minne-snapshotet fra harddisken har jeg alle programmene oppe på samme måte som kvelden før.

Derimot forstår jeg veldig godt at folk holder seg til Windows, for når man først er vant til noe og trives så er det jo tiltak å bytte. Når GNU/Hurd blir brukbart gidder jeg neppe å prøve det når jeg har noe som allerede fungerer slikt det skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nesten skratte litt her. RattleBattle og drange. Tråkket jeg på tær? Mulig jeg formulerte meg feil. Jeg er hverken Pro MS eller anti-Linux. Det er bare mine erfaringer. Det er mulig jeg ikke tok meg nok tid å sette meg inn i de distroene jeg testet, men faktum er at Windows er lettere å komme i gang med og lære seg fra scratch. Sa aldri at man må være nerd eller MS-hater for å bruke Linux. Nerd var det du som sa. Jeg sa "Folk som vet hva de driver med", gjorde jeg ikke? Det jeg mente i alle fall. Og da tenker jeg på folk som har tatt seg tid til å sette seg inn i systemet.

Lenke til kommentar
Manglende "støtte" for spill er vel ikke problemet, det er vel mer mangel på spillprodusenter som utvikler for OpenGL platformen. Microsoft holder tilbake en voldsom del av privatbrukerene med sin DirectX platform. Blizzard viser et trendskifte, men til en annet propritært OS, nemlig OSX. Men det viser syn til alternative OSer for å kapre brukere av spill, som er en positiv utvikling.

6098515[/snapback]

Men OSX bruker også GL og er også Unix. Har du først porta til OSX så er det relativt enkelt å porte videre til Linux.

Btw. var det ikke slik at Linux hadde fler desktop-brukere enn OSX? Mener å huske det...

*SNIP*

Hvorfor du blander inn MySQL når vi snakker om gode databasesystemer skjønner jeg ikke. MySQL må være noe av det mest oppskrytte makkverket jeg noen gang har prøvd. Greit nok for hosting av data til hjemmesider, men å putte kritiske data i MySQL... No way!!

6099956[/snapback]

Pussig... Mener å huske å ha hørt det samme vært sagt ang. MS SQL vs. Oracle...

Ja, synes det er for vanskelig å installere saker og ting. Men default er linux helt greit av det jeg har prøvd.

6099212[/snapback]

Da kan du ikke ha prøvd en linuxdistribusjon siden 1998. Det er mange ganger enklere og kjappere å installere programmer i de fleste linux distribusjoner enn det er i Windows.

6100065[/snapback]

Det kommer ann på. Ligger det i pakkesystemet så er det jo veldig greit, gjør det det ikke så kan det være greit nok (laste ned en rpm, dobbeltklikke, nestenesteneste - liknende windows igrunn), eller det kan bety et større eller mindre dep. hell. Heldigvis ligger det store inne i repos'ene til de store distroene.

Til dere som klager på få drivere under GNU/Linux: dette er stort sett ikke tilfelle. Dersom du kjøper splitter ny HW(da snakker jeg ikke om nye disker, minnepinner osv) fra sære produsenter(D-Link osv) kan det hende du støter på problemer enten i form av at du må legge arbeid i det selv eller vente til noen har utviklet driveren, men ellers er det lite problemer i disse dager. Der jeg i Windows ville måttet sette i CD'en og gå gjennom en next-next-next install som installerer en rekke "nyttige programmer" jeg i liten grad kommer til å benytte meg av, vil jeg stort sett bare dytte saken inn under GNU/Linux(eller OS X for den saks skyld), og vips, den fungerer.

Når det er sagt må dere huske på én ting: Det er ikke Microsoft som (i mange tilfeller, i hvert fall de som er relevante for klaging på Linux) lager driverne. I det øyeblikket firmaet dropper å utvikle drivere sitter folk der uten mulighet til å bruke HW'en sin i det hele tatt. Et eksempel kan være ei venninne av meg som ikke får tømt digitalkameraet i det hele tatt. Produsenten laget drivere til Windows 98, men har ikke gjort noe siden det. Hun sitter dermed med et ubrukelig kamera, noe som ikke ville vært tilfelle dersom hun hadde kjørt GNU/Linux. Skal man sverte Linux får man sverte Windows også.

