Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Egentlig er det kun spillstøtten, men jeg bruker allerede utelukkende Linux på desktop selv om jeg er mest glad i FreeBSD til bestemte oppgaver. Jeg brukte dog windows på desktop i en lang årrekke selv om jeg alltid har endt opp med unix til serverbruk. Har kun 1 stk. maskin med dualboot. Det hender at det klør litt for å reboote for å fyre opp et og annet krevende spill.

Men reboot er så.. ja, kjedelig. I tillegg kommer alt merarbidet for å vedlikeholde to helt forskjellige miljøer. Godt jeg spiller sjelden, og i det siste har jeg heller brukt tid på Dreamcasten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke manglende støtte for spill i Linux-distroer. Det er manglende støtte for Linux hos spillprodusentene!

Selv bruker må jeg bruke windows på jobb. Hadde gjort jobben bedre men linux. Bruker mye tid på nedetid...

og jeg spiller noe. spill som ikke støtter linux, men er laget for windows. Det finnes spill som støtter Linux, f.eks Doom.

Selv prøver jeg å bruke Linux så lite som mulig, siden jeg har det på hjemmemaskinen min. Skulle forsøkt å holde meg mer unna den PC'n når jeg er hjemme...

Lenke til kommentar

Før var jeg en Windows-pro som ikke kunne leve uten Windows, men dette har endret seg mye på et halvt år. Kan ikke leve uten Linux nå :)

Mine grunner var spill (som jeg har slutta med) og generelt Windows (alt er så simpelt).

Lenke til kommentar

Manglende "støtte" for spill er vel ikke problemet, det er vel mer mangel på spillprodusenter som utvikler for OpenGL platformen. Microsoft holder tilbake en voldsom del av privatbrukerene med sin DirectX platform. Blizzard viser et trendskifte, men til en annet propritært OS, nemlig OSX. Men det viser syn til alternative OSer for å kapre brukere av spill, som er en positiv utvikling.

Lenke til kommentar

Er mye som "hindrer" meg i å bruke Linux.

For det første, er det helt nytt for meg, så da bør det være noe en kan dra nytte av, som en ikke kan i windows(f.eks. prisen, eller sikkerheten).

For det andre, så tror jeg ikke Linux er så bra til spill som windows.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt fordi jeg trives med Windows. Jeg setter meg inn i Windows Vista for tiden og har ikke nok interesse til å prøve ut enda flere OS for tiden. Jeg har i årenes løp jobbet med alt fra VMS til Unix og har også hatt Linux på hjemmemaskinen, men holder meg nå til Windows hjemme.

Men jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å legge inn Linux igjen om en stund.

Lenke til kommentar

Driver med utvikling og bruker .Net og SQL Server. Kraftige verktøy og rask utvikling.

Liker å ha KUN EN leverandør å forholde meg til, spesielt siden vi har support avtale med MS, og de er utrolig raske med respons når en melder inn problemer. Har faktisk tatt minder en 24 timer å løse problemene de få gangene jeg har brukt dem.

Lenke til kommentar
Hva er den viktigste grunnen til at du ikke bruker Linux mer?

(Mangler jeg noen viktige alternativer nå som ikke dekkes av de andre?)

6094311[/snapback]

Ja, synes det er for vanskelig å installere saker og ting. Men default er linux helt greit av det jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Driver med utvikling og bruker .Net og SQL Server. Kraftige verktøy og rask utvikling.

Liker å ha KUN EN leverandør å forholde meg til, spesielt siden vi har support avtale med MS, og de er utrolig raske med respons når en melder inn problemer. Har faktisk tatt minder en 24 timer å løse problemene de få gangene jeg har brukt dem.

6098948[/snapback]

Men det koster penger, og .NET og SQL Server er proprietært som bare det. M$ flår kundene sine med de prisene de fører. På jobben til faren min sparer de en haug av penger fordi de gikk bort ifra en ren M$-plattform og innførte et FreeBSD-system til et par nettverksoppgaver (router/brannmur). Hvis man lærer seg generisk C/C++ og generell SQL, kan man operere på de fleste plattformer som finnes. Man kan da drive med utvikling uten å ta noe hensyn til plattform. Og når det kommer til database, går det meste i Oracle og MySQL.

Lenke til kommentar

Online spilling er den eneste grunnen til at jeg har beholdt "Witendo XP" på maskina mi .

Bruker Linux til alt annet . Den dagen feks Suse eller Ubuntu kan levere en Emulator for spill i pakkesystemet som faktisk funker i 90% av titlene som blir utgitt, ja da åker Windows ut hos meg.

Lenke til kommentar
For meg er det helt klart Spill og noen av mine favoritt programmet. Og siden jeg ikke har så bra PC´er vil jeg ikke emulere det heller for da går det aaalt for tregt.

6099622[/snapback]

Det er ingen som emulerer Windows i GNU/Linux for å spille spill.

Lenke til kommentar
For det første, er det helt nytt for meg, så da bør det være noe en kan dra nytte av, som en ikke kan i windows(f.eks. prisen, eller sikkerheten).

6098613[/snapback]

Prisen, sikkerheten... Kunne nevnt i hopetall, men siden du ville høre det, så...

http://ubuntu.com / http://kubuntu.com (jeg foretrekker sistnevnte) - vent til 1. juni, så kommer den nye versjonen, Dapper Drake, ut. Den er nesten helt klar, og du kan laste ned den nyeste (dapper drake flight 5)... Men siden offisiell utgivelsesdato er 1. juni, kan du gjerne vente. Jeg antar Microsoft også har en offisiell utgivelsesdato for Vista?

Lenke til kommentar

På hjemmemaskina mi bruker jeg bare GNU/Linux, så det som hindrer meg i å bruke det mer er at maskinene på jobben kjører Windows.

Er en ganske ny bruker av GNU/Linux. Har lekt med det en god stund, men hadde hele tiden Windows som hoved-OS. På den tiden var det nok spillaspektet som hindra meg mest, samt at jeg var for vant til Windows.

Nå er jeg.... fri.

Lenke til kommentar
Men det koster penger, og .NET og SQL Server er proprietært som bare det. M$ flår kundene sine med de prisene de fører. På jobben til faren min sparer de en haug av penger fordi de gikk bort ifra en ren M$-plattform og innførte et FreeBSD-system til et par nettverksoppgaver (router/brannmur). Hvis man lærer seg generisk C/C++ og generell SQL, kan man operere på de fleste plattformer som finnes. Man kan da drive med utvikling uten å ta noe hensyn til plattform. Og når det kommer til database, går det meste i Oracle og MySQL.

6099290[/snapback]

Vårt firma har en omsetning på flere milliarder NOK i åre, så lisenskostnader til Visual Studio er en så forsvinnende liten kostnad at INGEN tenker på det engang. Det som betyr noe er utviklingtid, og der er .Net og Visual Studio suveren. Sammen med SQL Server har vi en kraftpakke av dimensjoner.

MS SQL Server bygger på SQL-92 og SQL-99 standarden, så det er ikke mer proprietært enn andre RDBMS systemer.

Hvorfor du blander inn MySQL når vi snakker om gode databasesystemer skjønner jeg ikke. MySQL må være noe av det mest oppskrytte makkverket jeg noen gang har prøvd. Greit nok for hosting av data til hjemmesider, men å putte kritiske data i MySQL... No way!!

Lenke til kommentar
(Mangler jeg noen viktige alternativer nå som ikke dekkes av de andre?)

6094311[/snapback]

Ja, synes det er for vanskelig å installere saker og ting. Men default er linux helt greit av det jeg har prøvd.

6099212[/snapback]

Jeg la til det alternativet og gjorde det litt mer generellt i samme slengen. Håper ikke det overlapper for mye med andre alternativer eller gjør avstemningen skjev.

Lenke til kommentar

6099212[/snapback]

Da kan du ikke ha prøvd en linuxdistribusjon siden 1998. Det er mange ganger enklere og kjappere å installere programmer i de fleste linux distribusjoner enn det er i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...