Ostepølsa Skrevet 12. mai 2006 Del Skrevet 12. mai 2006 Har en slik utenbordsmotor type 99-modell. Har lite peiling på slikt så lurer på om kanskje noen av dere med litt mer peiling vet. - Er det mulig å justere denne opp til 15hk? - Isåfall, hvordan? Hva må gjøres? - Hva vil det koste? Antar det er litt mer komplisert enn BIOS-flashing og overklokking Lenke til kommentar
CityBoy Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 viss du vill at noen andre skal gjøre det så er det bare å ringe en forhandler å spørre hva de tar får å få den til 15hk, anfeler ikke dette viss det koster over 500kr Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Har en slik utenbordsmotor type 99-modell. Har lite peiling på slikt så lurer på om kanskje noen av dere med litt mer peiling vet. - Er det mulig å justere denne opp til 15hk? - Isåfall, hvordan? Hva må gjøres? - Hva vil det koste? Antar det er litt mer komplisert enn BIOS-flashing og overklokking 6089169[/snapback] Siden du sier det er en df 9,9hk regner jeg med det er en 4-takter. Jeg selv byttet ut forgasser på en 97 mdl dt 9,9hk til 15 hk forgasser, og skulle ikke tro at det var noe forskjell sånn sett på 2-takter og 4-takter. Det ble en merkbar forskjell i ytelse. Denne forgasser kostet ca 2000,- kr ny i 2000/2001 men jeg greide å få den ny for 800 kr uten og levere inn den gamle forgasser jeg byttet ut, denne forgasser ville de fleste forhandlere ha i innbytte i tillegg til 2.000,-kr Endret 22. juli 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at DF9.9 og DF15 er nøyaktig samme motor, men med forskjellig maks effekt. Det betyr at Suzuki har laget én motor på 15 hk som de også har strupet ned til 9,9 hk. Nøyaktig hvordan dette er gjort vet jeg ikke, men på totakterene (DT9.9 og DT15) må man bytte forgasser. Har gjort dette selv, men husker ikke hvor mye dette kostet. Jeg tror det var noe rundt det ulfjoh01 sier. Endret 23. juli 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
johher Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at DF9.9 og DF15 er nøyaktig samme motor, men med forskjellig maks effekt. Det betyr at Suzuki har laget én motor på 15 hk som de også har strupet ned til 9,9 hk. Nøyaktig hvordan dette er gjort vet jeg ikke, men på totakterene (DT9.9 og DT15) må man bytte forgasser. Har gjort dette selv, men husker ikke hvor mye dette kostet. Jeg tror det var noe rundt det ulfjoh01 sier. 6544649[/snapback] Hei, Jeg spurte en forhandler. Fjernet en skrue. Så gikk det å dra gassen enda lenger.. merkbar forskjell. Skruen var festet på et plashjul, og fungerte som en stopper.. Mvh Johnny Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at DF9.9 og DF15 er nøyaktig samme motor, men med forskjellig maks effekt. Det betyr at Suzuki har laget én motor på 15 hk som de også har strupet ned til 9,9 hk. Nøyaktig hvordan dette er gjort vet jeg ikke, men på totakterene (DT9.9 og DT15) må man bytte forgasser. Har gjort dette selv, men husker ikke hvor mye dette kostet. Jeg tror det var noe rundt det ulfjoh01 sier. 6544649[/snapback] Hei, Jeg spurte en forhandler. Fjernet en skrue. Så gikk det å dra gassen enda lenger.. merkbar forskjell. Skruen var festet på et plashjul, og fungerte som en stopper.. Mvh Johnny 6555424[/snapback] I tilfelle er det at du kan åpne forgasserspjelet noe mere og kan gi mere på tenningsskiva, men det er begrenset før det sier stopp. Lenke til kommentar
Connubialis Skrevet 30. juli 2006 Del Skrevet 30. juli 2006 har to takteren. (vet ikke om det er df) der var det bare å fjerne en liten skrue Lenke til kommentar
Sinten Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Antar det er litt mer komplisert enn BIOS-flashing og overklokking 6089169[/snapback] Tvert i mot Ikkje bytt forgassar, det vil berre ende opp med at den sluker bensin utan at effekten er stort endra. Viss dette er ein to-taktar (og den er lik min Suzuki 1987 modell) Så er det berre å fjerne ei skrue slik at du får meir gasspådrag. Les i denne tråden så finn du nok ut korleis du gjer det, viss det er noko du ikkje forstår av det som står der så spør i vei Endret 31. juli 2006 av sinten Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Hehe, takker for svar. Men nå er det dessverre for sent, byttet den ut med en Mariner 10@15 hk totakter. Splitter ny sak, fikk den for 7k Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 (endret) Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at DF9.9 og DF15 er nøyaktig samme motor, men med forskjellig maks effekt. Det betyr at Suzuki har laget én motor på 15 hk som de også har strupet ned til 9,9 hk. Nøyaktig hvordan dette er gjort vet jeg ikke, men på totakterene (DT9.9 og DT15) må man bytte forgasser. Har gjort dette selv, men husker ikke hvor mye dette kostet. Jeg tror det var noe rundt det ulfjoh01 sier. 6544649[/snapback] Hei, Jeg spurte en forhandler. Fjernet en skrue. Så gikk det å dra gassen enda lenger.. merkbar forskjell. Skruen var festet på et plashjul, og fungerte som en stopper.. Mvh Johnny 6555424[/snapback] Ja denne skruen ja, dette råd ga også den lokale Suzukiforhandler til ham jeg kjøpte min 97 mdl Suzuki 9,9HK av, og den skulle forsåvidt stå innunder svinghjulet så den måtte fjernes helt for ikke og kile fast svinghjulet. Nå kontaktet nå jeg 3 stk uavhengige Suzukiforhandlere 2 stk i Nordland og 1 stk i Nord-Trøndelag. Det ens og det samme var: FORGASSER må skiftes for å få 15 hk ut av motoren. Og jeg så gjorde se innlegg ovenfor. Har faktisk begge forgassere og effektøkning var godt merkbart på en veldig tung båt jeg har. Denne skrue det snakkes så varmt om, kan hvis den er reell være en stopper for den dreibare tenningsskiva slik at gassen kan vrides noe mere. Men dette sier stopp ved fullt utslag på overføringsarm mellom forgasser og tenningsskive. For og få ut 5 hk mere av en 9,9HK ( dette er en stor effektøkning ) kommer en ikke utenom større forgasser med større dyser og mere bensinforbruk. Her trengs det rett og slett mere bensin og luft. Dette gjelder også strupte motorer, der enn fjerner blomberinger og åpner for større luft/bensintilgang. For uansett hvor mange skruer en fjerner sitter en igjen med en 9,9HK forgasser, dette vet jeg da jeg har begge varianter. Endret 8. august 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at DF9.9 og DF15 er nøyaktig samme motor, men med forskjellig maks effekt. Det betyr at Suzuki har laget én motor på 15 hk som de også har strupet ned til 9,9 hk. Nøyaktig hvordan dette er gjort vet jeg ikke, men på totakterene (DT9.9 og DT15) må man bytte forgasser. Har gjort dette selv, men husker ikke hvor mye dette kostet. Jeg tror det var noe rundt det ulfjoh01 sier. 6544649[/snapback] Hei, Jeg spurte en forhandler. Fjernet en skrue. Så gikk det å dra gassen enda lenger.. merkbar forskjell. Skruen var festet på et plashjul, og fungerte som en stopper.. Mvh Johnny 6555424[/snapback] Ja denne skruen ja, dette råd ga også den lokale Suzukiforhandler til ham jeg kjøpte min 97 mdl Suzuki 9,9HK av, og den skulle forsåvidt stå innunder svinghjulet så den måtte fjernes helt for ikke og kile fast svinghjulet. Nå kontaktet nå jeg 3 stk uavhengige Suzukiforhandlere 2 stk i Nordland og 1 stk i Nord-Trøndelag. Det ens og det samme var: FORGASSER må skiftes for å få 15 hk ut av motoren. Og jeg så gjorde se innlegg ovenfor. Har faktisk begge forgassere og effektøkning var godt merkbart på en veldig tung båt jeg har. Denne skrue det snakkes så varmt om, kan hvis den er reell være en stopper for den dreibare tenningsskiva slik at gassen kan vrides noe mere. Men dette sier stopp ved fullt utslag på overføringsarm mellom forgasser og tenningsskive. For og få ut 5 hk mere av en 9,9HK ( dette er en stor effektøkning ) kommer en ikke utenom større forgasser med større dyser og mere bensinforbruk. Her trengs det rett og slett mere bensin og luft. Dette gjelder også strupte motorer, der enn fjerner blomberinger og åpner for større luft/bensintilgang. For uansett hvor mange skruer en fjerner sitter en igjen med en 9,9HK forgasser, dette vet jeg da jeg har begge varianter. 6634075[/snapback] På de fleste 9,9 er det bare en plombering fra fabrikk som er å ta vekk så får du 15hk.... dette pga det er en ekstra avgift på motoren over 10hk.... f.eks på min så står det inni: modified by by bombardier to 10hp. men ved å kjøpe ny forgasser kan du få enda mer ut av den f.eks på tohatsu kan du først ta plomba og få den til 15 hk for så å bytte forgasser for å få den til 18 hk.... Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at DF9.9 og DF15 er nøyaktig samme motor, men med forskjellig maks effekt. Det betyr at Suzuki har laget én motor på 15 hk som de også har strupet ned til 9,9 hk. Nøyaktig hvordan dette er gjort vet jeg ikke, men på totakterene (DT9.9 og DT15) må man bytte forgasser. Har gjort dette selv, men husker ikke hvor mye dette kostet. Jeg tror det var noe rundt det ulfjoh01 sier. 6544649[/snapback] Hei, Jeg spurte en forhandler. Fjernet en skrue. Så gikk det å dra gassen enda lenger.. merkbar forskjell. Skruen var festet på et plashjul, og fungerte som en stopper.. Mvh Johnny 6555424[/snapback] Ja denne skruen ja, dette råd ga også den lokale Suzukiforhandler til ham jeg kjøpte min 97 mdl Suzuki 9,9HK av, og den skulle forsåvidt stå innunder svinghjulet så den måtte fjernes helt for ikke og kile fast svinghjulet. Nå kontaktet nå jeg 3 stk uavhengige Suzukiforhandlere 2 stk i Nordland og 1 stk i Nord-Trøndelag. Det ens og det samme var: FORGASSER må skiftes for å få 15 hk ut av motoren. Og jeg så gjorde se innlegg ovenfor. Har faktisk begge forgassere og effektøkning var godt merkbart på en veldig tung båt jeg har. Denne skrue det snakkes så varmt om, kan hvis den er reell være en stopper for den dreibare tenningsskiva slik at gassen kan vrides noe mere. Men dette sier stopp ved fullt utslag på overføringsarm mellom forgasser og tenningsskive. For og få ut 5 hk mere av en 9,9HK ( dette er en stor effektøkning ) kommer en ikke utenom større forgasser med større dyser og mere bensinforbruk. Her trengs det rett og slett mere bensin og luft. Dette gjelder også strupte motorer, der enn fjerner blomberinger og åpner for større luft/bensintilgang. For uansett hvor mange skruer en fjerner sitter en igjen med en 9,9HK forgasser, dette vet jeg da jeg har begge varianter. 6634075[/snapback] På de fleste 9,9 er det bare en plombering fra fabrikk som er å ta vekk så får du 15hk.... dette pga det er en ekstra avgift på motoren over 10hk.... f.eks på min så står det inni: modified by by bombardier to 10hp. men ved å kjøpe ny forgasser kan du få enda mer ut av den f.eks på tohatsu kan du først ta plomba og få den til 15 hk for så å bytte forgasser for å få den til 18 hk.... 6647612[/snapback] Der kom det eg leitar etter: kordan tar man ut blomben på en 9,9 tohatsu 99mod? pliiis svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå