Gå til innhold

Lav lese hastighet

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge mistenkt at lese/skrivehastigheten på disken min er lav. Jeg installerte HD-tach og fikk en lesehastighet på ca 15 Mb per sekund. Jeg lastet også ned de nyeste VIA driverne, men dette hjalp ikke. Disken er 60 GB IBM med ultra DMA 100 aktivert. Hovedkortet er abit KT7E. Er det noen som har noen tips på hva som er galt? Har det noe å si om disken står som master eller slave?

Takknemlig for Svar

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en ata flat kabel, vet ikke om den er 100mb. Jeg har 3 disker på maskinen to på en ide controller, og en +cd på den andre. Tror ikke dette har noe å si når jeg bruker et program som hd tach, da jeg tror denne bare leser fra den ene disken om gangen. Eller hva tror du? finnes det forskjellige flatkabler for f.eks 33 og66 mb overføring?

Kristian

Lenke til kommentar

Det er ganske vesentlig forskjell på kablene. ATA100 kabel skal ha 80 ledere, i motsetning til ATA66 som har 40. Flatkabelen er like brei, men trådene i ATA100 kabel fortoner seg som smalere. Er du i tvil kan du telle hvor mange tynne tråder IDE-kabelen din består av. Ellers er det meget lett å se forskjell når du først vet hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg har funnet feilen, men jeg trenger hjelp til å fikse den. I device manager står DMA på enable på primær og sekundær channel, men den står ikke på på ide/esdi hard disk controller. Problemet her at jeg har device 0 og 1, men jeg har bare valgene mellom autodetect og none. og der står ikke dma på. Er det noen som vet hvordan jeg kan få aktivert det?

Gjerne litt detaljert.

Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...