Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i

6105087[/snapback]

Øhh... Prøvd å installere SuSE, Fedora, Mandriva eller Ubuntu? Dersom du ikke greier det, har jeg veldig vondt for å tro at du har installert Windows selv.

6105140[/snapback]

tja, jeg har installert både redhat (for noen år siden) og ubuntu (for ikke lenge siden)

Er det så vanskelig å forstå at linux tar litt for lang tid å sette seg inn i og forså skikkelig for en som er helt fersk? Når jeg må sitte å drive research for å finne ut rette konsoll kommando for å skifte eierskap på filer jeg har kopiert fra en CD til HD slik at jeg kan bruke dem, ja da sier jeg stop, dette har jeg ikke tid til.

Jeg vil bruke maskinen min, ikke sitte å streve med å finne ut hvordan jeg bruker den. Det ideelle hadde vært å ha en testmaskin ved siden av hovedmaskinen jeg kunne lekt meg med ubuntu på, men når hverdagen min er slik den er og jeg rett og slett må få ting gjort, så er valget enkelt....

edit: den som dreper leif får en 1000-lapp av meg.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, Mr. Lee, vi forstår så godt, at...

----------------------

Disclaimer: 99.9% of what I post is a joke, BS, a poor attempt at sarcasm, an ironic musing, an amourous pass or just plain crazytalk and should not be taken seriously in any way.

Lenke til kommentar

drange: du er vel den om noen som bidrar til å sabotere, ref din forige post.

Mr.Lee har da fullstendig rett i det han sier? Hvorfor i all verden skal han måtte hoppe inn i et terminal og endre eierskap for å kunne bruke filer fra en CD? det er hull i hodet hva IT som verktøy angår.

Og ref. 2 poster siden av deg: Jeg er meget sikker på at du klarer å hoste opp en historie eller to om linux-installasjoner som har måttet gi opp hardware støtte, hvis du prøver hardt. Din svart-hvitt-maling med utropstegn hører ingensteds hjemme.

Og kaffepils har da like rett i det han sier? Han snakker om IT-bruk som verktøy og hva han tjener på. I en sammenligning mellom windows som alternativ og Linux som alternativ har han da helt rett i sin betraktninger omkring hans egen bruk av IT og hans kompetansenivå? Han mestrer åpenbart Windows og .NET meget godt og tjener gode penger på dette. Hvorfor håppe 3 år tilbake i tid og starte om igjen på linux?

Lenke til kommentar
Når jeg må sitte å drive research for å finne ut rette konsoll kommando for å skifte eierskap på filer jeg har kopiert fra en CD til HD slik at jeg kan bruke dem, ja da sier jeg stop, dette har jeg ikke tid til.

Hvorfor startet du ikke filbehandleren og høyreklikket på filen?

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
drange: du er vel den om noen som bidrar til å sabotere, ref din forige post.

Ja, mye mulig. Men denne tråden har for lengst gått fra å være en spørreundersøkelse til å være en flameware, unnskyld mangel på bedre ord. Jeg mener det ble det da folk sluttet å ta andres argument til seg og istedenfor konsentrere om å forsvare sin side.

Mr.Lee har da fullstendig rett i det han sier? Hvorfor i all verden skal han måtte hoppe inn i et terminal og endre eierskap for å kunne bruke filer fra en CD? det er hull i hodet hva IT som verktøy angår.

Det er jeg enig i. Jeg synes ikke det bør være nødvendig for en bruker å installere et OS, langt mindre å stresse med rettigheter til å begynne med.

Og ref. 2 poster siden av deg: Jeg er meget sikker på at du klarer å hoste opp en historie eller to om linux-installasjoner som har måttet gi opp hardware støtte, hvis du prøver hardt. Din svart-hvitt-maling med utropstegn hører ingensteds hjemme.
Det er godt mulig noe under Red Hat 7.2 eller tidligere ikke fungerte helt greit med maskinen min, men lydkortet, skjermkortet og nettverkskortet har stort sett fungert bra.

En gang opplevde jeg at driverne mine til det trådløse nettverkskortet skrev litt mye til syslog, men da oppdaterte jeg bare driverne mine. Men igjen, brukere skal ikke være nødt til å drive med installering av enheter, spør du meg.

Og kaffepils har da like rett i det han sier? Han snakker om IT-bruk som verktøy og hva han tjener på. I en sammenligning mellom windows som alternativ og Linux som alternativ har han da helt rett i sin betraktninger omkring hans egen bruk av IT og hans kompetansenivå? Han mestrer åpenbart Windows og .NET meget godt og tjener gode penger på dette. Hvorfor håppe 3 år tilbake i tid og starte om igjen på linux?

6108136[/snapback]

Dette var kanskje ikke til meg, og jeg har ikke kommentert det heller, men jeg hadde aldri gjort som ham hvis jeg var i hans sko. Men det er jo bare en personlig mening.
Lenke til kommentar
Bare denne "undersøkelsen" viser jo hvor patetiske enkelte av dere er.

6107610[/snapback]

Jeg synes det er synd du ser sånn på undersøkelsen/tråden/diskusjonen vår... En forutsetning for å hjelpe noen, er å identifisere problemet, noe (jeg tror) denne posten har til hensikt. Kanskje kunne vi også hjelpe noen, og avlive et par myter?

Tråden er jo mer eller mindre ødelagt, pga. drittslenging og generalisering så det holder. Det gjelder altså ikke alle, men det er jo enkelte som stikker seg ut. Når noen tar feil, kan det være lurt å svare på en skikkelig måte, gjerne med screenshots/dokumentasjon som underbygger dette, og overlegenhet/arroganse er ihvertfall ikke lov.

For å prøve meg på en parallell: Dersom noen f.eks spiller et instrument og er litt dreven, og du skal lære bort noe du selv synes er enkelt til en som ikke er noe særlig god. Da er kanskje det enkleste å bli litt irritert. Blir du det, blir nybegynneren sur, og sånn fortsetter det. Har du først påtatt deg oppgaven som "lærer", så gjør det ihvertfall på en skikkelig måte, da.

Det vil alltid være noen som ødelegger. Ta en titt på ubuntuforums.org. Der er det en stor community, og ekstremt mye nyttig info (kanskje spesielt howtoene, som er samlet i egen kategori)

Jeg er oppriktig interessert i hvorfor og hva som gjør at de som forsøker, ikke klarer eller ender opp med å bytte til linux. Selv sitter jeg på det.

Det skal sies at jeg sleit en stund selv med å venne meg til linux. Det var ikke før Breezy (Ubuntu 5.10) kom i fjor at jeg formaterte hele disken og la inn dette en gang for alle (altså ikke dualboot). I Breezy fungerte nesten alt smertefritt, og det som ikke gjorde det, kunne jeg enten leve med, eller få til å fungere.

Det verste er alltid å venne seg til noe nytt. Dersom du er en viderekommen databruker, er det kanskje frustrerende å være nybegynner, stå på bar bakke. Sånt tar tid, men i dag angrer jeg ikke i det hele tatt. Jeg har fått spillene jeg trenger til å fungere i linux (Warcraft 3, RA2, LieroX).

For å ta et eksempel: Når jeg skal gjøre om navnet til en hel haug med filer, kan jeg bruke terminalen og programmet mmv. Litt vanskelig å skjønne i begynnelsen, men det er masse dokumentasjon på nettet, og kommandoen -help gir mye hjelp i de fleste tilfeller, f.eks mmv -help. For mer utdypende, brukes man (som står for manual) , f.eks man mmv.

Lykke til! Ikke nøl med å spørre om hjelp.

PS: Dersom jeg noen gang skulle bryte mine egne regler, så si ifra, evt. send meg en link til dette innlegget ;)

Lenke til kommentar
Neida, Mr. Lee, vi forstår så godt, at...
----------------------

Disclaimer: 99.9% of what I post is a joke, BS, a poor attempt at sarcasm, an ironic musing, an amourous pass or just plain crazytalk and should not be taken seriously in any way.

6108002[/snapback]

ohh please...

Det jeg lurer på er hvorfor jeg skal måtte forsvare mitt personlige grunnlag for hvorfor jeg valgte å fortsette med windows etter å ha knotet med Linux i en måned her?

Jeg svarte på en poll, mitt svar.. ikke ditt... ikke prøvde jeg å tvinge min mening ned strupehullet her heller...

Hvis du ikke kan annet enn å trolle, gå spam i søppel eller noe slikt..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Ein liten kommentar til undersøkelsen.

Det står gjentatte gonger at gnu/linux har manglande støtte for spill og andre program. Problemet er vel heller at mangen spill og program ikkje støtter GNU/Linux :)

6108616[/snapback]

Akkurat, noe flere, inkludert meg, har oppgitt årsak til før.

Lenke til kommentar

Hei, igjen og takk for svar, beklager at jeg var litt krass. Dårlig måte å dempe en flame war på fra min side. Skal ikke dra dette så mye lengre, men hadde bare et par ting å kommentere.

Det er jeg enig i. Jeg synes ikke det bør være nødvendig for en bruker å installere et OS, langt mindre å stresse med rettigheter til å begynne med.

Jeg kunne vel legge meg på det nivået at OS'et bør være lett-installert og at en gjengs oppfatning av ting som skal løse seg sømløst, gjør det. F.eks å bruke filer fra en CD skulle ikke by på slike praktiske problemer.

Det er godt mulig noe under Red Hat 7.2 eller tidligere ikke fungerte helt greit med maskinen min, men lydkortet, skjermkortet og nettverkskortet har stort sett fungert bra.

En gang opplevde jeg at driverne mine til det trådløse nettverkskortet skrev litt mye til syslog, men da oppdaterte jeg bare driverne mine. Men igjen, brukere skal ikke være nødt til å drive med installering av enheter, spør du meg.

Jeg ser at du nå innskrenker deg til maskinen din, vi kan vel til ære for de andre deltagerne legge oss på et mer generelt nivå?

Som leser av Linux-forumet her leser du antagelig om HW-problemer daglig.

Og jeg tror du tenker deg godt om før du anebfaler bærbar modell til en person som spør om råd. Evt. før du kjøper en selv. Og jeg tror det endelige valget ditt kommer først når du har forsikret deg om at alle hardwarekomponenter er støttet i linux uten for mye om og men.

Men selvsagt, det er mye mye dårlige drivere for Windows. Generelt er min magefølelse at Linux er klart klart best på gammel hardware, mens det skranter litt mer på cutting edge hardware hvor produsenten har skyndet seg med en klikk-og-lek windows-driver og ikke (ennå forhåpentligvis) tatt seg tiden til linuxdriverne eller spec.'en til community linuxutviklere.

Dette var kanskje ikke til meg, og jeg har ikke kommentert det heller, men jeg hadde aldri gjort som ham hvis jeg var i hans sko. Men det er jo bare en personlig mening.

6108523[/snapback]

Det er rart hva penger gjør med en. Hadde du tjent 800.000 i året på å utvikle windowsapplikasjoner og du kjente utviklingsverktøyet til ut i fingertuppene, hadde du nok tenkt deg om en gang eller to før du hadde hoppet over på free-lance kontrakter eller banal system-drift innen open source. ;)

Lenke til kommentar

For å forklare meg: Jeg er fullstendig klar over GNU/Linux' mangler, mye mer enn mange andre som uttaler seg her (ikke rettet mot deg, torbjørn) og jeg er også klar over Windows' mangler, jeg ser blåskjermer på jobben hver eneste dag, og hjelper venner og familie med å fjerne spyware og virus og å installere tredjepartsprogramvare osv.

Jeg har nå skrevet mitt siste innlegg i denne tråden. De som vil ha hjelp til GNU/Linux-greier, oppretter jo en ny tråd, og denne tråden har for min del utspilt sin rolle. Folk bytter ikke av vane og spill.

