black_sheep Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Har en lap med 15,5". Hvis jeg f.eks skal ha et bilde jeg har tatt som skrivebordsbakgrunn, så blir det enten dratt litt til alle kanter, eller zoomet kraftig inn også helt feil plassering....! hvordan kan man få det til sånn at det blir mer eller mindre normalt? om noen skjønte hva jeg mente da.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) vel... størrelsen på skjermen har lite å si. Hva som er viktig er oppløsningen. ett bakgrunnsbilde i dag er vel typisk på 1600x1200/1280x1024/1024x768, mens en widescreen skjerm (antar det er det du har) kanskje er på 1920x1200/1680x1024(usikker på om det er rett, men sånn ca) 1440x800 o.s.v... her er det jo klart at det blir feil å strekke bildet. det beste tipset jeg har er å finne bakgrunnsbilder som er beregnet på widescreen, eller bare sentrere bildet og tåle at du evt. får kanter på sidene.. Endret 12. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Japp, er widescreen..! Finner wallpapers på nettet som er beregna på WS. Men problemet er bilder jeg tar selv. Fra digital kameraet. Om det hadde kommet kanter rundt hadde ikke gjort meg så mye...problemet er at det ikke gjør det! at heller bilde bare zoomes inn, eller blir dratt.. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 I de fleste bildebehandlere har man ett verktøy som heter: . Med det kan du som regel spesifisere forholdet mellom høyde og bredde, låse dette størrelsesforholdet og bruke dette verktøyet til å "klippe" bildene du selv tar slik at de passer som bakgrunnsbilde på din PC. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Aff..skal være så vanskelig å få detta til da? Skjønte ikke helt det du mente jeg, er det et program som man kan laste ned? eller mente du sånn utklipping i f.eks PAINT? for det var jo det det var bilder av, klipte ut bilde av hu dama på den linken. Mitt mission er: å få bilde til å passe bedre på en 15,4" widescreen laptop skjerm..1280x800 btw. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Last ned ACDsee eller Irfanview. Begge disse har crop-tool, samt en haug andre verktøy. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 (endret) skal vi se jeg tipper bildene du tar er i ganske høy oppløsning? da har du i windows noen valg *Tile -> mange kopier av bildet på siden av hverandre -> ikke akutellt *Stretch - > trekker (og krymper) bildet slik at det blir for bredt, normalt ikke ett altfor stort problem på 5:4 eller 4:3 skjermer, men dette er widescreen, derav problemet ditt *Center ->Sentrerer bildet, men gjør ikke noe med størrelsen på det, slik at du bare får midten av bildet rimelig "zooma" (i full 1:1 pixel view) Det du da må gjøre er å finne en bildebehandler som er mer avansert enn paint. GIMP er ett fint gratis alternativ. Så må du enten croppe bildene med CROP TOOL (som er en funksjon i ett billedbehandlingsprogram - så å si alle bildebehandlingsprogrammer har det, bare ikke paint ) Eller du kan resize selve bildet du skal bruke slik at du får hele bildet (som regel "Image size" menyvalg). Hvis du da husker å beholde aspect ratio på bildet, kan du f.eks. resize slik at det passer i høyden. Med aspect ratio "på" i programmet vil da bildebehandleren automatisk justere bredden til å passe slik at blidet blir seende ok ut dvs hvis bildet f.eks er 3000x2000 pixler og din skjerm støtter 1280x800, sier du til programmet at bildet skal være 800 pixler høyt. Da vil programmet automatisk justere verdien for bredden til det som er korrekt i forhold til dine 800 pixler (i dette eksempelet 1200 (så du får ikke ett bilde som fyller hele skjermen, men det blir mye bedre... Endret 12. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
riktig Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Ellers kan vel alltids noen av oss med Photoshop være behjelpelige med å få det i rett størrelse. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 "Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish and you have fed him for a lifetime" Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Ellers kan vel alltids noen av oss med Photoshop være behjelpelige med å få det i rett størrelse. 6090169[/snapback] Hehe, er bilde av dama så tror jeg dropper det Ok, tusen takk MrLee. Da skal jeg prøve ut det du skrev.. edit: har nå lagt inn GIMP, er det sånn skaleringsgreier jeg skal bruke da? bilde står som: nåværende bredde: 2048px og nåværende høyde: 1536px prøvde 1280x800..ble ikke riktig. Jeg vil ha det sånn at det ikke blir dratt, samma om det kommer svart kant rundt bilde Endret 13. mai 2006 av black_sheep Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Det skal være en checkboks som sier om du skal beholde aspect ratio eller ei. Men du trenger ikke det. dra frem kalkulatoren (eller ta det i hodet hvis du kan ) Hvis bildet er 2048x1536 og du vil ha det til [korrekt verdi] x 800 deler du rett og slett 800 på 1536 og får 0,520833. Hvis du ganger 0,520833 med 2048 får du 1066,66666 Så, når du resizer bildet ditt i GIMP, skal du resize det til 1067x800 for å få korrekt "form" på bildet. Endret 13. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
riktig Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Hehe, er bilde av dama så tror jeg dropper det 6094046[/snapback] Say no more MrLee: Know what I mean? Nudge nudge Endret 13. mai 2006 av SirMaximus Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 SirMaximus: du glemte "nudge, nudge, wink, wink" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå