Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Eksempel på forfeilet prisstrategi, bruker en brannmur som eksempel:

Alternativ 1:

FreeBSD med ipfw/pf: 0 kr i lisenspenger

Alternativ 2:

Windows 2003 med ISA Server 2004:

Lisenskostnad på Windows 2003 Server (må regne med flere tusen her)

ISA Server 2004 ligger på ca 1500$ for en lisens per prosessor.

Begge alternativene krever folk som kan sette det opp skikkelig, samt at hardware kommer i tillegg. Hva ville man valgt her?

6107391[/snapback]

Eksempel på misforstått sparing av penger:

Alternativ 1:

MySQL: 0 kr i lisenspenger, manglende databasekunnskaper (ref denne) som fører til datatap.

Alternativ 2:

Oracle eller SQL Server: 10.000 vis i lisenskostnader, ACID hindrer tap av data og dataintegritet.

Hav koster egentlig tap av data? Regner med at du skjønner poenget mitt; en kan ikke alltid sammenlikne hva ting koster i innkjøp.

Alternativ 1 kan selvfølgelig byttes ut med f.eks. PostgreSQL, og en har ACID støtten som i alternativ 2, men det var DU som nevnte MySQL som et "state of art" produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se hvem som sitter på sin høye hest og leker overdommer. Jaja. Når det gjelder MySQL så skjer det ting. Selvfølgelig skal jeg ikke utelate PostgreSQL som et meget godt alternativ. Forresten så skal PostgreSQL bli standard tilbehør til Solaris.

Lenke til kommentar

Det er en ganske stor forskjell på GNU/Linux-brukere og Windowsbrukere.

GNU/Linux brukere har som oftest brukt Windows i mange å før de "så lyset", og de har kan dermed begge systemene bra.

Windowsbruker har kun brukt Windows og kanskje prøvd GNU/Linux i noen få uker/måneder og gitt opp. Slett Windows fra disken og kjør GNU/Linux i et til to år så kan vi snakkes.

Problemene folk ofte får når de prøver GNU/Linux er at de forventer at det er likt til Windows, det er det ikke!

Hadde man satt to dataukyndige foran hver sin tomme pc, den ene med Ubuntu Dapper-CD og den andre med en XP-CD, er jeg overbevist om at det hadde gått best med den som hadde Ubuntu. Trykk next ca 10 ganger og skriv inn navnet ditt, og du har alt du trenger, digitalkamera funker, Office-pakke, bildeprogram, pdf-leser, im, ip-telefon, og trenger han no mer er det bare og velge "legg til program" fra menyen velge program fra en liste og trykke OK.

Windows-stakkaren har im, ie, notepad og hvis han vil ha noen flere programmer må ut på nettet og lete etter de(oi så brukervennlig).

Endret av jeg_er_lur
Lenke til kommentar
Hadde man satt to dataukyndige foran hver sin tomme pc, den ene med Ubuntu Dapper-CD og den andre med en XP-CD, er jeg overbevist om at det hadde gått best med den som hadde Ubuntu. Trykk next ca 10 ganger og skriv inn navnet ditt, og du har alt du trenger, digitalkamera funker, Office-pakke, bildeprogram, pdf-leser, im, ip-telefon, og trenger han no mer er det bare og velge "legg til program" fra menyen velge program fra en liste og trykke OK.

Windows-stakkaren har im, ie, notepad og hvis han vil ha noen flere programmer må ut på nettet og lete etter de(oi så brukervennlig).

6107605[/snapback]

Nå virker det faktisk som om jeg bruker pc til mer enn den gjenomsnittlige Linux-bruker her inne (og legg merke til at jeg sier DE FLESTE, ikke ALLE). Det virker som om dere tror at en tekstbehandler, en mailklient, en webbrowser og en MSN klone er det som skal til for å omvende verdens folk til deres religion.

Lenke til kommentar
Ja, prøv for all del å skyve skylden over på andre.

6107610[/snapback]

Ja, det er en ide å ikke skylle på andre, ikke sant? ;). F. eks. sin egen dårlig oppførsel.

