Gå til innhold

150GB Hvordan bør fordelingen være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøpte nettopp en Western Digital Raptor 150GB

Men hvordan bør jeg fordele denne?

Tenkte jeg skulle dele denne i tre partisjoner (c: windows / d: programmer / e: spill)

Hvor mye trenger Windows?

6094231[/snapback]

Har satt av 10, jeg.

Lenke til kommentar

Slik jeg hadde det på min andre maskin og som var fordelt på to disker, men som nå er død (R.I.P.) var:

c: = Windows

d: = Programmer

e: = Spill

f: = Dokumenter

g: = Downloade

h: = Backup

i: = Wav

j: = Wav

k: = Mp3

Nå ønsker jeg: c: / d: og e: på min nye disk.

Resten legger jeg på mine to gamle disker.

Lenke til kommentar
Det er jo forsåvidt et spørsmål om hvordan du skal bruke harddisken. Legger du ofte inn XP på nytt kan det jo lønne seg å ha en stor god backup partisjon.

Kanskje c: 100GB og backup d: 50GB

6097304[/snapback]

Og ha en backup partisjon på samme disk, er det dummeste man kan gjøre. Ryker hele disken, så forsvinner backupen også :thumbup:

Lenke til kommentar

Slik som jeg har det (fordelt over 3*200GB) :

C: Windows + alle installerte programmer (40GB)

D: Nedlastet og opplastet (40GB)

E: Privat (alt som jeg ikke vil at andre skal ha) (180GB)

F: Diverse #1 (alt som egentlig andre kan forsyne seg av) (150GB)

G: Diverse #2 (150GB)

Mitt forslag til din inndeling:

C: Windows (30GB)

D: Privat (50G)

E: Diverse (70GB)

;)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

jeg har to stykker 250gigs disker, og slik er min fordeling:

DISK1:

C: 25gig (win + programmer)

D: resten (grafikk, spill, diverse osv)

DISK2:

Alt i en partisjon... lag heller generelle mapper, slik som filmer, diverse, musikk, spill osv... da kan man f.eks slette en gammel film hvis man mangler plass til et spill...

Lenke til kommentar

Som nevnt over, på et eller annet punkt vil du komme dit at du må installere programmer på spill partisjonen, eller omvendt.

Lager selv alltid bare en system partisjon på 20-30 GB, og en stor. Gjerne flere disker i samme partisjon om mulig også. Av erfaring lager jeg aldri små partisjoner som skal brukes omtrent daglig.

Lenke til kommentar
Det er jo forsåvidt et spørsmål om hvordan du skal bruke harddisken. Legger du ofte inn XP på nytt kan det jo lønne seg å ha en stor god backup partisjon.

6097304[/snapback]

Og ha en backup partisjon på samme disk, er det dummeste man kan gjøre. Ryker hele disken, så forsvinner backupen også :thumbup:

6097448[/snapback]

Kanskje den siste partisjonen skal brukes til å flytte drivere, apps og småting på før man formaterer c:? ;) Gjør ting ganske mye enklere etter clean install om du bare har en HD i systemet ditt.

For backup av ting du virkelig er glad i bør man selvfølgelig ha dette på en annen fysisk harddisk. Oppsettet jeg foreslo passer godt til overklokkere og andre som hater gamle XP installasjoner

Syns også alt over 3 partisjoner bare blir tull på en liten 150GB disk

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

6097304[/snapback]

Det er mulig at du tenker d:\ , som en recovery partition kanskje, for windows og programmer.

Da man kan bruke i så fall et program som lager en skjult partition (max 20GB), da behover ikke å lage partition for det , det blir laget av programmet, og selfølgelig ta en backup av windows og programmer når alt er trimet og patchet. Ja det er god løsning hvis man skal reinstallere windows mange ganger.

Backup for filer (txt, filmer, musikk) man må ha som externt backup.

Ellers det er vel riktig at til bare windows trenger du ikke mer enn 7GB, men riktig nevnt ha den C: på ca 15GB hvis du kan ikke styre windows riktig godt enda.

Resten er opp til hva du har .

MEN skal du bruke en sånn recovery program så du må ikke lage mer enn 1 partition, dvs heile disken , ellers går ikke.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Eg bruker alltid hele disken til en store partisjon. Små partisjoner hører til i win9x tiden, det måtte du formater. Win2k og winxp trenger du ikke formatere 2-4 ganger i året? Selv er min windows snart 3 år.

6104712[/snapback]

Selv om, så blir det visuelt litt ryddigere ;) og hvis jeg har en winxp-install på en 500 GB disk så gidder jeg ikke å kopiere over de 400GB++ med stæsj for å formatere.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle gjøre fordelingen slik.

Western Digital Raptor 150GB 16MB 10000RPM

C: Windows (20GB)

D: Programmer (30GB)

E: Spill (100GB)

Seagate Barracuda 320GB 16MB 7200RPM

F: Mine Dokumenter (20GB)

G: Opp og Nedlastede Filer (100GB)

H: Annet (200GB)

I: Mp3 (50GB)

J: Wav (135GB)

K: Wav (135GB)

Backup har jeg på en ekstern disk.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt C: Windows 30GB, og resten i en partisjon. Seagate'ene hadde jeg putta i raid og hatt en partisjon. Det er vanskelig å vite nå hvor mye du vil bruke av hver i fremtiden, og da ender man med å måtte lagre filmer på musikk partisjonen for eksempel.

Lenke til kommentar

Raptor 150GB:

C - 22GB, OS og programmer

D - 12GB, vekslefil og tempfiler pluss annet temporært søppel

E - 106GB, Spill

Raptor 74GB:

F - 69GB, Virtuelle maskiner og OS #2

Maxtor DM10 300GB

G - 117GB, Musikk

H - 162GB, Filmer

Endret av enl
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle gjøre fordelingen slik.

Western Digital Raptor 150GB 16MB 10000RPM

C: Windows (20GB)

D: Programmer (30GB)

E: Spill (100GB)

F: Mine Dokumenter (20GB)

G: Opp og Nedlastede Filer (100GB)

H: Annet (200GB)

I: Mp3 (50GB)

J: Wav (135GB)

K: Wav (135GB)

Backup har jeg på en ekstern disk.

6120694[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal stykke det opp så voldsomt. Man har jo mapper til å organisere ting individuelt på diskene. Ved å partisjonere i flere deler oppnår du kun den ulempen i forhold til mapper at du kan risikere at du må justere størrelsene på partisjonene i ettertid.

Når det gjelder Raptoren og ytelse så ville jeg klasket sammen alle partisjonene og laget kun en stor partisjon C: til både windows, programmer og spill. Partisjoner tvinger lesearmen til å jobbe på større avstander enn nødvendig. Jo lengre bevegelse lesearmen foretar jo lengre tid tar det. Lang aksesstid betyr som kjent dårlig ytelse. Hvis du samler mest mulig på starten av disken oppnår du både den høyeste transferraten og de korteste aksestidene.

Av rent praktiske grunner kan man selvfølgelig ofre litt ytelse ved å dele opp disken slik at man sparer tid ved reinnstallasjon av windows. F.eks ved å ha et fungerende image av windows på en av de andre partisjonene. (dog, dette kan selvfølgelig legges på en av de andre diskene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...