Marcus11 Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg ønsker meg et kamera til 2000-3000 som er bra til å ta konsertbilder med. Hadde Canon powershot s40 før og det synes jeg gav veldig tåkete bilder. Sikkert på grunn av røyken på scenen bl.a. Ønsker også å kunne filme på konserter, og få bra kvalitet på filmen. Med PS komeraet kunne jeg bare få snutter på 30 sek, iallefall med mitt minnekort som da var på 128MB. De ble heller ikke gode på kvaliteten. Noen som har noen gode tips?? Finnes dette? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Canon Powershot S3 IS? Da har du ihvertfall nok zoom til å komme nærme nok scenen, samt bildestabilisator for å forhindre rystelser og øke muligheten for lengre lukkertid. Men husk at du i dårlig lys (konserter og lignende) ikke vil få stort bedre ytelse med dette eller lignende kamera enn du fikk med ditt S40. Lys er en nøkkel til gode bilder, og samme hvor bra kameraet er, så trenger det en viss mengde lys. Her vil speilrefleks være overlegent pga. mulighet for relativt billige objektiv med lysstyrke på 1,8 eller 1,4 og mulighet for langt høyere ISO uten at det blir sjenerende. Videokvaliteten er bedre på S3 IS enn på S40, og du får lengre snutter. Men også her trenger du mye lys. EDIT: Ser at S3 IS havner utenfor ditt budsjett. Men du kan ikke forvente et like bra (eller bedre) kamera enn S40 til 3000 kroner. Endret 13. mai 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Kommer mye an på hvilke konserter du skal ta bilder av, noen band/artister benytter mye lys mens andre nesten ingen ting og/eller mye farget lys. Også hvor du skal ta bilder fra, rett forran scenen eller langt unna spiller en stor rolle til valg av kamera. Du må også kunne beherske manuelle innstillinger, da auto oftest ikke duger i slike sammenhenger. Et minimum av kunskap om etterbehandling av bilder i et fotoprogram kan også være en fordel (som f.eks. å redusere støy). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det aa bruke tele for aa komme seg inn paa bandet er vanskelig. Er mye bedre aa plassere seg saa naert scenen som mulig. Paa alle konserter jeg noensinne har vaert paa (forutenom utekonserter paa sommeren) saa har det aldri vaert nok lyst til aa faa noenlunde ok resultater med et kompaktkamera. 800ISO blir som oftest sett paa som et minimum, og det finnes ingen kompaktkamera som stoetter dette. Med F/2.8 og ISO200 saa kommer du rett og slett ingen vei. Hvis du stort sett skal ta konsertbilder, saa vil du bli skuffet over kompaktkamera. SLR er rett og slett overlegen her. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hadde Canon powershot s40 før og det synes jeg gav veldig tåkete bilder. Sikkert på grunn av røyken på scenen bl.a. 6093912[/snapback] Brukte du blitz når bildene ble tåkete? Har selv S45 og må skru av blitzen når det er konsertrøyk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hadde Canon powershot s40 før og det synes jeg gav veldig tåkete bilder. Sikkert på grunn av røyken på scenen bl.a. 6093912[/snapback] Brukte du blitz når bildene ble tåkete? Har selv S45 og må skru av blitzen når det er konsertrøyk. 6095041[/snapback] Det aa bruke blitz paa konsert er jo uansett bare tragisk. Du faar forferdelig kjipe bilder, og du irriterer artisten(e). Lenke til kommentar
Jove Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Herr Brun, jepp, men siden han skrev om tåkete bilder så minner det meg om bilder der jeg har testet med blitz. Lenke til kommentar
Marcus11 Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Takk for alle tipsene. Jeg har blant annet prøvd å ta bilder på Rockefeller i Oslo, der jeg har stått få meter fra scenen, allikevel har bildene blitt tåkete - har prøvd både med og uten blits. Det har liksom ikke vært vits i å prøve mer enn et bilde eller to. En jeg kjenner har et Sony Cyber-shot DSC P100, dette gir veldig bra kvalitet på videoen, men jeg er litt mer usikker på bildene. Jeg har som regel sett videoen som er tatt. Har også sett bilder tatt med canon powershot G6, disse var veldig bra. Men uansett må jeg vel satse på et kamera som er nyere når jeg nå skal kjøpe nytt, men vil prøve å holde meg under 4000 i pris iallefall. Blir fort dratt med om det gjelder et kamera som er mye bedre og bare LITT dyrere ;-) Endret 13. mai 2006 av Marcus11 Lenke til kommentar
Marcus11 Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Var forresten i byen idag og så på disse kameraene -Sony Cyber-shot W30, W40 og W50 - kan de være noe for mitt bruk?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Disse vil ikke gruse et Canon S40, for å si det sånn. Krever like mye lys de kameraene. Lenke til kommentar
Marcus11 Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg vurderer å kjøpe Canon PowerShot S2 IS, ser at det har fått skryt av iallefall en bruker her. ;-) Er det stor forskjell på det og Canon PowerShot S3 IS?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Forskjellen på disse to er så liten at du like gjerne kan kjøpe S2 IS og spare litt penger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå