MrLee Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Det er vel D70s han tenker på... Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 Hva skal en uerfaren liten knall med et semi proft kamera som dette da?Vel jeg tenker kanskje på å utdanne meg noe innenfor dette. Vil gjerne reise, ikke bare sitte å jobbe i photoshop etc å designe ting, som jeg hadde tenkt. 6092128[/snapback] Kan ikke du utdanne deg til 'dette her' med en D70 eller 30D til halv pris av de to du nevner.....? I såfall om du går for D200 eller 5D håper jeg for din del du har satt av MINST det samme til optikk som det huset koster. Har du? 6102941[/snapback] Hovedforskjellene på D200 og D70 er hastighet, bedre autofokus og større søker og LCD-skjerm. D200 har også litt høyere oppløsning og oppfører seg i mine øyne bedre med høyere ISO, men billedkvaliteten er så absolutt sammenlignbar. Det er også noen ergonomiske småjusteringer og særdeles god byggekvalitet. Men under de fleste "normale" forhold kommer man like langt med en D70 som en D200. Ellers vil jeg peke på 20D som et spennede alternativ i prisklassen mellom D70s og D200. Jeg har så vidt prøvd det i praksis, men det er utvilsomt mye raskere enn hva et D70 er, og til 9k er det et veldig levedyktig alternativ. Det burde også kunne finnes brukt. Men så spørs det om hastighetsforskjellen er verdt de ekstra pengene for OPs bruk. D70 er på ingen måte en sinke den heller. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 15. mai 2006 Del Skrevet 15. mai 2006 ....så også en test av D200 hvor dårlig funksjon på P var nevnt som negativt. Bruker man P, trenger man nok ikke D200...... :!: 6094286[/snapback] Hva er det som er dårlig på P? Auto-hvitbalansen lar seg lure av ymse former for kunstig belysning (som alle andre), men hvitbalansen settes uavhengig av valgt eksponeringsmodus. Jeg bruker ikke P selv, men kan ikke helt se hva som skulle oppføre seg forskjellig fra denne og A og S. Lenke til kommentar
cfx86 Skrevet 16. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Hva mender du egentlig med "ingen fanboys/girls" ? 6106510[/snapback] På nesten alle forum finnes det vel fanatikere av ett eller annet merke. Men det virker som dette er en seriøs plass.. hvertfall i denne kanten av forumet. Tenker på 30D, det virker da greit? Kan ikke du utdanne deg til 'dette her' med en D70 eller 30D til halv pris av de to du nevner.....? Halv pris? 30D koster ifølge prisguiden minst 10499,- 2-3k mindre enn D200.. Hvilket objektiv burde jeg velge? Er dette en bra deal? http://www.fotomagasinet.no/aspx/login.asp...5029&plid=35029 Visst ikke, hva mm skal jeg se etter? skal bruke det til landskap, portrett, nærbilder av natur/dyr etc.. skjønner enda lite av det med objektiver.. :/ Jo høyere mm, jo mer kan man zoome? Endret 16. mai 2006 av cfx86 Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Jo høyere mm jo nærmere kommer du motivet. Vidvinkelobjektiver har lav mm mens teleobjektiver har høy mm. Det er forskjellen i mm som avgjører zoom-faktoren. 10-22mm-objektivet fra tilbudet du viste har 2.2 x zoom fordi 22mm/10mm = 2.2. Hvilke objektiver som er gode eller ikke ser du mest på prisen. Canon har en egen betegnelse på sine beste objektiver, med L-serien. Nikon har ikke en tilsvarende betegnelse på sine objektiver, men som en generell regel har de fleste "proffe" zoomobjektivene til Nikon lysstyrke f2.8. Jo lavere f-nummer jo bedre er det, men det visste du kanskje Lykke til med fotograferingen. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hva slags budsjett har du egentlig satt til dette? Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hva mender du egentlig med "ingen fanboys/girls" ? 6106510[/snapback] Er dette en bra deal? http://www.fotomagasinet.no/aspx/login.asp...5029&plid=35029 Visst ikke, hva mm skal jeg se etter? skal bruke det til landskap, portrett, nærbilder av natur/dyr etc.. skjønner enda lite av det med objektiver.. :/ Jo høyere mm, jo mer kan man zoome? 6112271[/snapback] Dette objektivet er en vidvinkel zoom dvs at hele zoom ommerådet er under det som er normalt (dvs det øyet ser) på et APS-c kamera er en normal rundt 30mm. Det fleste begynner med å kjøpe en normal zoom (dvs et objektiv som går fra litt vidvinkel til litt tele med normal i midten) typisk brenvidde på en slik til et APS-c kamera vi være 17-50mm, 17-70mm, 18-55mm eller lignende, og kjøpe en 11-22 som eneste objektiv anbefales ikke da dette er et objektiv for et spesielt bruksommeråde (fra ekstrem vidvinkel til litt mer moderat vidvinkel). Kort sagt vil det bety at det vil være ubrukelig til portrett, nærbilder, natur/dyr (hvis ikke du er kjempenær enorme dyr), det eneste som det vil være egnet til av de bruksomerådene du skriver opp vil være landskap, men som regel vil 17mm være mer enn nok til det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå