Gå til innhold

honeypot med netcat?

Anbefalte innlegg

noen som har noen formening om hvor gammelt og gjennomtestet netcat er? kunne tenke meg å bruke den som honeypot i visse tilfeller, men det er jo dumt å åpne for noen i det hele tatt. kanskje jeg slenger ut en rød løper?

planen var bare å gjøre noe slikt

nc -l -p 80 >> log.txt

(vet at det finnes mange honeypots fra før av, men dette er så mye enklere om det virker)

Endret av ways
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nc -l -p 80 >> log.txt

Jeg er ingen rev på netcat, men vil ikke den bare lukke seg etter en input? Lurer på om du ikke må lage et eller annet loop-script..

Tror ellers det kan være et triks å kompilere netcat selv så du er sikker på at den er kompilert uten GAPING_SECURITY_HOLE :)

Lenke til kommentar
nc -l -p 80 >> log.txt

Jeg er ingen rev på netcat, men vil ikke den bare lukke seg etter en input? Lurer på om du ikke må lage et eller annet loop-script..

Den vil lukke seg ja, noen versjoner av netcat kan ta et argument for å lytte til oppkoblinger kontinuerlig. Den i OpenBSD har en slik mulighet og afaik er det muligens også den versjonen som er mest oppdatert, selv om også den begynner å bli gammel.

ways: Ellers krever jo det å lytte på porter < 1024 root-privilegier. Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på å la noe som helst lytte kontinuerlig som root hvis ikke miljøet er spesielt tilrettelagt for det. F.eks. burde du sette opp en chroot, vserver, jail (virtuell maskin) for å minimere eventuelle skader.

Lenke til kommentar

ja, den må brukes med loop-script. det har jeg allerede laget i et annet prosjekt.

må lytte som root ja. men det må jo ssh og web-serveren min også.. (må og må..) og evt. andre honeypots.

gaping security hole var visst ganske overdrevet. er bare at den har muligheten til å bli startet med beskjed om å kjøre en kommando. men så lenge jeg starter den selv bør ikke det ha noe å si. om noen andre får startet den, så er jeg kompromittert allerede..

Lenke til kommentar
ja, den må brukes med loop-script. det har jeg allerede laget i et annet prosjekt.

må lytte som root ja. men det må jo ssh og web-serveren min også.. (må og må..) og evt. andre honeypots.

gaping security hole var visst ganske overdrevet. er bare at den har muligheten til å bli startet med beskjed om å kjøre en kommando. men så lenge jeg starter den selv bør ikke det ha noe å si. om noen andre får startet den, så er jeg kompromittert allerede..

6141897[/snapback]

Men dersom den kan kjøre en kommando, så kan kansje denne endres dersom noen greier å "bryte inn i" netcat sitt minneområde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...