Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, hvordan overlever jeg?

Poenget er vel at hvis ingen tar det første steget, blir det heller ikke bedre. Dersom ingen tester, blir ikke bugs funnet, produsenter blir ikke oppmerksomme på linux, osv.

Selv om jeg gleder meg til C&C3, legger jeg ikke inn windows nå av den grunn.

Lenke til kommentar

RattleBattle: I mitt tilfelle snakker jeg om dep som er umulig å løse, du trenger den versjonen for ditt og en annen for datt, og du kan ikke ha begge deler.

En annen ting som skremmer en del venner er meg er det at de vil ha ting som er litt nyere enn det som ligger i rep, og så må de starte å kompilere etc.

Ligger en del jobb før ting blir bra nok synes jeg, men ikke bare utviklerene av de forskjellige distroen som har med dette å gjøre, men også de som lager hardware, annen software og spill

Lenke til kommentar
Meget interessant..

Av statistikken, om enn med få avstemninger foreløpig, antyder at brukermengden i linux kan økes ganske kraftig ved hjelp av spill. Dette var vel egentlig noe jeg var klar over fra før.

Skulle vært interessant å se akkurat hvilke spill det er snakk om her. Det er jo ikke umulig at spillene virker i linux, uten at vedkommende kjenner til det?

Dette bør dog taes opp i en ny tråd, kanskje også den med avstemning?

6104643[/snapback]

Er ikke bare å ta hvilket so helst pc spill og stappe det i maskinen med linux innstallert.

hvis det blir gjort på en smooth måte blir linux en del mere attraktiv tror jeg.

Lenke til kommentar

Problemet er at de fleste spillprodusenter av en eller annen merkelig grunn bruker Direct3D, som er en proprietær og lukket M$-standard. iD Software er et fyrtårn der, de bruker OpenGL og konstruerer spillene sine slik at det er lett å bruke samme spillet på helt forskjellige plattformer.

Lenke til kommentar
Problemet er at de fleste spillprodusenter av en eller annen merkelig grunn bruker Direct3D, som er en proprietær og lukket M$-standard. iD Software er et fyrtårn der, de bruker OpenGL og konstruerer spillene sine slik at det er lett å bruke samme spillet på helt forskjellige plattformer.

6104891[/snapback]

Og MS bruker sikkert en del penger for å holde det sånn

Lenke til kommentar
Meget interessant..

Av statistikken, om enn med få avstemninger foreløpig, antyder at brukermengden i linux kan økes ganske kraftig ved hjelp av spill. Dette var vel egentlig noe jeg var klar over fra før.

Skulle vært interessant å se akkurat hvilke spill det er snakk om her. Det er jo ikke umulig at spillene virker i linux, uten at vedkommende kjenner til det?

Dette bør dog taes opp i en ny tråd, kanskje også den med avstemning?

6104643[/snapback]

Er ikke bare å ta hvilket so helst pc spill og stappe det i maskinen med linux innstallert.

hvis det blir gjort på en smooth måte blir linux en del mere attraktiv tror jeg.

6104838[/snapback]

Hva har det med det jeg sa å gjøre?

Dersom jeg uttrykte meg uklart, har jeg forsøkt å hjelpe deg ved å gjøre poenget mitt tydeligere: Mange spill laget for windows virker i linux, og alle er ikke klar over det. Hvilke spill er det folk (tror?) ikke virker?

Lenke til kommentar
Vårt firma har en omsetning på flere milliarder NOK i året

Jeg har alltid vært nysgjerrig på dette: Hvor jobber du hen, kaffenils?

6100381[/snapback]

Han jobber sikkert i M$.

6103538[/snapback]

Gjør nok ikke det lille venn. Jobber i et firma som driver med drilling.

Lenke til kommentar
Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i

6105087[/snapback]

Øhh... Prøvd å installere SuSE, Fedora, Mandriva eller Ubuntu? Dersom du ikke greier det, har jeg veldig vondt for å tro at du har installert Windows selv.

Lenke til kommentar

Fyttirakkern, jeg har installert Linux hos foreldrene mine, og det funker forsåvidt greit til deres bruk (surfe, skrive/lese mail og litt mekking i tekstbehandler). Men, når jeg idag skulle prøve og høre på musikk i amaroK, så ville det plutselig ikke starte. "Pussig", tenkte jeg, det funka jo for ei uke siden..

Leste litt rundt på nettet, og fant ut at mange hadde løst problemet ved å installere nvidia-glx (er snakk om Kubuntu breezy). Det står jo forsåvidt et nVidiakort i maskinen, så jeg prøvde.. Hentet ned driverene via apt-get, og de ble installert. Reboota, og starta opp.. amaroK startet, spilte i 30 sekunder, og så låste hele maskinen seg. Prøvde og hente ned de nyeste driveren fra nVidias hjemmeside, måtte kompilere kjernemodulen, det gikk også etterhvert. Ny reboot, X begynte å starte, halve skjermen ble hvit, halve svart og maskinen låste seg. Prøvde flere ganger, oppdaterte kernelen, kompilerte drivere på nytt, samme skjedde..

Fant ut til slutt at dette fikk bare være, så jeg gikk tilbake til X's "nv" driver. X startet og alt var som før. amaroK startet ikke, VLC ville heller plutselig ikke starte, eneste jeg fikk startet var Kaffeine. Lagde en playlist, og begynte å spille av musikken. Lekkert. Helt til jeg begynte å surfe samtidig som jeg hørte på musikk. Hver gang jeg scrolla eller Firefox skulle rendere ei ny side ble musikken bare grøt, lyden falt ut, og det tok 20-30 sekunder før det kom noe mer lyd.

Lydkortet var et standard Soundblaster 64 PCI, og driverene for dette har vært i kernelen siden 2.2 (om jeg ikke husker veldig feil).

Leste mer om dette på nettet, og folk anbefalte å stille på PCI latencyen for å få lyden mer stabil. Kom ikke så langt at jeg fikk testet det, men når jeg tenker over det befant jeg meg ganske langt utenfor kunnskapsområdet til "hvermannsen". Om jeg tenker tilbake på da det var Windows på maskinen var det bare å installere windows, legge inn chipsetdrivere og skjermkortdrivere, så var alt i skjønneste orden.

Linux har nok sine fordeler, men i mine øyne er det foreløpig et stykke igjen før man har brukervennlighet nok til at mannen i gata mestrer det.

Lenke til kommentar

Du har tydligvis vært så uheldig å komme borti et av tilfellene med merkelig hardware. Det finnes en del eldre hardware som ingen har mekket noe gode drivere for, antageligvis fordi produsenten ikke gir ut informasjon om kortet..

Slikt fungerer i 97% av tilfellene helt perfekt av seg selv (lyd og musikkavspilling ++)

Lenke til kommentar
Gjør nok ikke det lille venn. Jobber i et firma som driver med drilling.

6105113[/snapback]

Hvilket firma da? :)

6106114[/snapback]

Ja, nå ble vi nysgjerrige her. Og så vidt jeg husker, har dette spørsmålet blitt stilt før. Er det så farlig å si hvor du jobber?

Lenke til kommentar
Hva som holder meg tilbake fra å bruke Linux mer?

Tja, hovedgrunnen er vel at jeg er datalærer selv, og jeg skal lære elevene i å bruke Windows og Windows programmer. Ellers, er det ikke så mye annet som holder meg tilbake. Alt jeg gjør i Windows kan jeg gjøre i Linux også.

6104127[/snapback]

Ikke prøv å narre noen. Vi vet jo alle her at du ikke er datalærer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...