Gå til innhold

Socket 754 CPU til HTPC Sempron eller Athlon?


Anbefalte innlegg

Har et 754 HK liggende og vurderte å kjøpe meg en CPU til dette og hive inn i stue-PC'en min istedenfor et Asus A7A266 HK med en AMD 2200+ CPU.

 

Hva anbefaler dere av Athlon og Sempron til dette bruket.

Hva kan en Athlon som ikke en Sempron kan? Ikke mange Athlon 754 CPU'er og oppdrive om dagen, men blir isåfall en 3000+. Velger jeg Sempron blir det en 3100+ med 256 cache.

 

Lurer også på om Sempron kan kjøres med kun kjøleribbe?

 

Annet jeg bør vurdere/være OBS på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt både 754 athlon64 3000+ og 754 sempron 3100+.

 

Etter min erfaring er sempronen mye kaldere, men yter ikke like godt per clock. Ganske stor forskjell følte jeg faktisk. Om du vil kjøre passiv kjøling på en sempron vet jeg ikke om er så lurt, da burde du heller vurdere en Lav hastighets 120 mm vifte på en god kjøleribbe.

 

Jeg kjører Thermaltake Blue Orb II med artic silver på min Sempron 3100+ som er overklokket fra 1800 til 2635 på 1.52 volt (835 mhz overclock).

 

Rom Temp nå: 26 C~

Idle Temp CPU: 29 C~

Max Load Temp: 39 C~

 

Viften produserer ca 17 desibel lyd, jeg vurderer å senke vifte hastigheten litt med tanke på at den allerede er så kald som den er.

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar
Jeg har hatt både 754 athlon64 3000+ og 754 sempron 3100+.

 

Etter min erfaring er sempronen mye kaldere, men yter ikke like godt per clock. Ganske stor forskjell følte jeg faktisk. Om du vil kjøre passiv kjøling på en sempron vet jeg ikke om er så lurt, da burde du heller vurdere en Lav hastighets 120 mm vifte på en god kjøleribbe.

 

...

 

Mvh. Rise

6087652[/snapback]

 

Takker for godt svar. I hvilke applikasjoner gjør dette seg gjeldende? Bruker ikke stuePC'en til annet en TV, film, musikk, HDTV klipp osv gjennom Mediaportal, men kan tenkes jeg kommer til å spille litt på den også etterhvert.

 

HDTV klippene fra Microsoft går akkurat med oppsettet jeg har i dag (merker ørlite hopping på enkelte klipp), de vil vel gli bedre uansett hvilke av disse jeg velger, eller?

 

Har vannkjøling i kabinettet i dag (Miditower), men siden jeg vurderer å kjøpe HTPC kabinett var det kjekt å vite om passiv kjøling - Igjen, takker for svar og at du tok deg tid!

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg valgt Athlon64, siden jeg tror en HTPC trenger litt mer kraft enn en Sempron.

 

AMD64(K8)-arkitekturen er ikke så avhengig av L2-cache, så det utgjør nok liten forskjell.

6136652[/snapback]

 

Forskjellen mellom sempron og A64 er cachen, så du motsier deg litt nå!

 

<jeg skal love deg at det er forskjell mellom 128kb og 1mb cache når det gjelder K8 arkitekturen!

Lenke til kommentar

Blir veldig i tvil nå :ermm: Lest litt rundt og noen sier at de kan ta opp 3 programmer og se HDTV samtidig med en sempron i sin HTPC, noen steder står det at mye cache nesten ikke har noe å si mens noen hevder det motsatte.

 

Grunnen til at jeg titter på Sempron er tilgjengelighet, pris og godt klokkepotensiale, samt at den ikke produserer så mye varme.

 

Noen som har en Sempron 64 (ca 3100+) helst til HTPC bruk og som kan komme med erfaringer?

Lenke til kommentar
Vel.. Jeg kjører da en gammel 1800+ og 512mb SDRam som HTPC, på et gammelt Asus kort som kun støtter 100fbs.. Prosessoren kan da ikke kjøre høyere enn 1.1 GHz. Den maskinen holder fint til stuebruk! Hehe

6137312[/snapback]

 

Kjører pr. i dag som nevnt tidligere med en 2200+ (socket A) på et ASUS A7A266 HK, og synes det går greit, men ønsker gjerne å få et litt mere oppdatert system.

 

Hva er egentlig grunnen til at HTPC'er trenger så mye suppe? De fleste som selges er meget godt spekket og koster som regel deretter. Er det HDTV materiale som har behov for så mye kraft..?

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg valgt Athlon64, siden jeg tror en HTPC trenger litt mer kraft enn en Sempron.

 

AMD64(K8)-arkitekturen er ikke så avhengig av L2-cache, så det utgjør nok liten forskjell.

6136652[/snapback]

 

Forskjellen mellom sempron og A64 er cachen, så du motsier deg litt nå!

 

<jeg skal love deg at det er forskjell mellom 128kb og 1mb cache når det gjelder K8 arkitekturen!

6137084[/snapback]

Forskjellen på 128kB og 256kB er ikke så veldig stor, men forskjellen på 128kB og 512kB med samtidig ulik klokkefrekvens blir ganske stor.
Lenke til kommentar

Vel jeg har kjørt som htpc en athlon 1200MHz med 512Mbyte ram, og det fungerte helt ok, men skal ikke stikke under en stol at responsen har gått betraktelig opp etter at det ble 1 Gb ram og 3200+ a64, så såfremst man sitter med hw mpeg2 kort er ikke systemkravet så stort, vet folk kjører på 600MHz cpu'er og fungerer godt nok til dem.

 

Men den dagen man skal ha hd film går kravet litt opp, eller flere tunere, stream-server til pc klienter osv osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...