Gå til innhold

Sette opp BIOS osv. før windows.......

steoev

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg driver nå og trøbler med dette kortet, Asrock dual- sata2 - 939.

Athlon 4000+ CPU, 2x1Gb Twinmos 3200 400 MHz minne og 2x512 mb, 250 GB seagate SATA 2 og 120 GB Seagate SATA 1.

Når begynte på dette var alt dette inne i kabinettet pluss floppy. Alt startet opp helt fint og jeg gikk inn i BIOS. Der så jeg at minne bare gikk på 333 Mhz, men alt var detektert. Kun disken på 250Gb ble gjenkjent(SATA 2). Floppy lampa lyste konstant, så jeg også. Det ble etter hvert noen stop med bryteren bak på kabinettet fordi jeg koblet litt rundt for å se på floppysaken og for å se om begge disken ble sett i BIOS.

Prøvde etter hvet å installere Windows, men i starten der ble kun SATA 1 dissken gjenkjent og ikke SATA2. Det var da rart. Tror ikke floppy var med heller når SATA 2 driver skulle inn. Installasjonen ble av brutt og nå er maskina helt død.

SATA driver må jeg vel ha selv om jeg ikke skal kjøre RAID osv.

Noen som har noen gode forslag. Har Cleara Cmos, samme elendigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være minnet som har tatt kvelden? det skal vel kjøre på 200mhz DDR, altså double data rate? (om to brikker kjører DDR blir effektiv frekvens 400mhz)

Angående konstant lys på floppy så er det fordi kabelen står feil vei.

Lenke til kommentar

Du har 4 rambrikker i om jeg forsto deg riktig, uten å søke rundt for å sjekke, vil jeg tro at når du har det, vil du ikke kunne kjøre brikkene på 400mhz, de blir automatisk klokket ned til 333mhz. Prøv med kun et par av brikkene, for å sjekke hva det blir stående på da.

Lenke til kommentar

Har drevet på i et par timer frem og tilbake og ble forbannet og flippet strømbryteren bak på kabinettet noen ganger og sikringene på rommet her gikk. Da begynte jeg virkelig å lure. tok så ut strømkontakten til floppy, inn med sikringene og alt er i orden. Det er noe nytt hver f...... gang en roter med denne datagreiene.

I følge BIOS kjøres nå 3 GB ram på 400 Mhz. Men den måtte settes til dette i Memory clock under CPU cofiguration.(grunnen til så mye ram er at jeg plukket 2x512 av utgående HK)

Men hva med SATA og Driver? Har nå et lite prob. igjen da jeg ikke sjanser å koble til floppy.

Til slutt finner en ut at en roter det til for seg selv. Grunnen til at floppylampa lyste hele tiden var at jeg hadde satt power og resett kontaktene feil vei. Nå er ihvertfall den saken i orden.

Jeg skal skal bare ha diskene oppdelt i partisjoner. SATA 2 disken skal ha windows og ellers være oppdelt i 5-6 deler, minst og SATA 1 disken i 4-5 part.

Trenger jeg da SATA 2 driver innstallert? Jeg vil ha speeden til SATA 2.

Endret av steoev
Lenke til kommentar
Jeg vil ha speeden til SATA 2.

6089932[/snapback]

Den vil du aldri få med dagens disker! Du vil ikke engang merke forskjell i ytelse mellom den gamle P-ATA standaren og SATA2. Det er stor forskjell på teoretisk ytelse og praktisk ytelse!

Når det gjelder dine problemer så er jeg ganske sikker på at du ikke trenger å legge inn en SATA2 driver, da SATA2 er bakoverkompitabel med SATA. Jeg tror du har koblet feil en stand, men det er ikke så lett å hjelpe deg når du ikke gir 100% informasjon på hva du har gjort. Når du gjør en så enkel feil som det med floppyen, da er det ikke lett å vite hva du har gjort med resten av pc'n...

Men det løser seg som regel til slutt med en del feiling ;)

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...