Gå til innhold

har 12v, vil ha 1,2-1,5v, et par amp. sp.reg?

Anbefalte innlegg

jeg har 12v, skulle ha hatt 1,2-1,5v stabilt. Ikke snakk om de store strømstyrker, men det er varierende motstand/strømbehov, og derfor kan jeg ikke bruke formotstand. Veit at det finnes noe som heter spenningskontrollere, som ser ut omtrent som transistorer (strøm inn - kontroll - strøm ut) men klarer ikke å finne de på elfa. Man må vel gjerne ha en liten krets til det også (en eller annen formotstand på kontroller inngangen). plx nlightn me here.

edit: Spenningsregulator heter det, ikke kontroller. :blush:

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan til tider være vanskelig å finne ting på elfa sine norske sider (med svensk språk...) ja med mindre man vet hva komponenten heter.

En spenningsregulator heter f.eks. 7805 noe som betyr at den gir 5V ut, du kan f.eks. bruke denne med å ha noen etterfølgende silisium dioder som hver dropper spenningen med 0.7V. Trenger da 5 dioder for at spenningen skal bli 1.5V ut. Som regel står det oppkoblingsskjema i databaldet. Du kan evt. lete litt til rundt der ved å vise kategorien etter at du har funet den 7805 regulatoren og se om det er noen andre som gir en nærmere spenning ut den du skal ha.

Som regel står det hvordan du kan koble opp i databladet...

Hvor mye strøm trenger du å trekke egentlig? Spør fordi dte fins litt forskjellige typer regulatorer. Trenger du bare å trekke noen mA eller er det mer? Dette må du også være obs på hvis du bruker dioder til å senke spenningen så må du vite at de tåler så høy strøm gjennom seg.

Lenke til kommentar

skal sjekke litt mer ja. Noen som har en krets jeg kan mekke dette i? samme om det er fast eller regulerbar, bare jeg får 1,2-1,5V et sted stabilt. Det ante meg at det var slik de spenn.reg. fungerte, er bare så lenge sia jeg har holdt på med dette.

Lenke til kommentar
Kan til tider være vanskelig å finne ting på elfa sine norske sider (med svensk språk...) ja med mindre man vet hva komponenten heter.

En spenningsregulator heter f.eks. 7805 noe som betyr at den gir 5V ut, du kan f.eks. bruke denne med å ha noen etterfølgende silisium dioder som hver dropper spenningen med 0.7V. Trenger da 5 dioder for at spenningen skal bli 1.5V ut. Som regel står det oppkoblingsskjema i databaldet. Du kan evt. lete litt til rundt der ved å vise kategorien etter at du har funet den 7805 regulatoren og se om det er noen andre som gir en nærmere spenning ut den du skal ha.

Som regel står det hvordan du kan koble opp i databladet...

Hvor mye strøm trenger du å trekke egentlig? Spør fordi dte fins litt forskjellige typer regulatorer. Trenger du bare å trekke noen mA eller er det mer? Dette må du også være obs på hvis du bruker dioder til å senke spenningen så må du vite at de tåler så høy strøm gjennom seg.

6093523[/snapback]

Jeg har tidligere pusla litt med elektronikk, men skjønte ikke det du skrev om silisiumdioder som dro ned 0,7v hver. Jeg skal ikke ha så voldsomt mye strøm, er til en glødeplugg til nitrometan-motor til modell. er snakk om kanskje 2-3amps over noen sekunder. Pr nå har jeg 12v fra batteri, og jeg trenger altså et uttak på 1,2-1,5v. Jeg har sett på databladene, men har ikke helt oversikten over hvilke komponenter jeg trenger. Jeg har stort sett jobba med elektronikk ut fra kretser og er ikke så knallrå på formlene for å regne ut hvor store motstander jeg trenger. Fint å få litt hjelp til dette.

Skriv "LM 350" i søkefeltet på Elfa.

6097540[/snapback]

god ide. Jeg fant lm 350 og den virker svært passende. Gjør ikke spesielt mye at den er regulerbar, tolka det slik at med en fast mostand fra jord til Vadj kan jeg få regulatoren til å permanent levere 1,2v for eksempel. Det jeg sliter med er å finne ut hvor stor motstand jeg skal ha. Det blir jo ikke store kretsen (jfr jeg etterlyste en krets) men jeg lurer altså på hvilke mostander jeg skal sette inn. Håper noen som har formlene inne kan hjelpe meg med dette.

