Gå til innhold

Oppgradere for DAW bruk/litt spilling

Anbefalte innlegg

Jalla!

Tenkte oppgradere litt på min PC.

har sett på dette:

AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2 Ghz BOXED

feks:

Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI S-939

POV GeFORCE 7900 GT 256MB PCIePOV

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

Maskinen skal i hovedsak brukes som en DAW (cubase sx3 for det meste)

Men spiller og en del...

Har vurdert å kjøpe 4gig ram...men er det noen hensikt?

Hvordan er AMD x2 4200+ i forhold? Vil jeg merke noen forskjell? (skal ikke overklokke noe...bare ha et stabilt system)

Og duger det hovedkortet?

Tar gjerne i mot tips og anbefalinger på bedre/billigere komponenter til mitt bruk!!

-Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder med 2GB tenker jeg, du kan jo evnt kjøpe 2GB til senere. Jeg ville nok heller valgt X2 4200+ eller X2 4600+, 1MB cache hos AMD har vist seg å ikke bety så veldig mye. Hovedkortet er godt, men du kan nok gå for billigere kort hvis du ikke trenger SLI. Skal du ikke klokke er det liten vits å kjøpe dyr og flott ram, da holder det gjerne med billigere value ram.

Trenger du 7900GT til det bruket? Hvis du ikke skal spille kan du satse på billigere skjermkort

For å gjøre oppsettet ditt litt billigere kan du gjøre:

- Hovedkort uten SLI

- X2 4200+

- Billigere ram, Value

- 7600GT eller GS

Lenke til kommentar

7600GT er et usedvanlig bra kort, nesten like bra som det nå utgåtte 7800GT.

En helt annen verden enn 6800LE hvertfall :yes:

ASRock kortet funker jo det, ikke allverdens funksjoner, men greit og billig kort er det nå hvertfall :)

Lenke til kommentar

veldig usikker på hovedkort altså....

Så det var en del problemer med asrock kortet...

så det står vel mellom

Abit KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939

og

Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI S-939

Funker sata disker på sataII kontakter?

Men jeg har jo ikke foreløpig tenkt å bruke SLI....så det blir vel unødvendig...

Noen som kan anbefale et bra og stabilt hovedkort? (ikke nødvendigvis SLI)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en Opteron 170 istedet for X2 4400+ . Opteron er laget for å være ekstra stabil og ligger ytelsesmessig på omtrent samme nivå som X2 4400+, men er 7-800.- kr billigere. Dessuten, hvis jeg ikke har misforstått, er opteron snillere med strømbruken som betyr lavere turtall på vifte og mindre støy.

2gig ram skal holde i massevis med mindre du bruker 16 spor eller mer og i max oppløsning (24bit/196khz). Så lenge du ikke skal klokke holder billig ram (men velg kjente merker) mer enn nok.

Hvis du ikke har det fra før, så vil du får mye igjen for å investere i et lydkort med egne asio drivere.

Edit: Siden du i hovedsak skal bruke den som DAW, hadde jeg vurdert et hk med passiv kjøling. Dette

skal være bra (har akkurat bestilt det selv med opteron 170). Her er det jo også SLI, men det kan jo spare deg for litt penger om noen år når du trenger bedre ytelse i spill..

Har hatt 2 DAW'er med Abit hk (dog pentium) og begge disse har vært superstabile.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Hadde egentlig bestemt meg for å gå ned til en 4200+ ....den er samme frekvens men med bare 1mb cache.... (cache hadde ikke så mye å si?)

Opteron hmm...

er lavere frekvens.... Jeg trenger MHZ til VSTi's! hehe

også kjøper jeg Asus - A8N-SLI/Premium tror jeg...i tilfelle jeg kjøper et skjermkort til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...