Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

reparere woofer? Ja takk!


Anbefalte innlegg

Hei. Har skadet min nesten ny dobbeltspolet sub. Det er en Vamp 12'. Problemet er at når jeg slår på musikk, så hører jeg et styggt risting inne i spolen, men ute høres det ok.

Har prøvd å snike meg inn i sub og se på innmaten, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg kan ta den kapselen av og går det egentlig an? Eller det er en gangs bruk woofer?

 

Takk for hjelpet. :)

post-94406-1147468271_thumb.jpg

Endret av Leasch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kapsel snakker du om?? For å komme "inn" i suben, så må du lodde av ledningene på tilkoblingene, deretter må du bruke et spes limoppløsning middel for å løsne gummikanten fra chassiet, samme må du gjøre med den "gule" membranen.... Når alt det er løst kan du løfte innmaten ut, er egentlig ganske enkelt, det er når du setter det sammen det blir kødd ;)

Lenke til kommentar

Fikk til å løsne den, men ikke gummikanten, fordi jeg har ikke den spes limoppløsning middel og har egentlig ikke peiling på hva er feil. Men kanskje jeg kan bruk en vanlig superlim for å lime sammen de gummikantene?

Lenke til kommentar

Du kan godt plukke den fra hverandre for å se med egne øyne. Sannsynligvis er spolen slått skjevt. Men problemene oppstår som Weedman sier, når alt skal sammen igjen. Da må alt være dønn nøyaktig, ellers risikerer du å gjøre mer galt enn godt. Uansett kan du ikke fikse den selv, så det er ingen grunn til å skulle lappe den sammen igjen.

 

Mulig den kan rekones som det heter, men da må du høre med leverandøren eller en høyttalerreparatør.

Lenke til kommentar
Du kan godt plukke den fra hverandre for å se med egne øyne. Sannsynligvis er spolen slått skjevt. Men problemene oppstår som Weedman sier, når alt skal sammen igjen. Da må alt være dønn nøyaktig, ellers risikerer du å gjøre mer galt enn godt. Uansett kan du ikke fikse den selv, så det er ingen grunn til å skulle lappe den sammen igjen.

 

Mulig den kan rekones som det heter, men da må du høre med leverandøren eller en høyttalerreparatør.

6102023[/snapback]

 

Men kan jeg bruke superlim?

Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig si "tja", mest fordi både superlim og gummi er så mangt. Er du uheldig vil limet reagere med og ødelegge gummien, er du heldig vil det fungere strålende. Er egentlig bare å prøve. Mest sannsynlig vil det fungere bra :)

Lenke til kommentar
Ok. Nå har jeg fikset feil, den fjæra var sprengt, så jeg fikset den. Men nu var det ikje nokka lyd i det hele tatt... why? Har jeg gjort noe galt?  :(

6149139[/snapback]

 

 

Fjær? Er vel ikke noe fjær i en høyttaler, eller? Du kuttet vel ikke lissene som går fra terminalen og inn på spolen da du tok ut membranen?

Lenke til kommentar
Ok. Nå har jeg fikset feil, den fjæra var sprengt, så jeg fikset den. Men nu var det ikje nokka lyd i det hele tatt... why? Har jeg gjort noe galt?  :(

6149139[/snapback]

 

 

Fjær? Er vel ikke noe fjær i en høyttaler, eller? Du kuttet vel ikke lissene som går fra terminalen og inn på spolen da du tok ut membranen?

6149309[/snapback]

 

Hva er lissene? ok. Når jeg tok ut hele innmaten, så var der en orange fjær, du kan kalle den som du vil, men den går rundt spolen, som er inni i magneten. Da jeg tok alt ut, så var den "orange fjæra" ødelegt, så jeg bare kuttet den, fordi den gikk ikke an å lim den. Og nå har jeg ikkje lyd. :(((( Det går vel an å reparere den? :)

Lenke til kommentar

Lissene er de to flettede kobberlignende trådene som går i fra tilkoblingsterminalen for høyttalerkabel, og inn på selve membranet og svingspolen.

 

Den fjæra di. Det var ikke sentreringsringen som ser ut som rifla potetgull og som går rundt membranet helt nederst mot magneten?

 

Hvis det den fjæra består av svært tynn kobbertråd viklet tett i tett rundt ei hylse som går ned i magneten, har du ødelagt selve svingspolen til membranen. Dette er selve "motoren" i høyttaleren. Musikksignalet er en sinusspenning som svinger i fra pluss til minus hele tiden avhengig av frekvensen. Musikksignalet består av mange mange forskjellige frekvenser. Alt i fra lave bassfrekvenser til lys diskant. Denne spenningen tilføres spolen rundt bunnen av membranet og det blir laget et magnetfelt rundt spolen. Da spolen allerede sitter nede i en stor magnet med fast magnet felt , vil magnetfeltet fra musikksignalet i spolen enten trekke seg mot eller skyve seg i fra magnetfeltet fra den store magneten.

Resultatet blir at membranet beveger seg opp og ned og skaper trykkforandringer og bevegelser i lufta. Denne trykkforandringen og bevegelsen påvirker trommehinna vår som gjør at vi oppfatter det som lyd.

Lenke til kommentar

Tror heller det var sentreringsfjæra, den tingen som bare hang løst. Mange forsterkere vil ikke kunne henge helt med i svingene, eller svingningene. Det skapes noe man kaller DC-offset, selv om det ikke er noe DC i det hele tatt. Pulsen blir lengere på den ene siden av senteraksen enn den andre. Ofte er ikke membranen tilstrekkelig for å holde i mot denne kraften, så man legger på en fjær.

 

Hvis du kuttet fjæra, eller endret lengden på den, og det var en fjær du kuttet, vil du ha "skapt" effekten av et DC offset. Dette skal ikke bety at den ikke lenger lager lyd. Den kan hende du har laget en kortslutning i monteringene dine. Brukte du nok gaffatape?

 

Når du driver med slikt arbeid er det dødsviktig at du sørger for å beskytte forsterkeren. Anta at elementet er kortsluttet, og ikke har noen impedans i det hele tatt. Finn frem to motstander med halvparten av verdien til høytaleren. (For de pedantiske, mener jeg at absoluttverdien av impedansen til elementet skal være det doble av resistansen). Sett en av halvdelene på hver pol, og du skal ha et oppsett som tåler at høytaleren er kortsluttet. Du vil til gjengjeld måtte skru opp volumet mer.

 

Har du tilgang til et multimeter, og signalgenerator? Prøv med 150 Hz, og mål hvor på kretsen du har spenningsfall. Er det kun over motstandene, er høyttaleren kortsluttet. Er det ca likt over summen av motstandene og elementet, er alt kretsteknisk ok. Er det dårlig med spenningsfall overalt, tyder det på at forsterkeren din er hærpa, eller at du har brudd i ledningen inni høyttaleren. For å sjekke siste punkt, kan du måle ut-terminalene til forsterkeren. Da skjønner du fort om det er denne eller elementet som er ødelagt.

 

Spenning (effektivverdi, sinus) = Kvadratroten av (effekt ganger impedans)

U = sqrt (P*Z)

 

Dersom den elektriske sjekken din er OK for elementets del, betyr det at du har en mekanisk feil. Altså, du har enten limt fast elementet, bulket dekselet, smeltet/loddet/sveiset det fast ved høy belastning uten resultater, satt sammen skjevt, fått herrens forbannelse over elementet ditt, eller at du må selge det på Ebay. (Haunted subwoofer for sale.)

 

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...