Gå til innhold

Kritikk på kjapt makrobilde

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tok meg en tur ut i skumringen her oppi nord. Blir ikke mørkt lenger, vettu. Klokka halv to på natta tenkte jeg at jeg ville ta bilde av litt hvitveis med dugg. Så sagt, så gjort.

Var litt kjølig ute, så jeg brukte ikke mye tid på å stille inn kameraet skikkelig.. Hadde heller ikke stativet for hånden.

Men uansett....

Brukte dette utstyret:

Canon EOS 20D

Tamron 90mm 1:1 Macro f2.8

Canon Speedlite 580ex - Master

Canon Speedlite 420ex - Slave

post-46299-1147479273_thumb.jpg

Dette bildet er ikke redigert etterpå whatsoever annet enn størrelsen.

Så, hva synes dere?

EDIT: Glemte Meta-data:

1/40s

f4.0

ISO100

Endret av Fidel_Castro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra objektiv, har det samme selv. Syns bildet mangler fokuspunkt. Fokusen ser ut til og ligge på bladet bakerst. Lyset kan virke litt skarpt og kjedelig (blitz)?

Blomsten er møkkete, uck. Hehe. Skjønner at du ville få med dråpene på bladet men ville vurdert en annen vinkel og ikke et like tett utsnitt.

Lenke til kommentar

Veldig god idé å gå ut om natten for å ta bilde av blomster med dugg på, men jeg synes ikke du var helt heldig med denne. Skulle gjerne hatt med litt mer av krona, og fokus på det fremste kronbladet med de store dråpene.

Et generelt tips er å bruke sRGB, ikke Adobe RGB, for bilder du legger ut på nettet. Bildet ble faktisk litt penere da jeg åpnet det i PS med "embedded profile".

Lenke til kommentar

sRGB skal vel alltid brukes på nettet. Mange som har svidd seg på dette. Bildene er fine i photoshop men blasse og kjedelige på nett.

Her drar du ut på natta og leter etter en hvitveis med dugg, du tar med deg 2 blitzer som du setter opp for å få bra belysning og deretter sier du dette:

"Var litt kjølig ute, så jeg brukte ikke mye tid på å stille inn kameraet skikkelig.. Hadde heller ikke stativet for hånden."

fy! :p

Uansett.

Her skulle du lagt mer på å få duggen i fokus. Og det skulle gjerne ha vært en ren hvitveis, den der ser litt skitten ut. Virker som om belysningen kommer nedenfra og peker oppover, blir en anelse unaturlig. Kuttingen av blomsten ødelegger også en del.

Hva med å prøve på nytt på dagen? kanskje med en sprayflaske med dugg på boks?

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...