Gå til innhold

Krum og vondt rygg, hvordan forebygge?

Anbefalte innlegg

Jeg har utrolig krum rygg (dvs "skjeiv" rygg), og har slitt med dette lenge. Kroppen ser stygg ut, og ikke minst: det gjør vondt.

Ryggen er alt for skjeivt, og jeg vet dette kommer av at jeg sitter for mye foran dataen.

Har begynt med sykling, sykler opp fjellet hver dag, og har slutta å sitte så mye unødvendig foran dataen. Men fortsatt sliter jeg med det samme problemet, ryggen gjør vondt.

Selv vet jeg at det kommer av at jeg sitter for mye, for med en gang jeg reiser meg eller beveger meg, går smerta vekk.

Har noen tips til hvordan jeg kan forebygge dette problemet? Hva slags trening bør jeg gjøre?

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har utrolig krum rygg (dvs "skjeiv" rygg), og har slitt med dette lenge. Kroppen ser stygg ut, og ikke minst: det gjør vondt.

Ryggen er alt for skjeivt, og jeg vet dette kommer av at jeg sitter for mye foran dataen.

Har begynt med sykling, sykler opp fjellet hver dag, og har slutta å sitte så mye unødvendig foran dataen. Men fortsatt sliter jeg med det samme problemet, ryggen gjør vondt.

Selv vet jeg at det kommer av at jeg sitter for mye, for med en gang jeg reiser meg eller beveger meg, går smerta vekk.

Har noen tips til hvordan jeg kan forebygge dette problemet? Hva slags trening bør jeg gjøre?

6090666[/snapback]

Oppsøk fysioterapaut, evt. kiropraktor. Ryggproblemer er såpass alvorlig at du bør få råd fra en en faglært, hvertfall ikke ta alt du hører her for god fisk.

Lenke til kommentar

Ok, skal sjekke med en fysoterapaut.

Hyrlen: Hvordan trening da? Har ogsaa hoert at man trener aa trene en viss trening fordi du har noen muskler som holder den oeverste rygg (og oppaaver) rett, men jeg finner ikke hvilken.

Lenke til kommentar
Ok, skal sjekke med en fysoterapaut.

Hyrlen: Hvordan trening da? Har ogsaa hoert at man trener aa trene en viss trening fordi du har noen muskler som holder den oeverste rygg (og oppaaver) rett, men jeg finner ikke hvilken.

6091151[/snapback]

Styrketrening er jo det som bygger muskler, som du trenger for og rette opp holdningen.

Lenke til kommentar
Muskler retter opp holdningen, gjorde det hvertfall for meg.

6091068[/snapback]

Indeed.

Enig med Hyrlen her..

Sykling kan du bare glemme. Det fremmer den holdingen du IKKE vil ha. Tunge vekter og bedre ryggmuskulatur kombinert med et godt kosthold gjør at dannelsen av flere ryggmuskler "trekker" deg bakover.

:-)

Lenke til kommentar

6090666[/snapback]

skaff deg en ergonomisk riktig stol..... eller kanskje det er for sent nå som skaden tydeligvis allerede har skjedd

Lenke til kommentar

6091068[/snapback]

Indeed.

Enig med Hyrlen her..

Sykling kan du bare glemme. Det fremmer den holdingen du IKKE vil ha. Tunge vekter og bedre ryggmuskulatur kombinert med et godt kosthold gjør at dannelsen av flere ryggmuskler "trekker" deg bakover.

6092343[/snapback]

Selv trener jeg vekter nå, bryst, hånd og mage. Noen andre anbefalte?

Lenke til kommentar

6091068[/snapback]

Indeed.

Enig med Hyrlen her..

6092343[/snapback]

6092614[/snapback]

Tren rygg da vel, roing i apparat og nedtrekk.

Lenke til kommentar

6091068[/snapback]

Indeed.

Enig med Hyrlen her..

6092343[/snapback]

6092614[/snapback]

om du bare trener mage og ikke rygg fører dette til at du også blir krumm i ryggen siden magemusklene dine blir fastere og trekker deg forrover mens du har ingen ryggmuskler som trekker deg bakover

Lenke til kommentar
Hangups, markløft og knebøy er bra for ryggen. Greit å trene de to sistnevnte UTEN belte for å trene kjernemuskulaturen. Når du går på tunge løft som 150kg+ så kan du bruke belte.

6099326[/snapback]

Jeg ville ikke begynt på markløft når ryggen er 'krum'. Da vil det sansynligvis bare gjøre skaden værre. Det du kan begynne med, som allyse sier, er knebøy. Dette trener mage-, lår-, korsrygg- og leggmusklaturen. Vil anbefale deg å strekke litt ut annenhver, eller hver kveld, for å få mer elastiske muskler, på baksiden av låret. God beveklighet forebygger også skader.

Etterhver som du får inn god teknikk (som er jævla viktig), kan du begynne med markløft, hvis du er mye nok i senene/musklene.

PS. det er ikke anbefalt at du strekker ut etter harde styrkeøkter. Men etter økter med høy volumtrening kan det være fint å strekke ut, for å korte ned på restitusjonstiden, og forebygge evnetuelle skader, som jeg sa.

Lenke til kommentar
PS. det er ikke anbefalt at du strekker ut etter harde styrkeøkter. Men etter økter med høy volumtrening kan det være fint å strekke ut, for å korte ned på restitusjonstiden, og forebygge evnetuelle skader, som jeg sa.

6099764[/snapback]

Går ut i fra at dette gjelder kun rygg av holdningsfremmende årsaker?

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...