6103731[/snapback]

Jo takk. Måtte kjøpe nytt ISDN-kort og hive ut TV-kortet når jeg gikk fra win ME til win XP.

Hadde man satt to dataukyndige foran hver sin tomme pc, den ene med Ubuntu Dapper-CD og den andre med en XP-CD, er jeg overbevist om at det hadde gått best med den som hadde Ubuntu. Trykk next ca 10 ganger og skriv inn navnet ditt, og du har alt du trenger, digitalkamera funker, Office-pakke, bildeprogram, pdf-leser, im, ip-telefon, og trenger han no mer er det bare og velge "legg til program" fra menyen velge program fra en liste og trykke OK.

Windows-stakkaren har im, ie, notepad og hvis han vil ha noen flere programmer må ut på nettet og lete etter de(oi så brukervennlig).

6107605[/snapback]

Nå virker det faktisk som om jeg bruker pc til mer enn den gjenomsnittlige Linux-bruker her inne (og legg merke til at jeg sier DE FLESTE, ikke ALLE). Det virker som om dere tror at en tekstbehandler, en mailklient, en webbrowser og en MSN klone er det som skal til for å omvende verdens folk til deres religion.

6107675[/snapback]

Nåja. Personlig studerer jeg fysikk, så jeg har god bruk for et OS som klarer relativt tunge beregninger i Matlab, noe programmering i Java (selv om det har blitt mindre av det i det siste), og har en teksteditor som faktisk greier å håndtere matematisk notasjon samt vektorgrafikk von helvete (OpenOffice) uten å knele. Eller genrellt knele på deg når du allerede har allt for mye å gjøre (satt og gjorde prosjektoppgave i går og forgårs, ble vel rundt 30 timer jobb fordelt på ca. 40 timer)

I tillegg er det jo veldig greit å ha et mailprogram som ikke suger (Evolution), en god nettleser etc.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt spurt tidligere, men hvorfor er denne i Linux delen av forumet? De som holder til her bruker vel Linux (selv om mange bruker det ved siden av Windows). Burde kanskje vært i Windows-delen?

Burde heller vært spørsmål om:

"Hva er det som stopper deg fra å slette Windows"

eller

"Hvorfor bruker ikke du Windows mer"

For denne delen av forumet.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det har blitt spurt tidligere, men hvorfor er denne i Linux delen av forumet? De som holder til her bruker vel Linux (selv om mange bruker det ved siden av Windows). Burde kanskje vært i Windows-delen?

6126943[/snapback]

Det har jeg ikke tenkt over at jeg har tenkt på. Godt poeng.

Lenke til kommentar
Men OSX bruker også GL og er også Unix. Har du først porta til OSX så er det relativt enkelt å porte videre til Linux.

Jeg vet ikke selv om OSX bruker Open GL, men det kan det godt være for min del. Jeg vet heller ikke om mac-baserte programs porting til linux, så prosessen som de bruker for å gjøre dette er for meg også ukjent.

Det å lage spill for både DirectX og porte spill over til OpenGL er nok en dyr affære med relativt lite givende profitt, som gjør at mange produsenter verger seg for å gjøre det. Mac kan jo som en voksende kommersiel aktør sponse portingen til sitt OS. For å få over populære titler til sin side av markedet og gjøre overgangen til Mac noe mindre trassig.

Linux/OSX har jo per dags dato istedenfor å skifte trenden vendt seg til den med softwareselskaper som Transgaming som emulerer DirectX imot betaling. Men er fremdeles et program som har en del problemer med å gi full prestasjon til platformen.

Lenke til kommentar

Vel, selv om det vil kunne portes til en OpenGL platform for OSX, gjenstår det fremdeles litt for å få det til å fungere på Linux vil jeg tro. Det gjenstår å se om porting til OSX som blizzard gjør blir en vanesak i fremtiden og om det da kan unnes linuxbrukere mer stabile og brukervennlige installasjoner og bruk av spill i fremtiden. Og om fremtidig porting vil skje av kommersielle aktører med support eller ved eget ansvar :)

Lenke til kommentar
Det gjenstår å se om porting til OSX som blizzard gjør blir en vanesak i fremtiden og om det da kan unnes linuxbrukere mer stabile og brukervennlige installasjoner og bruk av spill i fremtiden.

Blizzard har alltid laget versjoner for MacOS og Windows, uten at det har hjulpet de som bruker Linux. Vi får bare håpe at de får opp øynene for Linux også med årene (selv om jeg egentlig ikke bryr meg lengre).

Lenke til kommentar
Det gjenstår å se om porting til OSX som blizzard gjør blir en vanesak i fremtiden og om det da kan unnes linuxbrukere mer stabile og brukervennlige installasjoner og bruk av spill i fremtiden.

Blizzard har alltid laget versjoner for MacOS og Windows, uten at det har hjulpet de som bruker Linux. Vi får bare håpe at de får opp øynene for Linux også med årene (selv om jeg egentlig ikke bryr meg lengre).

6134079[/snapback]

Tja, det er nok "i øynene som ser". Det at det slipper DirectX emulering resulterer i følge flere bedre FPS enn på Windows-systemer. At OpenGL er en standard brukt hos både linux og mac vil kanskje resultere i større press mot windows om utviklere starter å porte over til OpenGL.

Lenke til kommentar
Kjipeste er manglende plug'n'play med nettverkskort. :/

6134225[/snapback]

Hrr? Nesten alle nettkort er da støttet rett ut av boksen?

WLAN kan være noe mer styr da... Men genrellt sett er ting mer p'n'p enn på windows!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte Linux en stund, men raskt ble jeg "tvunget" til å kjøre dual-boot... Og vips så brukte jeg Windows mer og slik har det forblitt; grunnen er enkel:

Windows virker bare.

Ok jadajada... Whinere:

"Bluescreen, virus, treghet osv osv..."

-Whatever sier jeg; Jeg kan installere Windows og bruke det, driverne kommer inn og ting er oppe og kjører (som regel) i løpet av noen få timer... Ikke som med Linux; der man som oftest bruker år på å fikse ting for så å bli sittende igjen med en konstant "aha" opplevelse pga. at ting enten ikke støttes eller ikke er konfigurert riktig - spesielt irriterende når man trenger det.

Ja, jeg kunne nok ha perfeksjonert det hele; men ærlig talt har jeg ikke tiden til det - da er jeg faktisk villig til å betale et par tusen til noe som virker nogenlunde.

Dessuten mangler Linux bredden i programvare, spesielt innen økonomi - Windows "støtter" horder og det finnes mange flere å velge mellom.

Og en ting til: Office.

Det er få ting jeg bruker mer enn det programmet der og ærligtalt er ikke OpenOffice noe alternativ i mine øyne...

Sånn som ting er nå er rett og slett ikke Linux et alternativ, så selv om jeg har mange motsetninger opp i mot Windows så fortsetter jeg å bruke det.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

6126943[/snapback]

Det har jeg ikke tenkt over at jeg har tenkt på. Godt poeng.

6126967[/snapback]

Ehh, tror jeg missforstod meningen med "mer" :blush:

Trodde trådsarter mente mer som i "fortsatt" og ikke "enda mer"...

Lenke til kommentar
*snip*

Og en ting til: Office.

Det er få ting jeg bruker mer enn det programmet der og ærligtalt er ikke OpenOffice noe alternativ i mine øyne...

*snip*

6164976[/snapback]

Kommer totalt ann på hva du skal. For mitt bruk (hovedsaklig oppgaveskriving med en god del bruk av matematiske symboler, grafer etc.) er word håpløst. Ikke har det en formeleditor som drar mer enn "A+B = C" (sånn ca) uten å bruke 3 timer på hver formel, ikke støtter den EPS, ikke har den en noen skikkelig "stylist" ala openoffice, og bildene slenger seg tilfeldig rundt overallt i langt større grad enn i OOo.

Kansje er ditt bruk annerledes, kansje har du bare ikke lært det Oo. Whatever.

Lenke til kommentar

Da har jeg kuttet ut Windows fra hovedmaskinen. Det viser seg at etter at gamer-kortet jeg hadde før ikke virker og skal byttes ut (og jeg har satt inn et økonomiklasse-kort, et GF6200), så falt behovet for Windows bort på den maskinen. Nå er det Slackware som gjelder på den maskinen. Pluss at jeg tester ut FreeBSD i tillegg. Skal også se litt på Solaris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...