dimdal Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Heisann, Jeg har et par Proson C90 høytalere og en rimelig sliten forsterker på 2x100W såvidt jeg har skjønt. (Jeg har ikke peiling på disse tingene i det hele tatt). Denne forsterkeren har mange innganger, men mangler såvidt jeg skjønner en utgang for aktiv subwoofer. Ønsker å kjøpe meg denne suben , da den visstnok skal gi mye bass for penga. (skal nevnes at jeg ikke er så kresen på lydkvalitet, men jeg vil ha mer trykk i musikk og film. ) Aller helst skulle jeg laget meg surround, men det får komme senere når jeg har mer penger, så jeg vil først starte med en ny forsterker og subwoofer. Kan noen her fortelle meg hva jeg bør kjøpe, bør jeg kjøpe en surroundreceiver eller en stereoreceiver (jeg vil jo utvide med surround etterhvert, men det blir ikke før om noen år) ? Prisen bør være så lav som mulig egentlig, jeg vil helst slippe unna med 2000 kroner, dog jeg kan gå høyere dersom noen overtaler meg til at det er best. Takk på forhånd for all hjelp. - Hilsen hifi-nybegynner. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg ville spart opp til noe som du kan bruke senere også, fordi det du gjør nå er å havne i ett oppgraderings race uten like. www.lsound.no selger SVS PB10-ISD, det er subben du trenger. Forøvrig er Denon, Harman Kardon & Yamaha sine receivere sikre valg. Denon sine receivere har visstnok en veldig bra DAC, slik at receiveren kan senere brukes som en ren forforsterker. Dog ville jeg ikke gått noe lavere enn 2106. Ellers vil jeg anbefale www.avforum.no der er det garantert folk som er mere kompetent til å svare på dine spørsmål enn meg. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Har du link til de Proson høyttalerne dine? Har de 2x10 tommere i hver høyttaler og en impedans på 4 ohm? Før du kjøper deg en reciver til 2000 kr vil jeg be deg om å lese dette. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Fant ingen link til de C90 høytalerne, virker som de har gått ut av Prosons sortiment, men ja det er 2x10" og 4ohm m/ 300w max effekt. Leste gjennom det, bør vel kanskje vurdere å legge litt mer penger i det da.. men hadde jo vært sprekt å skaffe noe brukt. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) @kpolberg; Den subben istedet for den jeg linket til? Trodde Cerwin Vega var mer bass for penga? Endret 12. mai 2006 av dimdal Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 @kpolberg; Den subben istedet for den jeg linket til? Trodde Cerwin Vega var mer bass for penga? 6091884[/snapback] SVS er det råeste du kan kjøpe i prisklasssen. Ikke bare er SVS rå,den er også musikkalsk. Cerwin-Vega lager stort sett bare bråk og er lite muikkalske. Når det gjelder reciver,så er det Nad eller Harman-Kardon du bør se etter. De har power. Til 2000 kr finner du dessvere ingenting. Har din gamle fortserker "pre-out"? Hvis den har det,såkjøp deg en god effektforsterker som en foreløpig løsning. Effektforterkeren kan du også bruke når du en gang i fremtiden får råd til en god surroundreciver. Nad 216 får du for ca 2000 kr. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) Min gamle forsterker ser dessverre ikke ut til å ha noen utganger bortsett fra "REC OUT" til tape. Sony FB820R integrert forsterker, virker som noe skikkelig møl igrunn. Edit: Men når vi er inne på det, hva heter de utgangene som er mest vanlig å koble en aktiv subwoofer på? Endret 12. mai 2006 av dimdal Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Hva med en NAD C372 - link Kunne det vært noe? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 SVS PB10 er jo en vinner i sin prisklasse, men merk at den ikke har delefilter. Det vil si at du ikke uten videre kan bruke den med en vanlig stereoforsterker, da må du i så fall bruke et eksternt delefilter. En annen populær sub er jo den XTZ-en (husker ikke modellnavn, fås hos Fyndbörsen) DVD & Hjemmekino testet for en tid tilbake, den har blitt omtalt som "den beste suben i prisklassen opp til kr 5190". Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Hva med en NAD C372 - link Kunne det vært noe? 6092099[/snapback] Abslolutt. Nad C372 er en kraftig sak. Hvis du derimot finner deg en Cayin 252b til ca 5000 kr,så er den et MYE bedre kjøp. Høyttalerne dine er ikke akkurat det beste,men Cayin 252b vil gjøre underverker for lyden. Cayin 252b er så god at den fortjener høyttalere i langt høyere prisklasse. Link til Cayin 252b har du her! Cayin 252b ble blant annet valgt til årets forsterker i Lyd&Bilde i 2005. Den er vel fortsatt referansen i 10000 kr klassen. Jeg har hatt 252b selv og kan ikke annet enn å rose den opp i skyene. En nydelig forsterker til prisen. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 ikke er så kresen på lydkvalitet, men jeg vil ha mer trykk i musikk og film. Så Morten K da passer kanskje den NAD'en bedre. Der er det vertfall mye kraft! Mens 252b er vel litt mer "sofistikert" har ikke selv hørt den, men virker litt sånn på de testene jeg har lest. Med tanke på at trådstarter hadde planer om en CW sub. Så passer kanskje NAD bedre? BTW: Har faktisk lyst på en 252b! (Må bare få meg jobb først så kanskje den kommer i hus) Lenke til kommentar
Mato Skrevet 14. mai 2006 Del Skrevet 14. mai 2006 Jeg ville spart opp til noe som du kan bruke senere også, fordi det du gjør nå er å havne i ett oppgraderings race uten like. www.lsound.no selger SVS PB10-ISD, det er subben du trenger. Forøvrig er Denon, Harman Kardon & Yamaha sine receivere sikre valg. Denon sine receivere har visstnok en veldig bra DAC, slik at receiveren kan senere brukes som en ren forforsterker. Dog ville jeg ikke gått noe lavere enn 2106. Ellers vil jeg anbefale www.avforum.no der er det garantert folk som er mere kompetent til å svare på dine spørsmål enn meg. 6090714[/snapback] jeg vill fjernet yamaha fra den liten da di billige modelne ikke noe og skryte av , ikke det at jeg ville hatt noen av di dyre heller Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 14. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2006 Hei, Takk for alle innspill, det kan se ut som jeg går for å skaffe en brukt Nad C372. Burde bli bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå