Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i

selv om

"Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det

er et sterkt alternativ.

På den ene maksinen min dobeltbooter jeg XP med Kubuntu og siden det er et TV-kort i maskinen ville jeg prøve MythTV på den. Etter litt googling fant jeg ut at jeg vistnok måtte laste ned og kompilere koden selv. Men det hadde dependecies... som hadde dependencies... som hadde dependencies... som osv. Så fire timer senere hadde jeg manuelt googlet, lastet ned, utpakket, .configure/make/make install'et 69 ting på totalt 66 MB... og da jeg til slutt trodde jeg var ferdig fant jeg ut i pakkemangeren at det var en "broken" pakke og siden har jeg ikke orket å tenke på den maskinen. Muligens løsningen er lett eller at det er en obskur pakkeserver en plass som har MythTV til Kubuntu, men det er bare så mye du orker å google før du blir lei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$ sudo apt-cache search mythtv

libmyth-0.18.1c2a - Common library code for MythTV and add-on modules (runtime)
libmyth-0.18.1-dev - Common library code for MythTV and add-on modules (development)
mythbrowser - A small web browser module for MythTV
mythdvd - DVD add-on module for MythTV
mythgallery - Image gallery/slideshow add-on module for MythTV
mythgame - A game frontend (xmame, snes, nes, pc) module for MythTV
mythmusic - Music add-on module for MythTV
mythnews - An RSS feed news reader module for MythTV
mythphone - video conferencing add-on module for MythTV
mythplugins - Meta package for MythTV plugins.
mythtv - A personal video recorder application (client and server)
mythtv-backend - A personal video recorder application (server)
mythtv-common - A personal video recorder application (common data)
mythtv-database - A personal video recorder application (database)
mythtv-debug - Debugging symbols for MythTV
mythtv-doc - A personal video recorder application (documentation)
mythtv-frontend - A personal video recorder application (client)
mythvideo - A generic video player frontend module for MythTV
mythweather - Weather add-on module for MythTV
mythweb - Web interface add-on module for MythTV

Ja det var vanskelig du... Ubuntu Dapper Drake, ingen obskure pakkebrønner.

Lenke til kommentar

Jeg valgte "Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer". Men heler også mot "Manglende støtte for Hardware". At Windows er så kommersielt er jo også positivt på flere måter. Du betaler 8-900,- for en OEM-versjon og da har du jo stort sett det du trenger i mange år fremover. Aldri noen problemer med hardware-støtte i Windows. Og Linux er faktisk, tro det eller ei, fantastisk lite brukervennlig. Det er gøy å eksperimentere med ja, men på få områder finner jeg det praktisk. Og folk snakker om det som helligdommen selv når det gjelder stabilitet. Det er ikke min erfaring. På en server, ja sikkert, men ikke en desktop-bruker som vil ha de samme mulighetene man har i Windows. Jeg har kun brukt SUSE og Mandrake (sies å være de mest brukervennlige, sammen med Ubuntu) og jeg opplevde flere krasj og heng i systemet.

Og så finnes det to grupper Linux-brukere. De som faktisk kan det og klarer å optimalisere det til slitt bruk, også er det de som synes det er kult å hate Microsoft, USA og Bill Gates og dermed bare "må" finne seg et alternativ. Så sitter de og skryter av Open Office og xmms. Sist jeg prøvde de kunne de ikke måle seg med MS Office og Winamp. Og "Kill process"-kommandoen som mange av personene i den siste linux-gruppen skryter av er jo akkurat samme som Windows sin oppgavebehandling.

Jeg har eksperiment og lekt meg med Linux noen få ganger, men ender alltid opp igjen i Windows og trives her. Windows sin stabilitet bestemmes av brukeren sine valg, ikke av Bill Gates' onde konspirasjon.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Det er vel to store drillingselskaper i Norge, Aker Drilling og Eastern Drilling. Men hvilket av disse kaffenils jobber i er vel ikke interesant? hehe

6106184[/snapback]

Heh, Eastern drilling bruker frontpage til å lage nettsidene sine og validerer ikke i det hele tatt(28 feil), mens Aker bruker css og html 4.01 og har bare tre feil.

Jeg regner med at kaffenils jobber i Eastern drilling? :)

Lenke til kommentar
...

6106767[/snapback]

1. Alle som bruker linux er nerder og MS-hatere

2. Sammenligninger skal vries til favør Windows. F. eks. skal man sammenligne killall med Windows' oppgavebehandling og sammenligne IE med Lynx. Det er også viktig å finne guider for hvordan man kompilerer kildekode for å vise hvor vanskelig installasjon i Ubuntu er.

Bra jobba :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg valgte "Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer". Men heler også mot "Manglende støtte for Hardware".

Jeg heller mot at du ikke har greie på hva du snakker om og at du ikke har prøvd å installere en GNU/Linux-distro, ihvertfall ikke etter år 2003.

At Windows er så kommersielt er jo også positivt på flere måter.

Mye mulig. Nå kommer Ubuntu med en distribusjon de støtter i tre år på skrivebordsbruk og fem år for serverbruk. I tillegg er de mye flinkere til å komme med sikkerhetsfikser enn Microsoft er. Microsoft kommer ikke med en fiks før det har gått minst noen uker, Ubuntu kan komme med fikser påfølgende dag.

Du betaler 8-900,- for en OEM-versjon og da har du jo stort sett det du trenger i mange år fremover.

Haha. Unnskyld meg, men HAHA! Last ned en Debian-CD og du har 17.000 programvarepakker og de er støttet helt til månen og tilbake! Ikke narr deg selv!

Aldri noen problemer med hardware-støtte i Windows.

Aiaiai! Jeg ANER ikke hvor du har dratt dette ut fra, men det er ihvertfall ikke et solskinnssted! Drivere er et helvete i Windows. I Ubuntu og Debian funker ALT og absolutt all hardware jeg har ut av boksen uten en eneste driver. Blåtann, trådløse nettverkskort, skjermkort, lydkort, nettverkskort, jeg kunne nevnet i fleng! Til og med Philips' SpeechMike funker uten drivere og det er en million ganger bedre enn i Windows.

Alle skriverne også! Ikke noe problem med hardwarestøtte i Windows? Jeg tør ikke tenke på hvor mange ganger Windows har bedt meg "koble til Internett" for å laste ned drivere til nettverkskortet, eller hvor mange ganger jeg har måtte søke på forskjellige leverandørers sider for å finne drivere til skjermkort og lydkort!

Og Linux er faktisk, tro det eller ei, fantastisk lite brukervennlig.

Det vet jeg ingenting om. Jeg begynte med LFS, Slackware og Debian. Hadde litt tøff læringskurve, men jeg har hørt at folk mener det er enkelt å installere programmer via Synaptics i Ubuntu.

Det er gøy å eksperimentere med ja

Det vet du ingenting om!

men på få områder finner jeg det praktisk.

Jeg finner GNU/Linux-distroer som Debian og Ubuntu så praktisk at jeg aldri, merk mine ord, ALDRI, bruker annet.

Og folk snakker om det som helligdommen selv når det gjelder stabilitet.

Det kommer helt an på distro. Debian, ja, kan stå til tredje verdenskrig, men Ubuntu kan nok variere på tredjepartsprogramvare og annet, som ustabil maskinvare.

Det er ikke min erfaring. På en server, ja sikkert, men ikke en desktop-bruker som vil ha de samme mulighetene man har i Windows. Jeg har kun brukt SUSE og Mandrake (sies å være de mest brukervennlige, sammen med Ubuntu) og jeg opplevde flere krasj og heng i systemet.

Det tror jeg nok.

Og så finnes det to grupper Linux-brukere. De som faktisk kan det og klarer å optimalisere det til slitt bruk

Det er allerede optimalisert for sitt bruk (ikke slitt bruk). Kommer an på distro og type.

også er det de som synes det er kult å hate Microsoft, USA og Bill Gates og dermed bare "må" finne seg et alternativ.

De finnes nok, men det er plenty av grunner til å mislike eller til og med hate de nevnte partene. At du ikke har forstått det er ikke en grunn til å rakke ned på folk med meninger og som har satt seg inn i hvordan ting fungerer.

Se på Microsoft. Ja, bare les litt om de. Hva som helst.

Så sitter de og skryter av Open Office og xmms. Sist jeg prøvde de kunne de ikke måle seg med MS Office og Winamp. Og "Kill process"-kommandoen som mange av personene i den siste linux-gruppen skryter av er jo akkurat samme som Windows sin oppgavebehandling.

XMMS er skrevet i hva, GTK 1.2 ? Er jo hauger av år gammelt! Se på amaroK istedenfor, eller hva nå folk bruker. Jeg er litt usikker. Open Office er nok ikke det beste innenfor sitt område, nei. Sett på koffice eller AbiWord?

Jeg har eksperiment og lekt meg med Linux noen få ganger

Det tviler jeg på.

men ender alltid opp igjen i Windows og trives her. Windows sin stabilitet bestemmes av brukeren sine valg, ikke av Bill Gates' onde konspirasjon.

Ingen tvinger deg til å bytte. Kos deg med virus, spyware, proprietære formater og pengene du betaler for denne fine pakken med GODT SKREVET PROGRAMVARE!

edit → feil i QUOTE-element. Hvis noen ser problemet, bare si ifra. Det kan være det er fordi posten er skrevet med fri programvare som Firefox på Ubuntu

Endret av drange
Lenke til kommentar
Det er vel to store drillingselskaper i Norge, Aker Drilling og Eastern Drilling. Men hvilket av disse kaffenils jobber i er vel ikke interesant? hehe

6106184[/snapback]

Heh, Eastern drilling bruker frontpage til å lage nettsidene sine og validerer ikke i det hele tatt(28 feil), mens Aker bruker css og html 4.01 og har bare tre feil.

Jeg regner med at kaffenils jobber i Eastern drilling? :)

6106864[/snapback]

Finnes mange flere enn Aker og Eastern(som jeg ikke engang har hørt om) som driver i drillingbransjen. Hvilket kan dere lure på. Greit å være anonym vettu :cool:

Lenke til kommentar
Windows-zealots er de verste folkene som finnes. De er totalt blottet for breddesyn, nemlig å se at det faktisk finnes alternativer.

@kaffenils: er du flau over å si hvilket firma du jobber i?

6107226[/snapback]

Kritiserer du meg for å bruke Microsoft-produkter? Unnskyld meg, men du har allerede bevist din manglende kompetanse tidligere ved å nevne MySQL og Oracle som likeverdige produkter.

Kan du fortelle meg hva DU bruker Linux til, annet et til surfing,mail og kanskje en eller annen personlig hjemmeside... og å sette opp en brannmur for PAPPA! Moahahaha!:blush:

At jeg velger å ikke opplyse personalia, som f.eks. hvor jeg jobber, har med at jeg liker anonymiteten på nettet.

Lenke til kommentar
Windows-zealots er de verste folkene som finnes. De er totalt blottet for breddesyn, nemlig å se at det faktisk finnes alternativer.

Det gjelder nok ikke bare windows-zealots dessverre. Du har zealots på begge sider, og hvis du ikke synes det kommer godt nok frem her på forumet (noe jeg synes da folk faktisk har blitt jagd bort fra Linux pga oppførsel her) så anbefaler jeg deg å lese litt kommentarer på slashdot.

Lenke til kommentar

Det gjelder nok ikke bare windows-zealots dessverre. Du har zealots på begge sider, og hvis du ikke synes det kommer godt nok frem her på forumet (noe jeg synes da folk faktisk har blitt jagd bort fra Linux pga oppførsel her) så anbefaler jeg deg å lese litt kommentarer på slashdot.

6107271[/snapback]

Intet er mer kvalmende enn arrogante Linux-fanatikere som kravler rundt i sitt eget selvopphøyde besserwisser slim og rakker ned på andre som ikke er like "opplyste" som dem.

Verre ambassadører skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Jeg snakker generelt. Har sett mange andre som sverger til Windows og ser ned på folk som bruker alt annet enn det akkurat de selv bruker.

Edit: men zealots generelt ødelegger mye. Jeg bruker forskjellige system, også Windows, der det er best egnet.

Edit edit: forresten, Oracle brukes i de mest komplekse og største databasesystemene, på et nivå som SQL Server ikke klarer å håndtere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Intet er mer kvalmende enn arrogante Linux-fanatikere som kravler rundt i sitt eget selvopphøyde besserwisser slim og rakker ned på andre som ikke er like "opplyste" som dem.

6107318[/snapback]

Du kan vel begynne å gå litt inn i deg selv, som en start.

Kan du fortelle meg hva DU bruker Linux til, annet et til surfing,mail og kanskje en eller annen personlig hjemmeside... og å sette opp en brannmur for PAPPA! Moahahaha!:blush:

6107270[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg snakker generelt. Har sett mange andre som sverger til Windows og ser ned på folk som bruker alt annet enn det akkurat de selv bruker.

6107320[/snapback]

Min oppfatning er at det er stort sett Linux-brukere som påtar seg rollen som elitister. Det er jo bare å ta en titt på assorterte signaturer her i forumet, jeg kan jo sitere en fra forrige side: "Ubuntu - Linux for human beings. Windows - DOS for monkeys.".

Lenke til kommentar
Jeg snakker generelt. Har sett mange andre som sverger til Windows og ser ned på folk som bruker alt annet enn det akkurat de selv bruker

Jeg tror nok "dere" leder med god margin hvis vi skal sammenlikne hvem som har den mest nedlatende holdning overfor det "andre laget".

Bare det at dere ikke klarer å skrive Microsoft, men må skrive M$ er en ting. Har aldri sett dere skrive Ora¢le, selv om de tar MYE mer betalt for sine produkter.

Måten dere oppfører dere på gjør "oss andre" fylt av avsky, og dere bekrefter at dere er selvopptatte nerder uten respekt for andre. Og selv om dere sikkert mener det godt, så drar dere Linx med dere ned i møkka med deres underutviklede sosiale antenner.

Lenke til kommentar

Eksempel på forfeilet prisstrategi, bruker en brannmur som eksempel:

Alternativ 1:

FreeBSD med ipfw/pf: 0 kr i lisenskostnad

Alternativ 2:

Windows 2003 med ISA Server 2004:

Lisenskostnad på Windows 2003 Server (må regne med flere tusen her)

ISA Server 2004 ligger på ca 1500$ for en lisens per prosessor.

Begge alternativene krever folk som kan sette det opp skikkelig, samt at hardware kommer i tillegg. Hva ville man valgt her?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

6107318[/snapback]

Du kan vel begynne å gå litt inn i deg selv, som en start.

6107270[/snapback]

6107360[/snapback]

Prøver bare å senke meg ned på samme nivå som dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...