Gå til innhold

Min P4 3.0 GHZ yter dårlig


Anbefalte innlegg

jeg har lenge hatt en mistanke om at pcen min yter dårlig. bekreftelsen på hva som var galt fikk jeg da jeg kjørte CPUmark på pcen min og på en 2.4ghz p4. jeg fikk 1700 poeng ca på 3.0ghz og 3400 på 2.4! noen som har et forslag til hva som er problemet, eller hvordan jeg kan finne ut om hvorfor den oppfører seg slikt. all hjelp er hjertelig velkommen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken maskinvare har du ellers da? Er de to systemene identiske, altså at du bare byttet prosessorene under testingen?

Nyttig info:

*hk

*ram

*temperatur (ved load og idle)

*kjøling

 

Edit: føyde til kjøling. Også kan du laste ned Prime95 (søk på google: prime95) og kjør stress test i et kvarter eller to.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

ikke samme PC

min PC hovedkort: MSI 915p combo 1gig DDR RAM.

Andre pcen er en IBM 3 år gammel med 512 MB ram. vet ikke HK.

 

jeg tror CPU temp er feil, med en gang jeg skurer på pcen står det i biosen på 60 C. vet ikke hvordan jeg kan måle den inne i Windows.

da jeg kjøpte den ville ikke systemet holde mer enn 30 sec før den dkrudde seg av, fordi CPU viste 80 C.

 

vil bare bemerke atr det har blitt værre i det siste.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å rense kjøleribben på cpu, siden det samler seg mye støv og dritt der. Det er best å rengjøre med trykkluft, siden plasten på et støvsugerhode kan inneholde elektriske ladninger. Om det ikke funker burde du vurdere å kjøpe ny kjøler.

 

Du kan også prøve å oppdatere BIOS. Siste bioser kan hentes her: http://www.msi.com.tw/program/support/bios...?UID=603&kind=1

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket om cpu faktisk kjører på 3ghz og ikke ble satt ned da du flashet bios....... høyreklikk på min datamaskin og se hva som står....

 

støv i ribba forårsaker nok ikke 80C, jeg ville tatt av ribba, påfårt ny bra goop, renset både ribbe og vifte, montert den korrekt og sjekka at den har ordentlig kontakt...... da er det umulig at den er 80C. da er det nok feil avmåling

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Dette med disse Intel CPU'ene og boxed kjøler er noe dritt.

Skiftet først kjølepaste på en 2.8Ghz i klassen da sank temp med 10C fra 77C til 65-66C. Da gikk ytelsen veldig mye opp ca 3000 3D mark 05 og etter ny kjøler temp falt til rundt 40 Idle og 50C load gikk PC'n opp 500 poeng til i 3D mark og PC'n kjørte ye glattere.

Prøv dette. Temp er ofte kilden til ustabilitet!

Lenke til kommentar

Svar til et innlegg. Jo støv kan forårsake så høye tempraturer. Jeg har selv opplevd en forskjell på +50 C pga støv på en GPU.

 

Jeg vil tru at prosessoren din er dårlig avkjølt, sikkert gammel kjølepasta, mye støv i kjøleribben og beskyttelsesystemet til intel gjør at den automatisk klokker seg ned når den blir for varm og deretter ramler ytelsen drastisk.

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...