gammelpc Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Er det noen som vet hvordan man stenger åpne porter. Etter en test på "hackerwatch" fant jeg ut at port 21 og port 23 er vidåpne. Har netopp fått ADSL og modemet er ett speedtouch 546T Lenke til kommentar
4711 Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Har ikke peiling på ditt modem, men ta en titt her : http://www.online.no/kundeservice/veiledni...pne-porter.html Ellers er port 21 = FTP, og port 23 = TELNET Generelle sikkerhetsregler for brannmurer : Sjekk at "remote login" og "Allow PING from the Internet" er skrudd av for ditt modem/ruter. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Gå inn på modemet ditt og sett at tilkoblinger bare skal tillates fra LAN, så er du trygg. Dvs, ikke motta tilkoblinger fra WAN. Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Kan vel hende det er routeren din som har port 21 og 23 åpne for fjernadministrasjon, og at den ikke forwarder noe til LAN siden av routeren? Lenke til kommentar
4711 Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hei "gammelpc", hvordan går det ? Virker som om både "covah", "buskmann" og jeg er inne på noe her. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Det er helt unødvendig å "stenge" portene. Sansynligvis er de allerede effektivt stengt fordi du ikek kjører noen tjeneste på disse portene uansett. En åpen port i seg selv er ikke en sikkerhetsrisiko. Du MÅ også ha en tjeneste kjørende på maskinen på denne proten, og softwaren på serveren må ha et sikkerhetshull som er mulig å utnytte. Så ved mindre du kjører en FTP server og en telnet server (port 21 og 23) på maskinene din (nor jeg tviler veldig sterkt på, ellers så hadde du allerede visst disse tingene jeg nå forklarer), så er dette ikke noe du trenger å tenke på eller gjøre noe med. -Stigma Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Så ved mindre du kjører en FTP server og en telnet server (port 21 og 23) på maskinene din (nor jeg tviler veldig sterkt på, ellers så hadde du allerede visst disse tingene jeg nå forklarer)6098362[/snapback] Modemet i seg selv er en server på port 21 og 23. Det tror vi andre her i tråden. Da faller nok brikkene på plass for deg også. Lenke til kommentar
4711 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hvordan gikk det "gammelpc" ? Er problemet løst ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå