Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

STOP: 0x0000009C Machine_Check_Exeption

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp bygget ny maskin og innstallert Windows XP.

Så kom denne festlige blåskjermen med melding om

Machine_Check_Exeption

STOP: 0x0000009C

Pc-en ble sat sammen i går, ikke innstallert noen annen programvare enn Xp samt drivere til de forkjellige hardware i maskinen, skjermkort, hovedkort osv.

Pc-en fungerte helt greit i går men etter at jeg innstallerte xp service pack2 og en usp pci driver så kom denne blåskjermen opp.

Jeg har googlet litt rundt på nettet etter løsninger men jeg har vel ikke blitt lurere av det.

Har startet maskinen i sikkerhtsmodus, tilbakestilt til siste fungere innstillnger men feilmedlingen kommer fremdeles opp.

Er det noen der ute som har vært borti denne feilmeldingen før, eller har peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkt litt på microsoft, eneste jeg fant var:

http://support.microsoft.com/?kbid=162363&sd=RMVP#appliesto

http://msdn.microsoft.com/library/default....2kmsgs/1252.asp (Gjelder win 2k)

Eneste jeg fant var at den koden gjaldt hardware feil

CAUSE

The computer processor detected a hardware error and reported it to Windows NT using the Machine Check Exception (MCE) feature of Pentium processors or the Machine Check Architecture (MCA) feature of some Pentium Pro processors.

Vet at du har xp på pcen men tenkte at infoen kun være til litt hjelp

-Nurse

Lenke til kommentar

Takk for hurtig respons! :)

Merkelig nok så har jeg kanskje funnet ut av feilen, usp-pci driver...

Rett før blåskjermen kom opp så innstallerte jeg en usb-pci driver, som maskinen selv ba om og fant på egenhånd.

Nå om jeg deaktiverte denne så fungerer alt bra.

Lenke til kommentar

Vel... så feil kan man ta!

Nei dette hjalp nok ikke.

Har deaktivert og tilbakestilt alt som heter drivere, avinstallert XPservice pack2 og da funket den, en stund..

Problemet oppstod etter at jeg gjorde 2 ting, innstallerte drivere til pvi-usb, samt installerte Xpsp2, noen som har hørt at dette kan være feilen?

Virker som om dette er et skjermkort problem.

Avinnstallerte driverne til skjerkortet og da får jeg startet opp maskinen (uten sp2), men så laster jeg inn driverne som følger med skjerkortet på cd og da er problemet tilbake.

Lastet så ned den nyeste driveren fra MSI sin hjemmeside men problemet forsvinner ikke.

Har hatt maskinen i sikkerhetsmodus både når jeg har avinnstallert og installert drivere til skjermkortet.

Som sagt så er maskinen ok når jeg ikke installere noen drivere eller installerer sp2.

Nen som har erfaringer med STOP: 0x0000009C Machine_Check_Exeption feilmelding?

Please jeg begynner å bli desperat :cry:

Lenke til kommentar

Ja det var nok ikke usb-pci driver som jeg trodde i starten.

Men etter at jeg nå har reinstallert maskinen 5-6 ganger så tror jeg kanskje feilen ligger i BIOS driveren som jeg oppdaterte.

Har ikke fått noen feilmeldinger på en stund nå, men fikk også feilmelding om "Load trenger DLLer for kjernen"

Har ikke klokket noe, kjøling tror jeg også skal være ok. Alt er nytt så standard cpu vifte pluss en ekstra kabinett vifte også.

Temperaturen på cpu har ikke vært over 50 grader.

Uansett så ser det ut som om maskinen fungerer greit nå.

Lenke til kommentar

Forresten.. har du mer enn 1 harddisk koblet til?

Jeg fikk den samme feilmeldingen på et hovedkort jeg hadde for et par måneder tilbake. Men jeg fant ut at feilmeldinga slutta å vise seg når jeg kobla ut den andre harddisken.. :ermm:

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Forresten.. har du mer enn 1 harddisk koblet til?

Jeg fikk den samme feilmeldingen på et hovedkort jeg hadde for et par måneder tilbake. Men jeg fant ut at feilmeldinga slutta å vise seg når jeg kobla ut den andre harddisken..  :ermm:

6100783[/snapback]

Har kun 1 hdd koblet til, men jeg har vært inne på tankten at det kan være noe med denne som kan være feilen også.

Men jeg er også rimelig sikker på at også kan skyldes bios drivere. På 5-6 reinnstallering så inatallerte jeg ikke noen drivere til noen ting.. Når jeg melding om at det var funnet en ny maskinvare så inatallerte jeg driveren som windows fant, og når ser det ut som om maskinen funker.. uten om at den nettopp "hang" seg opp på en restart.

Har hørt om flere som har fått 0X0000009c eller lignede blåskjermog har levert pc-en tilbake til butikken hvor de har kjøpt pc-en. Pc-en er blitt sjekket mange ganger og alt fungerer som det skal. De får pc-en tilbake og den funker i et par uker til.

En kamerat av meg har fått disse stopp BAD_Pool_header, og 0x0000009c feilmedinger, han har sendt pc-en tilbake til komplett 5-6 ganger.

De finner ingen feil og sender den i retur igjen hver gang.

Men det ser ut som om mitt nye barn fungerer bra nå :D

Lenke til kommentar
En kamerat av meg har fått disse stopp BAD_Pool_header, og 0x0000009c feilmedinger, han har sendt pc-en tilbake til komplett 5-6 ganger.

6103237[/snapback]

Kan jo være at det er noe han kobler til som feiler også da.

Lenke til kommentar

6103237[/snapback]

Kan jo være at det er noe han kobler til som feiler også da.

6103661[/snapback]

Kanskje kanskje, greien er at pc-en fungerer helt greit, gjerne i en uke før feilmeldingen kommer opp.

Lenke til kommentar

Satt sammen min nye PC igår og fikk 0x0000009c på første reboot etter at windows innstallasjon er ferdig, etter intensiv testing viser det seg at den starter normalt når jeg plugger ut IDE kablene, har windows på SATA.

Håper at mitt problem løses av en BIOS update.

Leste mye på nettet angående 0x0000009c, og det viser seg jo det er over 50 forskjellige grunner til at denne blåskjermen dukker opp.

Du får ha lykke til med feilsøkingen, håper ting ordner seg for deg

Lenke til kommentar

IDE kontrollen... Skal koble ut dvd-brenneren når jeg laster inne windows. Men jeg tviler på at det er dette som er problemet hos meg.

Får også opp nok en artig STOP melding 0x0000007c.

Så jeg må nok koble fra alt å begynne feilsøking!

Supert at ting ordnet seg for deg.

Ha en god 17. mai folkens! :)

Lenke til kommentar

Det var 0x0000007e feilmelding jeg får nå.

Visst du får logget deg inn i sikkerhetsmodus så høyreklikker du på Min datamaskin, velger Avansert og Oppstart og gjenoppretting.

Merker av valget Start på nytt automatisk.

Da vil ikke pc-en starte på nytt ved første blåskjerm og du vil kanskje få en ny feilmelding (0x0000007e).

Har sjekket minne, fjernet et pci kort og fjernet alt av IDE kontakter uten at dette hjelper meg.

Har dessverre ikke en annen harddsisk eller et annet skjermkort jeg kan teste med.

Tok kontakt med PSdata på tirsdag så jeg er spent på hva de sier.

Lenke til kommentar

Siden jeg har OS på S-ATA, kommer jeg jo inn i windowns i normal modus uten IDE enheter. Kommer også inn i sikkerhetsmodus hvis jeg har IDE enheter tilkoblet. Men siden Windows er reinstallert pga skifte av cpu, ram, mb og skjermkort er jo gjenoppretting uaktuelt.

Noe som er litt rart er at jeg ikke får startet maskin i sikkerhetsmodus med nettverk, standard sikkerhetsmodus og "med bare kommandolinjen" virker fint.

Begynner og bli mer og mer overbevist om at det er MB eller CPU det er noe galt med. Blir ihvertfall og ringe PS Data så fort de åpner "idag"

Her er oppsett forresten:

AMD X2 4200+

Asus A8N32-SLI deluxe

MSI RX1900XTX

Corsair 3500LL (tror jeg)

Lenke til kommentar
Siden jeg har OS på S-ATA, kommer jeg jo inn i windowns i normal modus uten IDE enheter. Kommer også inn i sikkerhetsmodus hvis jeg har IDE enheter tilkoblet.  Men siden Windows er reinstallert pga skifte av cpu, ram, mb og skjermkort er jo gjenoppretting uaktuelt.

Noe som er litt rart er at jeg ikke får startet maskin i sikkerhetsmodus med nettverk, standard sikkerhetsmodus og "med bare kommandolinjen" virker fint.

Begynner og bli mer og mer overbevist om at det er MB eller CPU det er noe galt med. Blir ihvertfall og ringe PS Data så fort de åpner "idag"

Her er oppsett forresten:

AMD X2 4200+

Asus A8N32-SLI deluxe

MSI RX1900XTX

Corsair 3500LL (tror jeg)

6123824[/snapback]

Jeg satt minne inn i en annen maskin i går og dette funket helt greit hos meg.

Mitt oppsett:

Asus A8N32-SLI deluxe

Msi VGA-Card nVidia 7600GS

AMD CPU ATHLON-64 X2 3800+

Geil 1.0GB DDR PC3200

Samsung S-ATA 250G

Hauppauge OEM WinTV PVR500 MCE

Ser at vi har samme hovedkort her, så kanskje det er her feilen ligger...

Lenke til kommentar

Pratet med de i morges, de ville jeg skulle prøve og innstallere OS på en av IDE diskene, hjalp ikke.

Ble også natt til idag lagt ut en ny BIOS på asus hjemmeside, innstallert denne, hjalp ikke.

PSdata ba meg laste ned S-ATA driver fra ASUS hjemmeside og bruke denne under OS innstallasjon, dette hjalp heller ikke.

Skal se om jeg finner et forum på ASUS sine sider osm kanskje kan hjelpe, blir ellers og ringe PSdata imorgen for å fortelle den videre historien. så blir spennende og se hva de sier, men er redd for at jeg må sende inn hele maskin, vil ikke risikere og sende bare MB og CPU og få det i retur med ingen feil funnet.

Lenke til kommentar

WOOOOOOOOOHHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO :thumbs:

Etter en lang kveld/natt har alt ordnet seg for meg ihvertfall, for å gjøre en lang historie kort, kjørt opp windows normalt uten IDE enheter tilkoblet, innstallerte SP2 og alle andre oppdateringer jeg kunne finne til windows, slo av maskinen, koblet til IDE enhetene. ALT OK. Så det viste seg jo tilslutt og være driver/software problem :hmm:

Når det gjelder ditt nye problem, får du beskjed om at det gjelder ACSI eller noe?

Vil først anbefale at du laster aller nyeste BIOS sluppet (16/05-06), enkleste metoden og oppdatere BIOS på disse kortene er og holde inn ALT+F2 under oppstart.

Etter det er gjort, går du inn i BIOS og resetter alle innstillinger, for deretter og gjøre endringene som trengst.

Lykke til, gi meg beskjed om hvordan det går, enten her eller PM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...