Common Kestrel Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg skal kjøre inn ca. 15 timer film på pc. Mini-dv kamera (uten kasset) hvorav film kjøres inn direkte på pc. Finnes det noe annet capture format enn avi som gir bra kvalitet (minimum Hi-8 kvalitet) og tar liten plass ? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ordene video og liten plass er litt som olje og vann. Samme hvor mye du vender, vrir, rister, pisker eller presser så vil video alltid kreve plass. Du har ikke sagt hvordan man skal se på den endelig videoen til slutt. AVI er bare ett "container" format. Det finnes mange forskjellige video codecs der ute. En codec definerer hvordan en video blir komprimert inn i AVI formatet. Populære formater er DivX og Xvid. Men skal det feks brennes til en DVD så er det bare Mpeg formatet som gjelder. Skal det bare vises på en PC skjerm så kan du nok også redusere størrelsen filen. Video filene dine er vanlig PAL oppløsning (720x576). Du kan feks redusere det til 480x360. Da har du fjernet litt data. Du må nesten bare prøve litt forskjellig innstillinger. Det finnes INGEN en måte å gjøre det på. Alt er avhengig av: 1. Hvor skal du til slutt se på filmen 2. Hvor dårlig kvalitet kan du leve med Btw....hvem gidder å se 15 timer rå film? Hvis du skal kutte ned så kan du jobbe på en lavoppløslig proxy og klippe filmen din. For så å bare hente ut akkurat de klippene du trenger når du har klippet ferdig. AKIRA Lenke til kommentar
Common Kestrel Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Ok, takk for svar. Dette skal brukes i forskningssammenheng. Hvor vi skal registrere aktivitet hos dyr. Det skal derfor ikke redigeres eller klippes. Kan gjerne benytte pc for å se på filmen, men gjerne koble det til skjerm eller projector. Det viktigste er: 1: At filmkvaliteten ikke er hakkete, dvs at antall bilder pr. sek bør nok ligge på ca. 10, tror jeg... 2. Videre bør oppløsningen være minimum som VHS. 3. Lagringsformatet bør ikke ta større plass enn at jeg får plass til 15 timer på ca.50GB! Lenke til kommentar
Common Kestrel Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Har noen erfaring med bruk av dvr opptager? Alâ Pioneer DVR-433H-S . Kanskje det vil funke bra i mitt tilfelle? http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=58330&site=3 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det laveste anntal frames per sekund som mennesket øye ikke oppfatter som hakkette er 12. Men siden du allered har filmet det i 25 frames per sekund ser jeg ikke noe grunn til å kutte ned på det. Skaler shotte til 480x360 og bruk medium settings på den codecen du vil bruke. Test 5 minutters shot og se hva du synes. Video encoding prosess er veldig prøv og feil. Google "video encoding guides" så skal du se du finner noe som hjelper deg. AKIRA Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 prøv å konverter til Xvid, dette gir enormt bra bilde, Divx blir for kornete etter min smak... Lenke til kommentar
Common Kestrel Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Ok, går det an å gjøre opptak direkte til pc og at det lagrere seg som Xvid? Hele poenget er at jeg ikke skal bruke mini dv kasseter til opptak, siden disse bare kan lagre 120 min film, mens jeg skal lagre 18 timer (kameraet skal stå å gå uten at jeg er der). Derfor har jeg lyst til å bruke pc som lagringsenehet (gjøre opptak direkte til pc). Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det finst program som har mogelegheit for å overføre direkte til eit format som tek mindre plass. Lurer på om t.d. Pinnacle Studio-serien kan overføre direkte til MPEG, men skal ikkje seie dette sikkert. Skal heller ikkje seie korleis kvaliteten vert. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg har eksperimentert litt med direkte opptak fra videokamera inn i Magix Movie Edit Pro og Pinnacle Studio 8, og lagring i MPEG2. Begge ga følgende resultater: 1 min video DVD-kvalitet oppløsn. 720x576 ca 45-50 MB Super-VCD-kvalitet 480x576 20 MB Video-CD-kvalitet 352x288 10 MB I Magix hadde jeg også valget MPEG1, 720x576, ca 35 MB 15 timer opptak krever altså fra 10-45 GB plass. Selv den dårligste oppløsningen ga bra detaljrikdom på en PC-flatskjerm, etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå