Gå til innhold

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?  

300 stemmer

1. 1. Hva holder deg tilbake fra å bruke Linux mer?

• Manglende støtte for spill (eller omvendt)
      85
    • Manglende støtte for ett eller flere av mine favorittprogrammer
      39
    • Manglende støtte for min hardware
      22
    • "Gammel vane er vond å vende" - Jeg kan windows og trives med det
      45
    • Jeg vet for lite om det til å bedømme om det er et reellt alternativ for meg
      19
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker Windows
      18
    • Jeg kan mye om Linux men foretrekker andre OS (Mac OS X, BeOS, FreeBSD etc)
      5
    • Det er for vanskelig å innstallere eller for vanskelig eller tidkrevende å sette seg inn i
      13
    • Døgnet inneholder bare 24 timer - Det er umulig å bruke Linux mer enn jeg gjør
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samt at enkelte dingser bruker filformater som i utgangspunktet er windows-formater.

Altså, om du har Windows så kjøper du ikke en dings som det kun finnes linux-drivere til? Jeg bruker Linux og når jeg kjøper meg dingser så sjekker jeg om det jeg kjøper vil funke med mitt operativsystem.

Lenke til kommentar

Et manglende punkt er kanskje: Hvorfor har du sluttet å bruke linux?

Selv har jeg kompilert kerneler siden 99, programmert og scripta under linux, satt opp filservere og brannmurer, og kjørt alt fra supertilpasset Slackware til one-size-fits-all Ubuntu. Jeg har lært plenty og fått mye ekspertise, men for tredje måneden på rad har jeg utelukkende kjørt Windows XP. Hvorfor? Den plutselige avvenningskuren kom egentlig fordi jeg en ren installasjon av pre-release Dapper ikke ville starte på maskinen min, selv om den fungerte med tidligere versjoner. Akkurat på det tidspunktet begynte jeg å tenke på hvorfor jeg egentlig gjorde dette. Hvor ligger behovet mitt?

Grunnen til at jeg startet å bruke Linux i utgangspunktet var at jeg ønsket å lære hvordan ting funket - starter du med Slackware lærer du kjapt å bli komfortabel med kommandolinja og søking i nyhetsgrupper, så det målet ble kjapt innfridd :-) Men etter hvert ble jeg ganske irritert over hvor mye tid jeg brukte på ting jeg ikke burde trenge å gjøre. Å kompilere en kernel, lese obscure headerfilder for keymap-koder, eller tweake konfigurasjonsfiler til Xorg er ikke like spennende når gjør det for 20. gang. Etter x-antall spørrerunder fra venner og dame om "hva gjør du *egentlig* nå, og er det viktig" fant jeg ut at mesteparten av tiden drev jeg og mekket på skript og småprog for å gjøre hverdagen lettere, men den ble jo aldri det. Jeg brukte mye mer tid på å legge ting til rette for arbeid enn faktisk å gjøre noe! Nå for tiden har ikke studiene mine noe som helst med progging å gjøre, og etter å ha kjørt Windows noen måneder er det egentlig helt ok. Savner enkelte ting, men en kunnskapsrik person kan ha en fin hverdag uten virus og adware i like enkelt i Windows som i Linux. Det er ganske deilig å bruke apps som bare funker, ser bra ut, OG har masse funksjoner. For mange hjelpeapps er mekka av folk som deg og meg, i en studiesituasjon og uten spesiell erfaring med å lage gode brukergrensesnitt. For med en gang man får denne erfaringen og utdanningen stikker man ut i jobb, og dermed har en ikke tid til å leke seg med frivillig progging på fritiden lenger.

Forutsatt at det IKKE er ideologi som driver en, så bør en hver som ønsker å gjøre det til noe innen IKT alltid velge det beste verktøyet for oppgaven. Mange ganger vil det være Linux, men noen ganger må en innse at det kanskje også kan være (skrekk og gru) Windows. Slik jeg har det nå er alt egentlig helt ok, og jeg har ingen behov som ikke tilfredsstilles på Win32-plattformen. Kanskje det endrer seg, hvem vet, men jeg har for lite tid mellom hendene til å la religion styre valgene mine.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Noe som irriterer meg med Windows, er at det tar lengre tid å installere Windows på min laptop med alle drivere og maskintillegg enn det tar for meg å installere GNU/Linux, kompilere en spesialtilpasset kjerne, installere de støtteprogrammene jeg måtte trenge. Og ja, jeg snakker om Slackware. Så Windows er på vei ut av mine maskiner. Spiller ikke så mye lenger, så mitt behov for Windows har dalt. Kastet ut Windows fra hovedmaskinen min nå, og OS som er på vei inn, er OS som GNU/Linux, FreeBSD og eventuelt Solaris. Hvorfor? Fordi disse er bedre egnet til mitt bruk enn Windows.

Lenke til kommentar
stigfjel: nye laptoper kommer ofte med egen partisjon med install image for windows.

6230105[/snapback]

Som jeg selvfølgelig fjerner fordi jeg vil ha en ren maskin, ikke masse dritt liggende innpå maskinen. Dessuten bør Windows reinstalleres nå og da, grunnet mye søppel.

Lenke til kommentar

Om man bruker Windows på samme måte som Linux (konseptuelt) trenger en ikke nødvendigvis ende opp med masse adware, virus, og søppel i registeret. Jeg kjører konsekvent som ikke-priviligert bruker, og bruker bare adminkontoen for å installere programmer - noe som skjer ytterst sj Dessuten vet jeg *akkurat* hvilke programmer jeg ønsker på maskinen, sjelden noe mer enn Eclipse, siste SDK fra IBM, Firefox, Thunderbird, og en kodekpakke. Bruker fremdeles under 10sek på boot... Sjekker meg regelmessig på hjemtilbudet til helsestasjonen (HouseCall :p), og har aldri funnet hverken ormer, virus, eller adware. Så det går an...

Stigfjel: Jeg har ikke lenger tid til å installere os i hytt og pine, og mener det bør være en engangsting. Selv om jeg ble imponert over at Dapper+språkpakker ble installert på en halvtime og noen "Neste"-trykk, så spiller det egentlig ingen rolle (XP brukte faktisk litt mindre tid!) - det skjer en gang. Vel og merke for min egen del; hver eneste jul og sommer må jeg bruke en halv dag på å rydde opp etter fjortissøsteren min, og legge inn alt fra scratch... Men da snakker vi om noe helt annet, og en målgruppe som ikke har noe bruk for Linux uansett (ikke noen enkel sak å installere spill).

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Hva er den viktigste grunnen til at du ikke bruker Linux mer?

(Mangler jeg noen viktige alternativer nå som ikke dekkes av de andre?)

6094311[/snapback]

Har brukt linux som hoved os i flere år nå.Eneste som Win har vært og fremdeles trengs til er video redigering.

Linux er for meg mye lettere,kjappere og det meste.Men jeg bruker det som gjør jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...