Endret av drange
Lenke til kommentar

Jeg kunne vel legge meg på det nivået at OS'et bør være lett-installert og at en gjengs oppfatning av ting som skal løse seg sømløst, gjør det. F.eks å bruke filer fra en CD skulle ikke by på slike praktiske problemer.

6108744[/snapback]

Mest sannsynlig er det CDene det er noe feil med, ikke OSet. En mulighet for at slike feil oppstår er at CDene er brent på en særs uheldig måte av CD-brennerapplikasjonen.

Lenke til kommentar

Mye unødig drittslenging her, og mye fanatisme på begge sider.

Jeg bruker både windows og linux til daglig. Windows for det meste for utorrent og world of warcraft. Og linux til seriøst arbeid.

Jeg har brukt både windows og linux i flere år, og har hatt mange problemer med begge systemene. Hovedforskjellen er vel at linux er mye lettere å fikse når noe går gale.

For dere som nå skal til å si at wow funker i wine, jo takk, jeg vet det. Kjøre fra patch 1.5 til 1.9 i wine, før det ble for mye.

EDIT:

Er det så vanskelig å forstå at linux tar litt for lang tid å sette seg inn i og forså skikkelig for en som er helt fersk? Når jeg må sitte å drive research for å finne ut rette konsoll kommando for å skifte eierskap på filer jeg har kopiert fra en CD til HD slik at jeg kan bruke dem, ja da sier jeg stop, dette har jeg ikke tid til.

Dette høres merkelig ut. Hvis du ikke var root når du kopierte over så skal det være umulig å opprette filer under et annet brukernavn. Men, akkurat som windows, når man kopierer fra skrivebeskyttet medium, er filene skrivebeskyttet (i windows er det read-only attributen som er på, i linux er det write rettigheten som er av - på begge systemer skifter man det under egenskaper på filen). Sikker på at det ikke var det som hendte? Men hvis filene faktisk var med feil eier, og du kjørte filbehandleren som root, så kan du også skifte eier i filbehandleren. Så uansett bør det ikke være et problem.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Bruker winXP på hovedmaskin fordi det er det enkleste å bruke imo. kan det meste, men ikke alt. bruker maskinen til spill osv. men har lekt mye med linux, både på egne bokser og i VMWare. på serveren står det linux å putrer og går, men er veldig fornøyd med "wintendoen" min...

Lenke til kommentar

Var jo mange "pene" ord og setninger her. Selv bruker jeg Windows daglig men leker meg gjerne med linux, synes det er gøy å få til saker og ting der. En utfording når windows blir kjedelig, men etter at jeg kjøpte DFI SLI-DR og Audigy 4 så har det blitt en stopper for mora. Ingen lyd, og klarer aldri få fullført en installasjon pga sata drivere.

Lenke til kommentar
MySQL må være noe av det mest oppskrytte makkverket jeg noen gang har prøvd. Greit nok for hosting av data til hjemmesider, men å putte kritiske data i MySQL... No way!!

6099956[/snapback]

Hvorfor synes du det er makkverk? MySQL kan godt menge seg med Oracle til kritiske data som du sier (Har selv ikke brukt MS SQL så kan ikke si noe mot den).

Lenke til kommentar
Hvorfor synes du det er makkverk?  MySQL kan godt menge seg med Oracle til kritiske data som du sier (Har selv ikke brukt MS SQL så kan ikke si noe mot den).

6115360[/snapback]

Dette må du nesten gjøre rede for

6115396[/snapback]

Har brukt både Oracle og MySQL. Som en vanlig database, RDBMS fungerte MySQL like godt som Oracle. Men jeg synes selv at Oracle er mer proffesjonelt.

!!Tror ikke jeg orker å lese gjennom en 7 sides tråd mer. Heretter unngår jeg de store trådene. Tror neppe noen orker å lese "Den frie kafeen" på 234 sider. Dette siste var da litt Off Topic, men shit au.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...