6107638[/snapback]

Driver med utvikling og bruker .Net og SQL Server. Kraftige verktøy og rask utvikling.

Liker å ha KUN EN leverandør å forholde meg til, spesielt siden vi har support avtale med MS, og de er utrolig raske med respons når en melder inn problemer. Har faktisk tatt minder en 24 timer å løse problemene de få gangene jeg har brukt dem.

Må si at jeg var VIRKELIG frekk i førsteinnlegget mitt. Tenke seg til at han faktisk bruker MS produkter. For en skikkelig drittsekk. Komme her og senke nivået på de sakelige og objektive debattene våre.

Lenke til kommentar
[Må si at jeg var VIRKELIG frekk i førsteinnlegget mitt. Tenke seg til at han faktisk bruker MS produkter. For en skikkelig drittsekk. Komme her og senke nivået på de sakelige og objektive debattene våre.

6107706[/snapback]

Jeg snakket ikke om førsteinnlegget ditt, men (minst) en av de andre.

EDIT: Du vil vel også her legge skylda på alle andre også, men nå gidder jeg ikke mer. Nå skal jeg surfe porr uten å få spyware

\nøff sedd

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
redd for jobben din nå igjen kaffenils?

skjelver vel i buksene med tanken på å lære deg noe nytt

6107688[/snapback]

Hvorfor bruke tid på å lære litt om alt når en heller kan lære MYE om noe?

Kan MS SQL Server 2000 til fingerspissene. PostgreSQL har jeg testet en del på privat basis, og jeg liker det. MySQL prøvde jeg i versjon 4.et.eller.annet, men syntes det manglet 99% av hva jeg krever av et RDBMS og derfor blir jeg litt forundret når folk presterer å sammenlikne det med Oracle.

Lager kun programvare for Windows, og Visual Studio .Net har alt det jeg trenger. Hvorfor bruke tid på å lære masse annet som jeg ikke vil ha nytte av nå?

Lenke til kommentar
EDIT: Du vil vel også her legge skylda  på alle andre også, men nå gidder jeg ikke mer. Nå skal jeg surfe porr uten å få spyware

Mye kjekkere MED spyware for da popper det opp pron uten at jeg trenger å gjøre noe selv :D

Du blir sikkert sjokket nå, men jeg bruker Firefox og Opera, så jeg er egentlig spart for de verste sjokkene...

Lenke til kommentar
redd for jobben din nå igjen kaffenils?

skjelver vel i buksene med tanken på å lære deg noe nytt

6107688[/snapback]

Hvorfor bruke tid på å lære litt om alt når en heller kan lære MYE om noe?

Kan MS SQL Server 2000 til fingerspissene. PostgreSQL har jeg testet en del på privat basis, og jeg liker det. MySQL prøvde jeg i versjon 4.et.eller.annet, men syntes det manglet 99% av hva jeg krever av et RDBMS og derfor blir jeg litt forundret når folk presterer å sammenlikne det med Oracle.

Lager kun programvare for Windows, og Visual Studio .Net har alt det jeg trenger. Hvorfor bruke tid på å lære masse annet som jeg ikke vil ha nytte av nå?

6107791[/snapback]

Det får jo bli ditt fordømte problem. Usaklig kritikk når andre diskuterer noe som kan kutte offentlige kostnader så mindre av skattepengene mine går til røverene i microsoft har jo du dummet deg ut på før i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525581&st=140

og som kjent blir det ikke lurere å pisse i buksa for å holde varmen bare ved å prøve igjen så jeg foreslår du hoster opp noen gode svar før du spyr ut samme gallen i en ny post.

Vi har allerede hatt en lang utredning med dine meningsfeller om Microsofts ufyselige markedstaktikk i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...hl=linux&st=940

Og du spør hvorfor vi (du) ikke skal lære deg noe nytt fordi du er blitt komfortabel i din propritære MS-verden? KONKURRANSE, kjære venn, er f.eks grunnen til at du ikke betaler 10kr for tekstmeldingene (til kundesupport) i Telenor sitt nett ennå. Store, trege møkkaselskap som spiller skittent og gjør at vi må betale mer, begge to

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...