Her er databladet på lm 350, og jeg går for en krets a'la figur 1. det var bare dette med motstandene.

Lenke til kommentar

Det jeg mente meg silisiumsdioder er at spenningsfallet over hver silisiumdiode er 0.7V. Vanlige dioder blir henholdsvis enten lagt av halvlederne Germanium eller silisium. Spenningsfallet over en germanium diode er 0.3V.

Det jeg derimot glemte i farten er at det er noe som heter regulerbare spenningsregulatorer...

Noen bruker f.eks. dioder på utgangen av sin hjemmelagde variable strømforsyningen for å kunne skru spenningen ut ned mot 0.

Endret av b_cybe
Lenke til kommentar
Lenge siden jeg jobbet med slikt, men så vidt jeg kan se så sier den formelen at R2 = 0 gir 1.25V ut. R1 er ikke kritisk, kan være 240 ohm.

PS: ikke glem å koble kondensatorene.

6099593[/snapback]

hvorfor kondensatorer? for å få stabil spenning? dette er snakk om fra et 12v batteri så jeg tror det skal være ganske ren og fin strøm. Jeg så på figur 1 i pdfen jeg linka over, der var en krets uten kondensatorer, bare potensiometer og fast motstand (den som skal være 240 ohm slik jeg forstår deg)

redigert: noen som kan hjelpe meg med å regne ut hvor mye strøm som går over den motstanden? jeg trenger vel en tilstrekkelig stor motstand (1/4W holder kanskje ikke?)

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

For bruk til glødeplugg trenger du ikke kondensatorene så lenge du ikke kobler til noe som inneholder følsom elektronikk.(Microprossesor styrte ladere) mens du bruker gløderen. Små kondensatorene i strømforsyninger er der stort sett for å for å minke rippel og støy

Lenke til kommentar
For bruk til glødeplugg trenger du ikke kondensatorene så lenge du ikke kobler til noe som inneholder følsom elektronikk.(Microprossesor styrte ladere) mens du bruker gløderen. Små kondensatorene i strømforsyninger er der stort sett for å for å minke rippel og støy

6105660[/snapback]

det jeg trodde ja. tusen takk for hjelp og tips til googlesøk. er ikke så lett med google når mabn ikke vet hva man skal søke etter.

Lenke til kommentar
Kondensator C1 er der for å hindre selvsving. Hvis du utelater den er det en viss sjangs for at regulatoren går så varm at den ryker.

Les databladet side 5.

6106031[/snapback]

har lest litt og er ikke helt sikker på hva du sikter til.

Lenke til kommentar
An input bypass capacitor is recommended. A 0.1 μF disc or

1 μF solid tantalum on the input is suitable input bypassing

for almost all applications. The device is more sensitive to

the absence of input bypassing when adjustment or output

capacitors are used but the above values will eliminate the

possibility of problems

Godt mulig dette er intetsigende når man ikke har elektronikk utdannelse. Men dette gjelder alle kretser av denne typen. Høye frekvenser må avkobles (bypass) ellers blir det som en forsterker med tilbakekobling. Da går kretsen på full effekt til den brenner av.

Lenke til kommentar
An input bypass capacitor is recommended. A 0.1 μF disc or

1 μF solid tantalum on the input is suitable input bypassing

for almost all applications. The device is more sensitive to

the absence of input bypassing when adjustment or output

capacitors are used but the above values will eliminate the

possibility of problems

Godt mulig dette er intetsigende når man ikke har elektronikk utdannelse. Men dette gjelder alle kretser av denne typen. Høye frekvenser må avkobles (bypass) ellers blir det som en forsterker med tilbakekobling. Da går kretsen på full effekt til den brenner av.

6110998[/snapback]

Intetsigende er det vel ikke, men det jeg ikke klarer å se er hvordan man får høye frekvenser/ripple av et 12v batteri. Du har imidlertid rett i at jeg ikke har noen elektronikkutdannelse.

Lenke til kommentar

Det kan bli for omfattende å gi en fullgod forklaring, men når du har elektronikk så blir det generert høye frekvenser. En transistor kan koble strøm av og på meget raskt, og det er synonymt med at det genereres HF.

De fleste problemer med elektronikk som nybegynnere kommer ut for skyldes at man ikke tar hensyn til dette. Man må kortslutte HF ved bruk av små kondensatorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...