Gå til innhold

nyutdannet og jobbe som it-konsulent?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å få arbeidserfaring fortest mulig i bunn og grunn.

Alltid mulig å stige i lønn forsåvidt. En jobb innenfor ett stort selskap,

som har god økonomi, altså bra grunnlag for en sikker arbeidsplass,

synes jeg høres bra ut. Så skaffer du deg selv ett bra grunnlag for å nedbetale evt. lån, ta opp mer lån for leilighet, få deg kone og evt.barn

og så er du før du vet ordet av det på 20 års jubileum for avgangskullet ;)

Lenke til kommentar

Den arbeidserfaring jeg har er telefonsupport. Er redd det kan bli for mye press. Den andre muligheten jeg har er jo å begynne i et firma sin it-avdeling og jobbe med drift og utvikling av systemene de bruker. Hvor er det enklest å få jobb? i konsulentbransen eller ikke?

 

Har du en del arbeidserfaring fra før ?

6090954[/snapback]

Endret av dude80
Lenke til kommentar
Den arbeidserfaring jeg har er telefonsupport. Er redd det kan bli for mye press. Den andre muligheten jeg har er jo å begynne i et firma sin it-avdeling og jobbe med drift og utvikling av systemene de bruker. Hvor er det enklest å få jobb? i konsulentbransen eller ikke?

 

Har du en del arbeidserfaring fra før ?

6090954[/snapback]

6091337[/snapback]

 

Har du erfaring er det lettere å få drift jobber og sånt. Har selv gått fra 1. linje jobb til 3. linje. Satser på drift selv i neste omgang.

 

Men hvordan support satt du på? Er en del typer....

 

Er den veldig enkel så blir det kanskje vanskeligere å få driftjobber.

Er den avansert så er det lettere å komme seg videre. :)

Lenke til kommentar

Var enkle greier, support på telenor sine internett kunder. Er veldig i tvil om jeg skal forsøke å få en jobb innen konsulentbransjen eller om jeg skal prøve å komme inn i et stort selskap og være med å utvikle selskapets egne systemer.

Lenke til kommentar

Om du vil prøve deg som konsulent så kan det vere ein fordel å registere seg ved ein del av vikar/rekruteringsbyråa, desse kan gi deg ein god muligheit til å komme på innsida og få arbeidserfaring. Samtidig som ein får vurdert om den omflakkande konsulent-tilværelsen er noko for ein eller ein heller har lyst til å sitte me meir fast hjå ei bedrift.

Eg gjorde det etter å ha jobba 1.5 år i det offentlege, og no sitt eg med fast stilling, då eg følte å sitte med meir det same over lang tid passa meg bedre.

Lenke til kommentar

Når man får en jobb via et rekrutteringsbyrå, får man ikke da en fast stilling? Er det lettere for en bedrift å si deg opp bare fordi de fikk tak i deg via et rekruttseringsbyrå?

 

 

 

 

Om du vil prøve deg som konsulent så kan det vere ein fordel å registere seg ved ein del av vikar/rekruteringsbyråa, desse kan gi deg ein god muligheit til å komme på innsida og få arbeidserfaring. Samtidig som ein får vurdert om den omflakkande konsulent-tilværelsen er noko for ein eller ein heller har lyst til å sitte me meir fast hjå ei bedrift.

Eg gjorde det etter å ha jobba 1.5 år i det offentlege, og no sitt eg med fast stilling, då eg følte å sitte med meir det same over lang tid passa meg bedre.

6101297[/snapback]

Lenke til kommentar
Når man får en jobb via et rekrutteringsbyrå, får man ikke da en fast stilling? Er det lettere for en bedrift å si deg opp bare fordi de fikk tak i deg via et rekruttseringsbyrå?

 

 

 

 

Om du vil prøve deg som konsulent så kan det vere ein fordel å registere seg ved ein del av vikar/rekruteringsbyråa, desse kan gi deg ein god muligheit til å komme på innsida og få arbeidserfaring. Samtidig som ein får vurdert om den omflakkande konsulent-tilværelsen er noko for ein eller ein heller har lyst til å sitte me meir fast hjå ei bedrift.

Eg gjorde det etter å ha jobba 1.5 år i det offentlege, og no sitt eg med fast stilling, då eg følte å sitte med meir det same over lang tid passa meg bedre.

6101297[/snapback]

6109956[/snapback]

 

Du blir ansatt så lenge bedriften trenger deg. Gjør du en god jobb blir du kanskje fast? Mange bedrifter gjør dette for tiden da det er billigere enn å ansette direkte.

Er også en god mulighet for deg for å få arbeidserfaring i bransjen.

 

Du har somregel kortere oppsigelsestid på vikarbyrå. Er lengere når man er fast ansatt.

Lenke til kommentar

Stiller man ikke med spesiell kompetanse må man som regel gjennom support (eller tilsvarende). Man går som regel ikke rett til å være en konsulent som tar flere typer oppdrag. Ansetter et konsulentselskap deg er det som oftest for å leie deg ut til nettopp supportoppdrag for sine kunder igjen, men da har man foten innenfor.

Lenke til kommentar
Du har somregel kortere oppsigelsestid på vikarbyrå. Er lengere når man er fast ansatt.

 

Det har vel ikke med oppsigelsestiden, det har med at hvis du er fast ansatt så er det vanskeligere å bare si deg opp. Hvis du er innleid gjennom et rekrutteringsbyrå, så pleier det som oftest være for 3 måneder av gangen. Når de 3 månedene har utløpt, kan bedriften unnskylde seg med at de ikke trenger folk lenger. Sannheten kan være at de f.eks ikke liker trynet på deg.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Du har somregel kortere oppsigelsestid på vikarbyrå. Er lengere når man er fast ansatt.

 

Det har vel ikke med oppsigelsestiden, det har med at hvis du er fast ansatt så er det vanskeligere å bare si deg opp. Hvis du er innleid gjennom et rekrutteringsbyrå, så pleier det som oftest være for 3 måneder av gangen. Når de 3 månedene har utløpt, kan bedriften unnskylde seg med at de ikke trenger folk lenger. Sannheten kan være at de f.eks ikke liker trynet på deg.

6112523[/snapback]

 

Det kan de gjøre, men er jo opp til deg å velge åssen intrykk de skal ha av deg så slutt å klag. Ellers så kan man jo få forlenget å kanskje bli fast i bedriften?

 

Så har du i det minste fått 3 mnd erfaring i tillegg. Hvis du absolutt skulle være så uheldig.

 

Dessuten hvis de ikke liker trynet på deg og du gjør en god jobb der. Så er det bedriften som har problemer. Da går det ikke på deg. Så da kan de bare ha det så godt.

Lenke til kommentar

Er det dere eller meg som har misforstått her? Når jeg ser på annonser på finn.no, så står alle jobbene som er utlyst via rekrutteringsbyråer som "fast stilling".

Mulig at enkelte rekrutteringsbyråer også kan tilby personer som ønsker å jobbe der for 3 måneder av gangen, men det er iallefall ikke det jeg ønsker.

 

Bedriftene kontakter vel rekrutteringsbyrå fordi at de ønsker andre til å ta seg av oppgaven med å finne rett kandidat.

 

Har flere kamerater som har vært i flere intervjuer med rekrutteringsbyrå og arbeidsgivere som er foreslått, og ofte er det 2-3 intervjuer hos en og samme arbeidsgiver. Tviler på at de ville gått så grundig til verks om de bare ville ansette en person for 3 måneder av gangen

Lenke til kommentar
Er det dere eller meg som har misforstått her? Når jeg ser på annonser på finn.no,  så står alle jobbene som er utlyst via rekrutteringsbyråer som "fast stilling".

Mulig at enkelte rekrutteringsbyråer også kan tilby personer som ønsker å jobbe der for 3 måneder av gangen, men det er iallefall ikke det jeg ønsker.

 

Bedriftene kontakter vel rekrutteringsbyrå fordi at de ønsker andre til å ta seg av oppgaven med å finne rett kandidat.

 

Har flere kamerater som har vært i flere intervjuer med rekrutteringsbyrå og arbeidsgivere som er foreslått, og ofte er det 2-3 intervjuer hos en og samme arbeidsgiver. Tviler på at de ville gått så grundig til verks om de bare ville ansette en person for 3 måneder av gangen

6115303[/snapback]

 

Man har prøvetid. Det kommer du ikke uten. Skal du søke fast jobber må du gå via aetat, men der er det mindre å velge i mellom.

 

Men ønsker du ikke å jobbe sånn så skaper du jo problemer for deg selv. Enten må du søke på faste jobber uten erfaring. Eller være smart å ta vikariater og få erfaring så du på sikt kan bli kvalifisert til fast jobb.

 

Du må tilpasse deg dem og ikke omvendt. Da får du i allefall ikke jobb.

Lenke til kommentar

Rekruteringsbyrå og vikarbyrå er ofte to sider av samme sak, dei fleste selskapa driv med begge deler.

 

Direkte fast stilling:

Rekruteringsselskapet tar dei innledande rundane med søknader og sjekk. Og dei som blir vurdert gode nok sendes over til bedriften for sluttrundene. Rekruteringsselskapet for ein avtalt sum for arbeidet

 

Mulighet for fast stilling:

Firmaet leier deg inn gjennom rekrutteringsselskapet. Du er ansatt i rekruteringsselskapet men leies ut til firmaet. Når den avtalte perioden går ut kan firmaet velge om de vili:

1) Ansette deg

2) Leie deg inn lengre

3) Avslutte kontrakta.

 

Innleid konsulent:

Her er det direkte innleie av konsulenten, rekurteringsselskapet kjem med jobbene og ein har tidsavgrensa kontrakter.

 

 

Fordelen med rekuteringsselskapa er at ein kan få prøve seg i forskjellige bedrifter og opparbeide seg erfaring slik at ein står sterkare når ein søker på utlyste stillinger.

 

Ulempen er at rekruteringsselskapet ikkje betaler lønn når ein utan oppdrag, så er det litt smått med oppdrag og mange om beinet så kan ein risikere å sitte utan noko inntekt.

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg mente :-)

 

 

 

Rekruteringsbyrå og vikarbyrå er ofte to sider av samme sak, dei fleste selskapa driv med begge deler.

 

Direkte fast stilling:

Rekruteringsselskapet tar dei innledande rundane med søknader og sjekk. Og dei som blir vurdert gode nok  sendes over til bedriften for sluttrundene. Rekruteringsselskapet for ein avtalt sum for arbeidet

 

Mulighet for fast stilling:

Firmaet leier deg inn gjennom rekrutteringsselskapet. Du er ansatt i rekruteringsselskapet men leies ut til firmaet. Når den avtalte perioden går ut kan firmaet  velge om de vili:

1) Ansette deg

2) Leie deg inn lengre

3)  Avslutte kontrakta.

 

Innleid konsulent:

Her er det direkte innleie av konsulenten, rekurteringsselskapet kjem med jobbene og ein har tidsavgrensa kontrakter.

 

 

Fordelen med rekuteringsselskapa er at ein kan få prøve seg i forskjellige  bedrifter og opparbeide seg erfaring slik at ein står sterkare når ein søker på utlyste stillinger.

 

Ulempen er at rekruteringsselskapet ikkje betaler lønn når ein utan oppdrag, så er det litt smått med oppdrag og mange om beinet så kan ein risikere å sitte utan noko inntekt.

6116061[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...